تصاویر؛ معرفی عجیب ترین جنگنده های تاریخ

در طول تاریخ جنگندههای عجیب و غریب زیادی تولید شدهاند که ما در این گزارش به تعدادی از آنها خواهیم پرداخت.
فرادید| جنگندهها، بهعنوان نمادهای فناوری و مهندسی هوافضا، گاهی با طراحیهای غیرمتعارف و ایدههای خلاقانهای ساخته شدهاند که در زمان خود شگفتانگیز یا حتی غیرعملی به نظر میرسیدند.
به گزارش فرادید، این هواپیماهای غیر معمول که اغلب به دلیل محدودیتهای فناوری، نیازهای خاص جنگی یا آزمایش مفاهیم نوآورانه طراحی شدند، جایگاه ویژهای در تاریخ هوانوردی نظامی دارند و با گذشت سالیان طولانی، همچنان برای طراحان این حوزه حائز اهمیت هستند.
XF-85 Goblin (ایالات متحده، ۱۹۴۸):
جنگنده XF-85 Goblin، ساخته شرکت مکدانل، کوچکترین جنگنده جت تاریخ با طول ۴.۵ متر و دهانه بال ۶.۴ متر است که بهعنوان «جنگنده پارازیت» طراحی شد. این هواپیما برای حمل در محفظه بمب بمبافکن B-36 و دفاع از آن در برابر جنگندههای دشمن توسعه یافت.
این جنگنده با موتور جت Westinghouse J34 و سرعت ۱,۰۶۰ کیلومتر بر ساعت، Goblin قرار بود پس از پرتاب، با قلاب به بمبافکن مادر بازگردد. اما آزمایشها در سال ۱۹۴۸-۱۹۴۹ نشان داد که اتصال مجدد به هواپیمای مادر بسیار دشوار است و تنها ۷ پرواز آزمایشی انجام شد. طراحی تخممرغی و اندازه کوچک آن، که برای جا شدن در بمبافکن بود، XF-85 را به یکی از عجیبترین جنگندههای تاریخ تبدیل کرد که هرگز وارد خدمت نشد.
پنکیک پرنده - Vought V-173» Flying Pancake» (آمریکا - سال ۱۹۴۲)
Vought V-173، ملقب به «پنکیک پرنده»، به دلیل طراحی دیسکمانند و بالهای بیضیشکل خود یکی از عجیبترین جنگندههای آزمایشی است. این هواپیما، که برای نیروی دریایی آمریکا طراحی شد، با هدف ایجاد جنگندهای با قابلیت برخاست و فرود کوتاه (STOL) برای ناوهای هواپیمابر کوچک ساخته شد.
با دو موتور پرات اند ویتنی و سرعت ۲۲۲ کیلومتر بر ساعت، V-173 در سال ۱۹۴۲ پرواز کرد و به دلیل آیرودینامیک غیرمعمول، پایداری خوبی در سرعتهای پایین داشت. هرچند این پروژه به جنگنده عملیاتی XF5U-1 منجر شد، اما هیچکدام وارد خدمت نشدند. شکل عجیب پنکیکمانند و ایده استفاده از بالهای بزرگ برای لیفت، آن را به یک نمونه برجسته در تاریخ هوانوردی تبدیل کرد.
Horten Ho 229 (آلمان، ۱۹۴۴)
Horten Ho 229، طراحیشده توسط برادران هورتن در آلمان نازی، اولین جنگنده جت با طراحی بالپرنده (Flying Wing) بود که شباهت زیادی به بمبافکنهای رادارگریز مدرن دارد. این جنگنده با دو موتور جت Junkers Jumo 004، سرعت ۹۷۷ کیلومتر بر ساعت و برد ۱,۹۰۰ کیلومتر داشت. طراحی بدون دم و بدنه آیرودینامیک آن برای کاهش سطح مقطع راداری (RCS) بود، که آن را به پیشگامی در فناوری رادارگریزی تبدیل کرد.
Ho 229 در سال ۱۹۴۴ پرواز کرد، اما به دلیل مشکلات فنی و پایان جنگ جهانی دوم، تنها چند نمونه آزمایشی ساخته شد. این جنگنده، که گاهی «جنگنده مخفی هیتلر» نامیده میشود، به دلیل ظاهر فضاپیمامانند و ایدههای پیشرفتهاش، یکی از عجیبترین و تأثیرگذارترین طراحیهای تاریخ است.
Blohm & Voss BV 141 (آلمان، ۱۹۳۸)
Blohm & Voss BV 141، جنگنده شناسایی تکموتوره آلمانی، به دلیل طراحی نامتقارن خود یکی از عجیبترین هواپیماهای تاریخ است. این هواپیما با کابین خدمه در یک گوندول جدا از بدنه و موتور BMW 132 در سمت چپ، ظاهری کاملاً غیرمتعارف داشت. طراحی نامتقارن برای بهبود میدان دید خدمه در مأموریتهای شناسایی بود و با سرعت ۴۳۸ کیلومتر بر ساعت و برد ۱,۲۰۰ کیلومتر، عملکرد قابل قبولی داشت.
BV 141 در سال ۱۹۳۸ پرواز کرد و با وجود پایداری خوب در پرواز، به دلیل پیچیدگی تولید و اولویتهای جنگی آلمان، تنها ۲۰ نمونه ساخته شد و وارد خدمت گسترده نشد. ظاهر عجیب و نامتعارف آن، این هواپیما را به یکی از شگفتانگیزترین طراحیهای هوانوردی تبدیل کرده است.