رونمایی از پهپاد جنگی پنهانکار سوپر رافال رشنایی؛ پهپاد هم پرواز وفادار رافال F5

رونمایی از پهپاد جنگی پنهانکار سوپر رافال رشنایی؛ پهپاد هم پرواز وفادار رافال F5

پهپاد جنگی پنهانکار سوپر رافال برای نیروی هوایی فرانسه رونمایی شد. وظیفه پهپاد هم پرواز وفادار چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

کد خبر : ۲۱۰۶۶۹
بازدید : ۱۲

در یک پیشرفت فناوری چشمگیر برای نیروی هوایی و فضایی فرانسه، این کشور از توسعه یک وسیله‌ی نقلیه‌ی هوایی بدون سرنشین (UCAV) پنهانکار خبر داده‌است. این وسیله، در کنار جنگنده “سوپر رافال” پرواز، و به‌صورت ترکیبِ پرواز سرنشین‌دار و بدون سرنشین عمل خواهد کرد.

وزیر نیروهای مسلح فرانسه، سباستین لکورنو، به‌مناسبت شصتمین سالگرد تأسیس نیروهای هوایی استراتژیک فرانسه (FAS)، این خبر را در پایگاه هوایی سن‌دیزی‌یه اعلام کرد.

رئیس ستاد نیروی هوایی و فضایی فرانسه (AAE)، ژنرال ژروم بلانگ، و رئیس و مدیر عامل داسا، اریک تراپیه، نیز در این مراسم حضور داشتند.

نوع رافال F5 که به “سوپر رافال” نیز معروف است، در حال حاضر در حال توسعه‌است و به‌عنوان پیشرفته‌ترین نوع این هواپیما که تاکنون، شناخته می‌شود. وزیر نیروهای مسلح فرانسه، تأکید کرد که «این پهپاد جنگی پنهانکار بدون سرنشین (UCAV) پس از سال ۲۰۳۰ مکمل استاندارد رافال F5 خواهد بود.»

این پهپاد ویژگی‌هایی مانند ظرفیت بارگذاری داخلی، کنترل خودکار (با توانایی حضور انسان در چرخه کنترل) و فناوری پنهانکاری و دیگر فناوری‌های پیشرفته را خواهد داشت. این هواپیمای بدون سرنشین به‌شدت سازگار بوده، و برای سازگاری با تهدیدات جدید جنگی ساخته خواهد شد.

این اعلام در شرایطی صورت می‌گیرد که هواپیماهای بدون سرنشین مجهز به هوش مصنوعی اکنون در سراسر جهان در کنار پلتفرم‌های سرنشین‌دار فعالیت می‌کنند. این هواپیماهای بدون سرنشین به‌طور عمومی پهپادهای “هم‌پرواز وفادار” نامیده‌می‌شوند و به‌عنوان ترکیب سرنشین‌دار و بدون سرنشین شناخته می‌شوند.

پهپاد هم پرواز وفادار که به عنوان محبوب‌ترین مفهوم تیم‌سازی هواپیماها شناخته می‌شوند، به‌طور فعال توسط کشورهایی مانند ایالات متحده، استرالیا، چین و روسیه در حال توسعه هستند.

برای نمونه، ایالات متحده در حال کار روی “هواپیمای جنگی همکاری” و تولید پهپادهای وفادار خودکار برای پرواز با هواپیماهای نسل آینده، و همچنین جنگنده‌های نسل پنجم F-35 Lightning II است.

فرانسه نیز از این قاعده مستثنی نیست. به‌ویژه، با توسعه رافال-۵ پیشرفته. این پلتفرم‌های بدون سرنشینِ پهپاد هم پرواز وفادار با قیمت مناسب می‌توانند به‌عنوان هم‌پرواز جنگنده‌ها عمل کرده، و نقش‌هایی را که بیشتر توسط هواپیماهای سرنشین‌دار انجام می‌شود، ایفا کنند.

فرانسه به مدت چند سال روی این مفهوم کار کرده‌است. این کشور یک پهپاد پنهانکار از نوع بال پرنده، تحت برنامه nEUROn، یک ابتکار اروپایی تحت رهبری داسا، توسعه داده‌است. این نمونه‌ساز چندین پرواز آزمایشی انجام داده‌است.

قانون برنامه‌ریزی نظامی (LPM) ۲۰۲۴-۳۰ که سال گذشته توسط فرانسه معرفی شد، تصریح کرد که رافال F5 باید از یک پهپاد جنگی که تحت برنامه nEUROn توسعه یافته‌است، پشتیبانی کند.

در آن زمان، وزارت نیروهای مسلح فرانسه اعلام کرد که پهپاد جنگی «به آن اجازه خواهد داد که با احتیاط عمل کند و به‌عنوان یک بخش گسترش یافته‌از رافال F5 عمل کند تا اثرات شبکه‌ای تعیین‌کننده‌ای تولید کند» و اینکه «با این ویژگی‌ها»، این دستگاه، «باید سنگ بنای پردازش سیستم‌های دفاع هوایی مدرن با برد متوسط و بلند باشد.»

نشانه‌ای وجود دارد که تاکید می‌کند این پهپاد بر پایه‌ی طراحی و توانایی‌های nEUROn ساخته خواهد شد. پیشتر کارشناسان اشاره‌کرده‌بودند که پهپاد وفادار همراه با F-5 در اجرای نقش‌های سرکوب/تخریب دفاع هوایی دشمن (SEAD/DEAD) کمک خواهد کرد.

منبع: بیت ران

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید