کامپیوتر عتیقه‌ای که توسط کارگران خدماتی کشف شد!

کامپیوتر عتیقه‌ای که توسط کارگران خدماتی کشف شد!

کارمند یک شرکت نظافت خانه در شهر لندن، اخیرا هنگام جابه جایی وسایل دورریختنی، قطعه‌ای کمیاب از تاریخ فناوری کامپیوتری را پیدا کرد.

کد خبر : ۱۹۰۲۱۷
بازدید : ۳۶۵

فرادید| دسامبر گذشته، کارمند یک شرکت نظافت خانه در لندن، در جریان خالی کردن یک ملک بطور اتفاقی به دو رایانه‌ی بسیار قدیمی برخورد کرد. 

به گزارش فرادید، بنیان‌گذار این شرکت نظافت، برِندِن اوشی، می‌گوید ابتدا کارگران نمی‌دانستند چه چیزی را پیدا کرده‌اند و هیچ اطلاعات آنلاینی هم در این رابطه در دسترس نبود. با این حال، پس از صحبت با یک کارشناس، اوشی فهمید تیم او قطعه‌ی کمیابی از تاریخ فناوری را پیدا کرده‌اند: یک ریزرایانه‌ی رومیزی ۱۹۲۷ Q۱ با چاپگر داخلی و یک Q۱ Lite محصول سال 1971 با چاپگر خارجی. 

Q۱ ساخت شرکت Q۱ مستقر در نیویورک، نخستین ریزرایانه‌ی جهان با یک تراشه تک (Intel ۸۰۰۸) به جای ریزپردازنده‌های چندتراشه است. این رایانه دارای یک صفحه نمایش توکار، کیبورد و چاپگر است. 

اوشی می‌گوید: «هر سال، تیم‌های نظافتی ما هزاران رایانه را از خانه‌ها و کسب و کارهای سراسر کشور جمع‌آوری می‌کنند. گاهی اوقات ما با اقلامی روبرو می‌شویم که به قدری ارزشمند هستند که باید آن‌ها را حفظ کرد و برای آینده بایگانی کرد.» 

2

۱۹۷۶ Q۱ Lite

ماه فوریه، این دو رایانه‌ی قدیمی در نمایشگاه رایانه‌های قدیمی و ماشین‌های بازی در لندن به نمایش درآمدند. اواخر این هفته، این دو رایانه (به همراه چاپگر Q۱ Lite) در خانه‌ی حراج هِریتیج احتمالاً هر یک به قیمت ۶۰۰۰۰ دلار به حراج گذاشته خواهند شد. 

سارا بالبی، مدیر این خانه حراج می‌گوید: «به یاد داشته باشید که این دو رایانه هرگز به حراج گذاشته نشدند و هیچ سابقه‌ای از آن‌ها و نیز نمونه‌ای شبیه آن‌ها وجود ندارد.» 

در طول یک دهه‌ی گذشته، بقایای نادر مشابهی از تاریخ رایانه در سراسر جهان به حراج گذاشته شدند. سال ۲۰۲۲، نمونه‌ی اولیه‌ی نخستین رایانه‌ی اپل به قیمت ۶۷۷.۱۹۶ دلار و سال ۲۰۲۳، یک اپل ۱ کاملاً کاربردی ساخت اِستیو وازنیک، بنیان‌گذار مشترک شرکت به قیمت ۲۲۳.۵۲۰ دلار فروخته شد. 

1

چاپگر همراه Q۱ Lite

Q۱ دسامبر سال ۱۹۷۲ وارد بازار شد. چهار سال بعد، شرکت Q۱ رایانه‌ی دیگری به نام Q۱ Lite را تولید کرد که نسخه‌ی کوچکتر و ظریف‌تری از Q۱ بود که چاپگر توکار نداشت. 

به گفته‌ی خانه‌ی حراج هِریتیج، Q۱ و Q۱ Lite، در اصل هر کدام به قیمت‌های بالای ۹۰۰۰۰ دلار فروخته شدند که برای استفاده‌ی شخصی بسیار گران بودند. 

پل نِو، سخنران ارشد کینگستون می‌گوید: «مشتری اصلی Q۱ ناسا بود و سال ۱۹۷۴، Q۱ Lite در تمام ۱۱ پایگاه ناسا نصب شد. به گمان من، صاحبان Q۱ها در دهه‌ی ۱۹۷۰ از Q۱های خود برای انجام بسیاری از کارها مانند کارهایی که ما امروزه با رایانه‌ها در دفتر کار انجام می‌دهیم، استفاده می‌کردند.

اگرچه امروز شرکت Q۱ به تاریخ پیوسته است، شایان ذکر است که دستگاه‌های ساخت این شرکت، سال‌ها پیش از شرکت‌های رایانه‌ای امروزی از جمله اپل و مایکروسافت، بازار رایانه را در دست داشتند. 

نِو می‌گوید: «پیشگامان اولیه در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ پایه‌گذار دستگاه‌های امروزی بودند: رایانه‌های امروزی همه‌جای زندگی روزمره کاربرد دارند. ما برای کار، ارتباطات، تولیدات و سرگرمی‌هایمان به آن‌ها وابسته شدیم، اما بدون این پیشگامان اولیه، هیچ‌یک از ابزارهای پیشرفته‌ی امروزی وجود نداشتند، هیچ رایانه‌ی شخصی، مَک، اپل یا تلفن اندرویدی بدون شرکت Q۱، Sinclair و Acorn وجود نداشت.»

مترجم: زهرا ذوالقدر

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید