(تصویر) زیر یک «آتشفشان» چه خبر است؟

(تصویر) زیر یک «آتشفشان» چه خبر است؟

ما هرگز درون آتشفشان را ندیده‌ایم. اما به تازگی محققان یک تکنیک تصویربرداری هوشمند جدید توسعه داده‌اند که به آن‌ها امکان می‌دهد درون این انبارهای باروت غول‌پیکر طبیعی را تا سطوح بی‌سابقه‌ای از جزئیات و عمق نگاه کنند.

کد خبر : ۲۰۷۹۷۶
بازدید : ۵۳

فرادید| یک تیم تحقیقاتی از مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه (CNRS) و موسسه‌ی فیزیک سیاره‌ای پاریس (IPGP)، از تصویربرداری پزشکی و میکروسکوپ‌های نوری الهام گرفتند تا به رویکرد جدیدی برای مطالعه آتشفشان دست یابند. 

به گزارش فرادید؛ این یک برداشت جدید از یک تکنیک موجود به نام تصویربرداری ماتریسی است و به غلبه بر برخی از مشکلات نقشه‌برداری از آتشفشان‌ها مانند نداشتن حسگرهای زیاد (معروف به لرزه‌یاب) برای ثبت امواج لرزه‌ای طنین‌انداز از درون زمین کمک می‌کند. 

1

تصاویری که نمای داخلی آتشفشان و ماگمای زیر آن را نشان می‌دهند؛ آنطور که در این تصویر دیده می‌شود، اندازۀ کوه آتشفشانی قابل مقایسه با عظمت مقدار ماگمایی که در بیشترین حالت در زیر کوه انباشته می‌شود نیست.

آشکارسازی‌های حاصل از این مطالعه‌ی خاص شامل وجود لایه‌های پیچیده‌ی چندگانه‌ی ذخیره‌سازی ماگما در زیر زمین و نحوه اتصال این لایه‌ها به دیگر ساختارهای زمین‌شناسی عمیق می‌شود. 

البته، همه این داده‌های اضافه به معنای درک بهتر اتفافات درون یک آتشفشان است، یعنی اینکه ما می‌توانیم با دقت بیشتری پیش‌بینی کنیم فوران ممکن است کی رخ دهد، در نتیجه به طور بالقوه می‌توانیم جان تعداد زیادی از افراد را در برخی نقاط جهان نجات دهیم. 

خبر امیدوارکننده این است که به هیچ حسگر اضافه‌ای نیاز نیست، زیرا تصویربرداری ماتریسی با داده‌هایی از قبل موجود کار می‌کند. محققان اطمینان دارند که روش‌هایی که اینجا استفاده کردند را می‌توان در مکان‌های دیگر نیز به کار برد. بنابراین تصویربرداری ماتریسی این امکان را دارد که به یک تغییر انقلابی در نحوه درک و مدل‌سازی سیستم‌های آتشفشانی تبدیل شود.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید