«گنج» 1 میلیون دلاری که سال‌ها به عنوان «نگهدارندۀ در» استفاده می‌شد!

«گنج» 1 میلیون دلاری که سال‌ها به عنوان «نگهدارندۀ در» استفاده می‌شد!

تکه سنگی که چندین دهه از آن برای باز نگه داشتن در استفاده شده بود، در حال حاضر به عنوان یک گنج واقعی شناسایی شده که می‌تواند قیمتی بیش از یک میلیون دلار داشته باشد.

کد خبر : ۲۰۶۴۶۱
بازدید : ۱۸۷

فرادید| این تکه سنگ که چندین دهه از آن برای باز نگه داشتن در استفاده شده، تقریباً با هر معیاری که بسنجید، یک گنج به حساب می‌آید. این سنگ ۳.۵ کیلوگرمی از بستر رودخانه‌ای در جنوب شرقی رومانی توسط یک زن مسن پیدا شد که آن را به خانه آورد تا از آن استفاده کند. 

به گزارش فرادید، چندین دهۀ بعد معلوم شد که کشف او در واقع یکی از بزرگترین تکه‌های دست‌نخورده‌ی کهربا در جهان است؛ قطعه‌ای که حالا ارزش آن چیزی حدود ۱ میلیون یورو یا ۱.۱ میلیون دلار تخمین زده شده است. 

«کهربا» صمغ سخت‌شدۀ درختانی است که میلیون‌ها سال قبل در زمین رشد کرده بودند. به مرور زمان، این ماده بسیار چسبناک به ماده‌ای سخت و گرم می‌شود که همه جا به عنوان یک سنگ قیمتی شناخته می‌شود. 

در رومانی، تکه‌های کهربا را می‌توان اطراف روستای کولتی در ماسه‌سنگ‌های سواحل رودخانه بازائو یافت، جایی که از دهه ۱۹۲۰ از آن کهربا استخراج شده است. این کهربا که به نام رومانیت شناخته می‌شود، به دلیل طیف گستره‌ی رنگ‌های عمیق و قرمز رنگ خود معروف و ارزشمند است. 

زن مسنی که این قطعه رومانیت خاص را پیدا کرد، از آن به عنوان «نگهدارندۀ در» استفاده می‌کرد.

0

چشم‌انداز روستای کولتی در رومانی

پس از مرگ این زن در سال ۱۹۹۱، خویشاوندی که خانه او را به ارث برده بود، مشکوک شد که شاید این تکه سنگ ارزشمند باشد. او پس از فهمیدن ارزش این کهربا، آن را به دولت رومانی فروخت. کارشناسان موزه تاریخ کراکوف در لهستان این کهربا را ارزیابی کردند. 

به گفته‌ی کارشناسان، این کهربا احتمالاً بین ۳۸ تا ۷۰ میلیون سال قدمت دارد. دانیل کوستاش، مدیر موزه‌ی استانی بوزائو درباره‌ی این کهربا گفته که کشف آن هم در سطح علمی و هم در سطح موزه اهمیت زیادی دارد. 

این قطعه که به عنوان گنجینه‌ی ملی رومانی طبقه‌بندی شده، از سال ۲۰۲۲ در موزه استانی بوزائو است؛ همان شهرستانی که در آن پیدا شده است.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۲
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید