معمای 50 ساله حل شد؛ دانشمندان یک «گروه خونی» جدید کشف کردند

سال ۱۹۷۲، خون یک زن باردار دانشمندان را گیج کرد و پنجاه سال طول کشید تا این معما حل شود!

فرادید| محققانی که درباره معمای ۵۰ ساله‌ی یک آنتی‌ژن گمشده نادر تحقیق می‌کردند، سیستم گروه خونی جدیدی به نام MAL را کشف کرده‌اند.

به گزارش فرادید، گروه خونی شما با وجود یا عدم‌وجود آنتی‌ژن‌های خاص تعیین می‌شود و انواع اصلی آن را همه می‌شناسیم: A، B، O و AB (مثبت و منفی). با این حال، گروه‌های خونی کمی متفاوت هستند.

در مقاله‌ای از سال ۲۰۱۴ درباره این موضوع توضیح داده شده: «اصطلاح "گروه خون" به کل سیستم گروه خونی اشاره میکند که شامل آنتی‌ژن‌های گلبول قرمز می‌شود که ویژگی آن‌ها توسط یک سری ژن کنترل می‌شود.»

تعداد این گروه‌ها بسیار زیاد است، چون روش‌های زیادی برای گروه‌بندی گلبول‌های قرمز بر اساس آنتی‌ژن‌های روی سطح آن‌ها وجود دارد. از نوامبر ۲۰۲۳ چهل و پنج سیستم گروه خونی متمایز به رسمیت شناخته شدند که حاوی ۳۶۲ آنتی‌ژن گلبول قرمز بودند. حالا پس از تحقیق درباره یک معمای ۵۰ ساله، شاید مجبور شویم گروه دیگری را به این فهرست بسیار طولانی اضافه کنیم.

سال ۱۹۷۲، خون یک زن باردار آزمایش شد و مشخص شد آنتی‌ژن گلبول قرمز او از انواع بسیار شایع نیست. آنتی‌ژنی که با الهام از دو بیماری که فاقد آن بودند، AnWj نامیده شد، تنها در تعداد انگشت‌شماری از افرادی که دانشمندان از آنها باخبرند، وجود ندارد. شایع‌ترین دلیل از دست دادن این آنتی‌ژن، سرطان‌هایی است که بیان آنتی‌ژن را سرکوب می‌کنند. با این حال، به نظر می‌رسد پنج فرد شناسایی‌شده در مطالعه جدید، از جمله چندین عضو یک خانواده، به دلیل ژنتیکی فاقد آن هستند.

لوئیز تیلی، دانشمند تحقیقاتی ارشد، می‌گوید: «پیش‌زمینه‌ی ژنتیکی AnWj بیش از ۵۰ سال معما مانده بود و من شخصاً حدود ۲۰ سال از زندگی حرفه‌ای خودم را صرف تلاش برای حل آن کرده‌ام. این یک دستاورد بزرگ و اوج یک تلاش تیمی طولانی‌مدت است تا در نهایت این سیستم گروه خونی جدید تصدیق شود تا ما بتوانیم بهترین مراقبت را از بیماران نادر اما ارزشمند خود کنیم.»

مترجم: زهرا ذوالقدر