از کجا بفهمیم که قرار است «صاعقه» به ما بخورد؟!

از کجا بفهمیم که قرار است «صاعقه» به ما بخورد؟!

رعد و برق یکی از تماشایی‌ترین شگفتی‌های طبیعت است، اما این پدیده تماشایی اگر به شما برخورد کند، جانتان را از دست میدهید. برای اینکه دلیلش را بدانید، باید بدانید رعد و برق چیست و چه چیزی سبب وقوع آن میشود.

کد خبر : ۱۸۹۸۷۵
بازدید : ۴۲۲

فرادید| درون ابر صاعقه یا کومولونیمبوس، کریستال‌های یخ و تگرگ در جنب و جوش هستند و به یکدیگر برخورد میکنند. این برخورد سبب میشود پایین ابر دارای بار منفی شود. اما بالای ابر و زیر آن، هر دو دارای بار مثبت هستند.

به گزارش فرادید؛ در نهایت، بارهای منفی و مثبت به قدری زیاد و انباشته می‌شوند که جرقه عظیم الکتریسته یا همان رعد و برق ایجاد میشود و به ابرهای مجاور یا چیزی روی زمین برخورد میکند. 

1

ابر کومولونیمبوس

نیرویی که یک صاعقه با خود دارد به قدری شدید است که دمای آن ۵۴۰۰۰ درجه فارنهایت است، یعنی ۵ برابر داغتر از سطح خورشید! اگر رعد و برق به ما برخورد کند، نه تنها در اثر برق گرفتگی جانمان را از دست میدهیم، بلکه دچار سوختگی شدید هم میشویم. 

حالا از کجا میتوانید حدس بزنید که نزدیک است رعد و برق به شما برخورد کند؟ از آنجا که بار الکتریکی در هوا شروع به افزایش و انباشته شدن میکند، موها، حتی موهای بلند، سیخ میشوند! 

توصیه کارشناسان این است که اگر در فضای بیرون هستید، بهترین کار این است که حالت چمباتمه زدن و کز کردن به خود بگیرید، دستهایتان را روی زانوها و سرتان را بین زانوها قرار دهید! 

هرگز زیر درخت پناه نگیرید چون احتمال برخورد صاعقه با درخت خیلی بیشتر است و اگر چنین اتفاقی بیفتد، آتش میگیرد، دو نیم میشود و تکه‌های تیز چوب روانه هوا و فضای اطراف میشود. 

ایمن‌ترین کار اینست که وضعیت آب و هوا را از پیش پیگیری کنید، تا گرفتار رعد و برق نشوید. اگر این کار را نکردید و در فضای بیرون بودید، به محض شنیدن صدای رعد و برق، خودتان را به نزدیک‌ترین ساختمان یا ماشین برسانید و در آن پناه بگیرید و مطمئن شوید تمام پنجره‌ها و درها بسته هستند.

مترجم: زهرا ذوالقدر 

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید