(تصاویر) مقایسه بزرگ‌ترین هواپیماهای باری جهان؛ بوئینگ 8-747 یا لاکهید C5؟

(تصاویر) مقایسه بزرگ‌ترین هواپیماهای باری جهان؛ بوئینگ 8-747 یا لاکهید C5؟

وئینگ ۸-۷۴۷ فری‌تر و لاکهید C5 گلکسی بزرگ‌ترین هواپیماهای باری حال حاضر جهان هستند اما کدام‌یک بهتر است؟ در ادامه قصد فهمیدن پاسخ این سؤال را داریم.

کد خبر : ۱۹۲۹۲۲
بازدید : ۳۱

در حال حاضر هواپیماهای باری زیادی در جهان در حال فعالیت هستند اما کدام‌یک بهترین است؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤال، قصد داریم بوئینگ ۸-۷۴۷ فری‌تر را با لاکهید C5 گلکسی مقایسه کنیم زیرا پس از نابودی آنتونوف AN225، این دو بزرگ‌ترین هواپیماهای باری جهان محسوب می‌شوند. در این مطلب نگاه دقیقی به هردو هواپیما خواهیم داشت و تفاوت‌ها و نقاط قوت و ضعف هرکدام را بررسی خواهیم کرد.

معرفی هواپیماها

بوئینگ ۸-۷۴۷ فری‌تر که با نام ۷۴۷-۸F هم شناخته می‌شود، نسخهٔ باری بوئینگ ۸-۷۴۷ است. این اولین هواپیمای پهن‌پیکر جهان بود که در سال ۱۹۶۸ به بازار عرضه شد. بوئینگ ۷۴۷ به دلیل تطبیق‌پذیری بالا می‌تواند هم بار و هم مسافر را جابجا کند. از سوی دیگر، لاکهید C5 گلکسی بزرگ‌ترین هواپیمای ترابری نظامی جهان محسوب می‌شود که برای جابجایی تجهیزات نظامی مختلف طراحی شده است. این بزرگ‌ترین هواپیما در نیروی هوایی ایالات‌متحده به‌حساب می‌آید. C5 گلکسی آن‌قدر بزرگ است که حتی می‌تواند تانک و هلیکوپتر را هم داخل محفظهٔ بار خود جای دهد.

8

ابعاد و ظرفیت بار

هواپیمای باری بوئینگ با ۷۶.۲۵ متر طول، تنها یک متر از لاکهید کشیده‌تر است. ارتفاع دو هواپیما نیز با ۱۹.۸ متر برای لاکهید و ۱۹.۴ متر برای بوئینگ، بسیار به هم نزدیک است. این موضوع در ظرفیت بار هم صدق می‌کند زیرا درحالی‌که C5 توان حمل تا حداکثر ۱۲۷ تن را دارد، این عدد برای ۷۴۷-۸F فقط کمی بیشتر و برابر با ۱۳۲ تن است.

10
9

سرعت

تفاوت واقعی بین این دو هواپیمای باری در سرعت مشخص می‌شود زیرا درحالی‌که سرعت کروز بوئینگ ۹۰۰ کیلومتر بر ساعت است، این عدد برای لاکهید ۸۳۰ کیلومتر بر ساعت است. علاوه بر این، ۷۴۷-۸F برد بیشتری هم دارد و می‌تواند با یک بار سوخت‌گیری کامل تا ۸ هزار کیلومتر را طی کند. این در حالی است که C5 گلکسی پس از پیمودن تنها ۴۲۶۰ کیلومتر، به توقف برای سوخت‌گیری نیاز خواهد داشت. بااین‌حال، هواپیمای باری نظامی لاکهید از قابلیت سوخت‌گیری هوایی برخوردار است که می‌تواند برد را افزایش دهد. به‌طور خلاصه، بوئینگ ۷۴۷-۸F هواپیمای سریع‌تری است درحالی‌که لاکهید C5 گلکسی کاربردی‌تر است.

11

رقابت برای ورود به ارتش

داستان رقابت مستقیم این دو هواپیما به پروژهٔ CX-4 ارتش ایالات‌متحده بازمی‌گردد که در سال ۱۹۶۲ به‌منظور ساخت یک هواپیمای ترابری نظامی بزرگ‌تر از لاکهید C141 برای حمل تجهیزات نظامی بزرگ شکل گرفت. شرکت‌های لاکهید، بوئینگ، داگلاس و کُنویر طرح‌های خود را برای این پروژه پیشنهاد کردند و در ابتدا نیروی هوایی طرح بوئینگ را بهتر از لاکهید می‌دانست اما پیشنهاد لاکهید کمترین قیمت را داشت.

به همین دلیل، نهایتاً در سپتامبر ۱۹۶۵ لاکهید به‌عنوان برندهٔ این پروژه انتخاب و C5 گلکسی متولد شد. البته بوئینگ هرچند این قرارداد نظامی را از دست داد اما به توسعهٔ هواپیمای خود ادامه داد که منجر به خلق ۷۴۷ و شکل‌گیری یکی از موفق‌ترین هواپیماهای مسافربری تاریخ شد. برای مقایسه، در سال ۲۰۱۹ قیمت تمام‌شدهٔ یک فروند بوئینگ ۸-۷۴۷ فری‌تر نزدیک به ۴۲۰ میلیون دلار بود درحالی‌که هزینهٔ نهایی تولید هر فروند لاکهید C5 گلکسی ۱۶۸ میلیون دلار اعلام شده بود.

12

مقایسهٔ مشخصات فنی

  Boeing 747-8F Lockheed C-5 Galaxy
طول ۷۶.۲۵ متر ۷۵.۳۱ متر
دهانهٔ بال ۶۸.۴۵ متر ۶۷.۹۰ متر
ارتفاع ۱۹.۳۵ متر ۱۹.۸۴ متر
ظرفیت بار ۱۳۲ تن ۱۲۷ تن
سرعت کروز ۹۰۰ کیلومتر بر ساعت ۸۳۰ کیلومتر بر ساعت
برد ۸۰۰۰ کیلومتر ۴۲۶۰ کیلومتر
رانش ۱۱۸۴ کیلو نیوتن ۹۲۰ کیلو نیوتن

منبع: پدال

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید