(ویدئو) همه چیز درباره MD 969؛ هلیکوپتر تهاجمی چند منظوره جدید آمریکا

(ویدئو) همه چیز درباره MD 969؛ هلیکوپتر تهاجمی چند منظوره جدید آمریکا

هلیکوپتر تهاجمی دو موتوره سبک ام‌دی ۹۶۹ برای پاسخگویی به نیاز‌های تهاجمی و حمله آینده با قابلیت مانور بی بدیل، برد گسترده، ایمنی بیشتر و سیستم تسلیحات معماری باز بهبود یافته طراحی شده است.

کد خبر : ۱۹۲۳۵۹
بازدید : ۴۰

ام‌ دی ۹۶۹ (MD ۹۶۹)، یک هلیکوپتر تهاجمی چند ماموریتی جدید است که توسط شرکت ام دی هلیکوپترز، یک سازنده روتورکرافت تجاری و نظامی مستقر در ایالات متحده ساخته شده است.

این هلیکوپتر یک نسخه ارتقا یافته از هلیکوپتر دو موتوره چند منظوره سری MD ۹۰۰/۹۰۲ اکسپلورر است که عملکرد خود را به صورت میدانی اثبات کرده است. نوع تسلیحاتی هلیکوپتر در نمایشگاه بین المللی هلیکوپتر هلی-اکسپو ۲۰۱۹ که در آتلانتا، ایالات متحده، در مارس ۲۰۱۹ برگزار شد، نمایش داده شد.

طراحی هلیکوپتر تهاجمی ام‌ دی ۹۶۹

19_11zon

هلیکوپتر تهاجمی دو موتوره سبک ام‌دی ۹۶۹ برای پاسخگویی به نیاز‌های تهاجمی و حمله آینده با قابلیت مانور بی بدیل، برد گسترده، ایمنی بیشتر و سیستم تسلیحات معماری باز بهبود یافته طراحی شده است.

بدنه این هلیکوپتر از مواد کامپوزیتی ساخته شده است که نسبت استحکام به وزن بیشتری را ارائه می‌دهد. این هلیکوپتر دارای دو درب کابین کشویی است که فضای ورودی به عرض ۱.۳ متر را در هر طرف ایجاد می‌کند.

20_11zon

فضای کابین ۴.۸ متر مکعب است و می‌تواند تا هشت عضو را در خود جای دهد. همچنین دارای یک مسلسل برای پشتیبانی آتش است. ام‌دی ۹۶۹ دارای پیکربندی بدون روتور دم است و واحد روتور اصلی پنج پره کاملاً مفصلی آن دارای قطر ۰.۸۵ متر و فاصله از زمین ۰.۲۷ متر است. بوم دم دارای تثبیت کننده‌های افقی و عمودی است.

اویونیک هلیکوپتر تهاجمی ام‌ دی ۹۶۹

این هلیکوپتر دارای سیستم‌های اویونیک پیشرفته و کنترل پرواز است که خدمه را قادر می‌سازد تا چندین عملکرد را به راحتی انجام دهد. روتورکرافت ام‌دی ۹۶۹ دارای یک کابین خلبان نسل بعدی پیشرفته تمام شیشه‌ای یکپارچه آی دی یو-۶۸۰ جنسیس ایروسیستمز است که در هلیکوپتر تهاجمی نوع ام دی ۵۳۰G نیز وجود دارد.

آی دی یو-۶۸۰ ایروسیستمز یک سیستم معماری باز است که به نمایشگر‌های صددرصد دیجیتال و چند منظوره مجهز شده است. این سیستم همچنین امکان ارتقاء سیستم‌های موجود و نصب قابلیت‌های جدید را بدون نیاز به تعویض سخت افزار فراهم می‌کند.

21_11zon

آی دی یو-۶۸۰ با ارائه دید مصنوعی سه بعدی، بردار شناور، ادغام رادار آب و هوا، نمایش ترافیک یکپارچه ADS-B، داده‌های گرافیکی FMS، داده‌های ناوبری VHF، ارتباطات داخلی و نقشه‌ها به خلبان کمک می‌کند. این سیستم همچنین پارامتر‌های موتور را نمایش می‌دهد و سیستم مشاوره خدمه ابزار موتوررا یکپارچه می‌کند.

داشبورد کابین خلبان دارای یک صفحه نمایش تاکتیکی ۱۲ اینچی ماکرو آبی است که با استاندارد‌های نظامی و محیطی DO-۱۶۰ مطابقت دارد. این سیستم داده‌های مربوط به سلاح‌ها و مدیریت ماموریت را نمایش می‌دهد. این هلیکوپتر همچنین دارای یک سیستم اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی پیشرفته در نزدیکی قسمت دماغه است که هلیکوپتر را به یک سکوی تهاجمی-تجسسی تبدیل می‌کند.

تسلیحات هلیکوپتر ام‌ دی ۹۶۹

MD ۹۶۹ اولین هلیکوپتر تهاجمی سبک است که یک سیستم تسلیحاتی با لوله پرتاب مشترک هفت تیر را یکپارچه کرده است. ما در مورد یک پرتابگر هفت لوله صحبت می کنیم که در داخل کابین اصلی قرار دارد، مهمات هدایت شونده دقیق را شلیک می کند یا پهپادهای کوچک را از طریق دریچه ای در پشت بدنه پرتاب می کند. نام آن لانچرCLT است. CLT که توسط جنسیس سیستمز ساخته شده است، می‌تواند طیف وسیعی از موشک‌های هدایت شونده و سیستم‌های کوچک بدون سرنشین را روی هلیکوپتر مستقر کند.

22_11zon

زرادخانه این دستگاه همچنین می تواند شامل طیف گسترده ای از سیستم های رزمی، به ویژه موشک های هدایت نشده و هدایت شونده ۷۰ میلی متری، ATGM های مختلف مانند هلفایر AGM-114 باشد. این دستگاه در دماغه هلیکوپتر سر سنسور نصب شده و مجهز به دوربین های الکترواپتیکال و مادون قرمز و همچنین نشانگر لیزری است.CLT همچنین می‌تواند با حداکثر هفت موشک AGM-۱۷۶ گریفین یا مهمات هدایت شونده و حسگر‌های تاکتیکی خارج از برد نصب شود. معماری باز این هلیکوپتر آن را برای توسعه به یک هواپیمای تهاجمی و شناسایی در آینده مناسب می‌کند.

قابلیت ام‌دی ۹۶۹

روتورکرافت ام‌دی ۹۶۹ می‌تواند طیف وسیعی از عملیات نظامی، شبه نظامی و کاربردی مانند حمله سریع، جستجو و نجات جنگی، استقرار نیرو، فرماندهی و کنترل، تخلیه و تخلیه پزشکی را انجام دهد.

23_11zon

هلیکوپتر تهاجمی سریع ام دی ۹۶۹ می‌تواند به سرعت ۲۹۶ کیلومتر در ساعت و حداکثر سرعت ۳۳۳ کیلومتر در ساعت دست یابد. این هلیکوپتر دارای حداکثر استقامت ۴.۳ ساعت است. حداکثر وزن ناخالص برخاست این روتورکرافت ۳۰۷۰ کیلوگرم است در حالی که بار مفید آن ۱۵۴۰ کیلوگرم است.

مشخصات کلی هلیکوپتر ام‌دی ۹۶۹

نوع: هلیکوپتر تهاجمی رزمی

سازنده: ام دی هلیکوپترز

خدمه: دو

حداکثر وزن ناخالص برخاستن: ۳۰۷۰ کیلوگرم

سرعت کروز: ۲۹۶ کیلومتر بر ساعت

منبع: روزیاتو

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید