فرهنگ کسبوکار در کشور چندفرهنگی مالزی
مالزی یک کشور به شدت چندفرهنگی است. هنگام شروع کسبوکار در این کشور طرف شما ممکن است فقط مالزیایی نباشد؛ ممکن است با یک چینی یا هندی طرف شوید. همه آنها قوانین رفتاری خود را دارند و آنچه از نظر یک گروه مناسب تشخیص داده میشود ممکن است از طرف گروه دیگر توهینآمیز تلقی شود.
کد خبر :
۹۶۱۴
بازدید :
۱۲۳۴
مالزی یک کشور به شدت چندفرهنگی است. هنگام شروع کسبوکار در این کشور طرف شما ممکن است فقط مالزیایی نباشد؛ ممکن است با یک چینی یا هندی طرف شوید. همه آنها قوانین رفتاری خود را دارند و آنچه از نظر یک گروه مناسب تشخیص داده میشود ممکن است از طرف گروه دیگر توهینآمیز تلقی شود.
مالزی در حال رقابت سخت با دیگر کشورها در منطقه برای ایجاد یک محیط مناسب برای کسبوکار است. به این منظور، دولت این کشور قوانین مالکیت خارجی را در بخش تولید آزاد کرده است و همچنین طیفی از محرکها را برای جذب سرمایهداران در مناطق دارای اولویت مانند شعب اصلی عملکردی، مراکز توزیع منطقهای و مراکز بینالمللی خرید اجرا کرده است.
دولت این کشور سرمایهگذاری سنگینی در زیرساخت برای تسهیل کسبوکار کارآ و استاندارد بالای زندگی بهخصوص در مراکز اصلی انجام داده است. چشمانداز مالزی در سال 2020 دستیابی به موقعیت یک کشور توسعهیافته است.
این کشور برای دستیابی به این دیدگاه از طریق یک برنامه پنج ساله برنامهریزی و مدیریت میکند. مالاییها عموما مشتاق کسبوکار جدید هستند. بهتر است بازار این کشور را بشناسید.
اما فرهنگ کسبوکار این کشور چگونه است؟
چهره
یک عنصر اساسی در فرهنگ مالزی، مانند بسیاری از فرهنگهای آسیایی، مفهوم چهره است. در جامعه مالزیایی «از دست دادن حالات ظاهری چهره» که به معنای از دست دادن کنترل احساسات یا نشان دادن احساس شرمندگی در انظار عموم است، یک رفتار منفی تلقی میشود.
مالزیاییها از روشهایی بهمنظور «حفظ ظاهر» استفاده خواهند کرد. بهطور مثال، بلند خندیدن اغلب برای پوشاندن احساسات واقعی استفاده میشود و میتواند احساساتی مانند عصبانیت، خجالت یا عدم رضایت را آشکار کند.
حفظ ظاهر بهخصوص در زمینه کسبوکار بسیار مهم است؛ هنگامی که همتای مالزیایی شما کنترل حالات ظاهری خود را از دست میدهد، ممکن است بر نتیجه معاملات آینده تجاری شما تاثیر بگذارد.
فرهنگ با زمینه بالا
در فرهنگهایی با زمینهای بالا مانند مالزی، اغلب منظور افراد نسبت به فرهنگ کشورهای غربی روشنتر و غیرمستقیمتر است. این به آن معنی است که کلمات اهمیت کمتری دارند و توجه بیشتر باید به فرمهای دیگر ارتباطات مانند تن صدا، زبان بدن، تماس چشمی و حالات چهره داده شود.
در مالزی بهدلیل اینکه کسبوکار شخصی و بر مبنای اعتماد است، توسعه روابط بهجای مبادله حقایق و اطلاعات هدف اصلی ارتباطات است. از پاسخهای مستقیم، بهخصوص موارد منفی، بهمنظور جلوگیری از اختلاف و حفظ هماهنگی اجتناب میشود؛ این دو جنبههایی مهم از فرهنگ مالزیایی هستند.
شیوه لباس پوشیدن در مالزی از سنتی تا مدرن را شامل میشود. برای اجتناب از توهین، در بیشتر جلسات کسبوکار، پیراهن آستین بلند و کراوات برای مردان توصیه میشود. زنان میتوانند شلوار یا دامن بپوشند. اغلب پوشیدن یک کت و لباس رسمی در میهمانیها یا دیگر رویدادها ضروری است.
شکلهای خطاب کردن
به بیشتر افراد مهم در کسبوکار، عناوینی مانند Tan Sri، Dato' یا Datuk داده میشود. برای خطاب کردن آنها باید از این القاب استفاده کنید. چه از نام کوچک استفاده کنید چه نامخانوادگی بسته به نژاد فرد متفاوت خواهد بود. برای اطمینان، سعی کنید تا با عنوان (مثلا Tan Sri یا Dato') فرد را خطاب کنید.
احترام و دست دادن
هنگامی که با همتای مالزیایی خود برای اولین بار ملاقات میکنید، محکم دست دادن، شکل استاندارد سلام و احترام است.
کارت ویزیت
بهخاطر بسپارید که تعداد زیادی کارت ویزیت با خود به همراه داشته باشید. استفاده و تبادل کارت ویزیت در معرفی کسبوکارها در مالزی یک روش استاندارد است. کارتهای ویزیت باید با دو دست به طرف مقابل تقدیم شود و بر عکس.
هدیه دادن
هدیه دادن چندان در این کشور معمول نیست؛ چرا که ممکن است به عنوان رشوه به نظر آید. گرچه اگر در مراسمی هدیهای تقدیم شود، مرسوم است که این هدیه را با دو دست بپذیرید. اطمینان یابید که با هدیهای همارزش با هدیه خودتان آن را جبران کنید تا وجهه خود را از دست ندهید.
شیوه ارتباطات
مالزیاییها اغلب به شیوه شرقی یا گردشی ارتباط برقرار میکنند. اغلب این طور به نظر میآید که مدت زمان زیادی طول میکشد تا مالاییها سر اصل مطلب بروند. آنها از مقابله اجتناب میکنند. در این کشور بله همیشه معنای بله را نمیدهد.
چند نکته در آداب معاشرت مالاییها
طی مذاکرات با همتایان مالزیایی خود شکیبا باشید. این فرآیند اغلب یک فرآیند طولانی و پرجزئیات است که نباید مورد شتاب قرار بگیرد.
با افراد مسنتر در سازمان نسبت به افراد جوانتر با احترام ویژهای برخورد میشود. این نکته عنصر مهمی در معاملات موفقیتآمیز تجاری در مالزی است.
برای ایجاد روابط موثر تجاری با همکاران مالایی زمان بگذارید. جلسات اولیه عموما به سمت توسعه چنین روابطی سوق داده میشود و در سراسر مذاکرات بهدست خواهد آمد. بدون آنها، برنامههای کسبوکار شما ممکن است بیثمر باشد.
تصور نکنید که یک قرارداد امضاشده حاکی از توافق نهایی است. معمول است که مذاکرات پس از امضای قرارداد به طول انجامد.
اگر همتای مالایی از شما سوالاتی پرسید که به نظر شخصی میآید، تعجب نکنید. در مالزی پرسش از افراد مثلا در مورد وزن، وضعیت درآمد و ازدواج غیرمعمول نیست و به عنوان یک نگرش قابلقبول در مکالمات اولیه دیده میشود.
فرهنگ مالزیایی به شدت سلسلهمراتبی است؛ بنابراین دقت کنید تا با افراد در ردههای بالا با احترام خاصی برخورد کنید.
هنگام ارتباط برقرار کردن با مردم مالزی بسیار مودب باشید. تحت هیچ شرایطی نباید عصبانیت خود را در جمع نشان دهید؛ این عمل بسیار گستاخانه است.
ساعات کاری در مالزی از دوشنبه تا پنجشنبه از ساعت 8 صبح آغاز میشود و 4 بعدازظهر پایان مییابد.
منبع: austrade.gov.au
۰