تصاویر؛ عجیب ترین هلیکوپترهای تاریخ؛ از فلتینر آلمانی تا پیازکی آمریکا

پیازکی H-21، معروف به «موز پرنده» به دلیل بدنه خمیده و بلندش، هلیکوپتری بود که در دهه 1950 توسط آمریکا برای حملونقل نظامی ساخته شد. این هلیکوپتر با دو روتور و طراحی غیرمتعارفش برای جابجایی 20 سرباز یا تجهیزات سنگین به کار میرفت، اما شکل عجیبش و مشکلات تعادل در پروازهای طولانی، آن را از رقبا متمایز کرد.
فرادید| در تاریخ هوانوردی، هلیکوپترهایی طراحی شدهاند که با شکلها و کاربردهای غیرمعمولشان شناخته میشوند. این بالگردها که هر کدام با هدفی خاص و برای موقعیت مشخصی ساخته شدهاند، همچنان به عنوان موردهایی کمنظیر برای بسیاری از علاقهمندان به این حوزه جالب به نظر میرسند.
به گزارش فرادید، بسیاری از هلیکوپترهای طراحیشده در طول تاریخ به عنوان نمونههایی شکستخورده در صنعت هوایی، گذشته از این که کاربرد عملی خاصی ندارند، از منظر شناخت خطاهای محاسباتی در طراحی بالگرد، نمونههایی قابل تحلیل و مهم هستند که دانشمندان این حوزه با صرف دقت در آنها میتوانند تجربیات بینظیری به دست بیاورند.
فلتینر Fl 282 Kolibri (آلمان)
هلیکوپتر فلتینر Fl 282 Kolibri، طراحیشده در اوایل دهه 1940 توسط آلمانیها، بهعنوان یکی از عجیبترین هلیکوپترهای تاریخ شناخته میشود. این هلیکوپتر تکنفره با دو روتور متقاطع که بهجای یک روتور اصلی عمل میکرد، به دلیل وزن سبک (حدود 760 کیلوگرم) و قابلیت پرواز در شرایط سخت جنگ جهانی دوم، شگفتانگیز بود. تنها 24 دستگاه از آن ساخته شد و بیشتر برای شناسایی دریایی استفاده میشد، اما طراحی غیرمتعارفش و تولید محدودش به دلیل پایان جنگ، آن را به یک شاهکار ناتمام تبدیل کرد.
سیکورسکی XH-17 (آمریکا)
سیکورسکی XH-17، ساختهشده در سال 1940 در آمریکا، عجیبترین هلیکوپتر تاریخ به دلیل روتور عظیم 40 متریاش است که بزرگترین پروانه هلیکوپتر تا امروز محسوب میشود. این غول آهنی با وزن 18 تن و استفاده از دو موتور توربوجت برای بلند کردن بارهای سنگین طراحی شد، اما ناپایداری و مصرف سوخت بالای آن باعث شد فقط یک نمونه ساخته شود و پروژه در اوایل دهه 1950 متوقف شود. ظاهر عجیب و عملکرد محدودش، آن را به یک آزمایش ناموفق اما جذاب تبدیل کرد.
بل AH-1 کبرا (آمریکا)
بل AH-1 کبرا، که در دهه 1960 توسط آمریکا طراحی شد، هلیکوپتری تهاجمی بود که با بدنه باریک و روتور دم بلندش، ظاهر عجیبی نسبت به هلیکوپترهای سنتی داشت. این هلیکوپتر با موتور توربوشaft و مسلح به توپ 20 میلیمتری و موشکهای ضدتانک، در جنگ ویتنام بهعنوان یکی از اولین هلیکوپترهای جنگی مدرن به کار رفت. طراحی کشیده و زاویهدار آن، که به کبرا شباهت داشت، آن را از دیگر هلیکوپترها متمایز کرد، هرچند مشکلات پایداری اولیه آن در پروازهای طولانی چالشبرانگیز بود.
پیازکی H-21 (آمریکا)
پیازکی H-21، معروف به «موز پرنده» به دلیل بدنه خمیده و بلندش، هلیکوپتری بود که در دهه 1950 توسط آمریکا برای حملونقل نظامی ساخته شد. این هلیکوپتر با دو روتور و طراحی غیرمتعارفش برای جابجایی 20 سرباز یا تجهیزات سنگین به کار میرفت، اما شکل عجیبش و مشکلات تعادل در پروازهای طولانی، آن را از رقبا متمایز کرد. استفادهاش در جنگ کره و ویتنام، این هلیکوپتر را به نمادی عجیب اما کاربردی تبدیل کرد.
میل Mi-12 (روسیه)
میل Mi-12، ساختهشده در دهه 1960 توسط شوروی، عظیمترین هلیکوپتر تاریخ با چهار روتور و ظرفیت حمل 40 تن بار بود که آن را به یک غول عجیب تبدیل کرد. این پروژه برای رقابت با هلیکوپترهای غربی طراحی شد، اما مشکلات فنی و وزن زیاد (حدود 105 تن) باعث شد فقط دو نمونه ساخته شود و تولید آن متوقف شود. طراحی غولپیکر و غیرعملیاش، آن را به یکی از عجیبترین دستاوردهای هلیکوپتری تاریخ بدل کرده است.