فیروزآباد؛ تاریخ و دستبافته‌های قشقایی

فیروزآباد؛ تاریخ و دستبافته‌های قشقایی

فیروزآباد شهری در ۹۶ کیلومتری جنوب شیراز و مرکز شهرستان فیروزآباد است که در ۳ کیلومتری محوطه باستانی گور قرار دارد. این محوطه باستانی از شهرهای مهم دوره ساسانی و اوایل اسلام بوده است.

کد خبر : ۱۳۹۲۰
بازدید : ۱۸۴۳
فرادید | فیروزآباد شهری در ۹۶ کیلومتری جنوب شیراز و مرکز شهرستان فیروزآباد است که در ۳ کیلومتری محوطه باستانی گور قرار دارد. این محوطه باستانی از شهرهای مهم دوره ساسانی و اوایل اسلام بوده است.

فیروزآباد؛ تاریخ و دستبافته‌های قشقایی فیروزآباد؛ تاریخ و دستبافته‌های قشقایی
در حدود قرن هفتم هجری فیروزآباد کهن، رفته‌رفته متروک شد و به جای آن، در خارج باروی شهر قصبه‌ای سربرآورد به نام «کوشک» که شهر فعلی فیروزآباد حاصل گسترش آن است. عمارت حاج عمادالملک، قلعه‌ای کوچک و بازار مهم‌ترین بخش‌های این قصبه تا دوره قاجار بودند. فیروزآباد در حال حاضر به بندر سیراف و بندر عسلویه جاده مستقیم دارد و به بندر بوشهر نیز متصل است.

بقایای کاخ اردشیر بابکان در نزدیکی شهر فیروزآباد، قلعه دختر در مسیر شیراز به فیروزآباد، منار میلو، نقش‌برجسته پیروزی اردشیر وکاروانسرای کنارسیاه دوره ساسانی از جمله دیگر دیدنی‌های این شهر است.

از بازار پارچه آن می‌توانید پارچه‌های اعلا بخرید؛ پارچه‌هایی که برای استفاده زنان فیروزآباد است که اغلب ترک قشقایی هستند و پوشش محلی دارند. منطقه دشت کیل نیز با پوشش جنگلی درختان کیل، سقز و بادام کوهی در مسیر فیروزآباد به فراشبند در ایام بهار بسیار دیدنی است.

سد تنگاب و دریاچه پشت این سد نیز از جاذبه‌های گردشگری فیروزآباد است و مسافرانی که از سمت شیراز به این شهر می‌روند یا برعکس، در مسیر خود از کنار این سد عبور می‌کنند.

جاده پر پیچ و خم بعد از فیروزآباد به سمت جنوب تا رسیدن به دشت کیل که در ارتفاعات این بخش از زاگرس قرار دارد، با گل‌های وحشی و درختچه‌های بادام کوهی تصویری رویایی و نزدیک به آنچیزی است که در شمال ایران می‌بینیم، اما با پوششی متفاوت.

از سوی دیگر مسیر جاده‌ای فیروزآباد تا شیراز نیز که در جهت شمالی فیروزآباد است با دریاچه سد تنگاب، دشت‌ها و کوه‌ها منظره‌ای متنوع دارد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید