طرز تهیه انواع کباب تابه‌ای در کوتاه ترین زمان

طرز تهیه انواع کباب تابه‌ای در کوتاه ترین زمان

ساده‌ترین روش تهیه کباب تابه‌ای، استفاده از گوشت چرخ کرده و سیب زمینی است که اغلب ما با طعم خوب آن آشنایی داریم. مواد لازم و مراحل تهیه آن در ادامه آمده است. اگر روش پخت این کباب را مانند مراحل زیر دنبال کنید، در نهایت یک کباب خوش طعم و خوشمزه خواهید داشت.

کد خبر : ۱۳۲۸۱۰
بازدید : ۱۵۰

کباب تابه ای را می‌توان در دسته‌ی غذاهای ایرانی و انواع کباب‌های پرطرفدار جای داد. غذایی که می‌توانید آن را به سادگی در خانه بپزید و امکان طبخ آن در انواع و اقسام مدل‌ها با استفاده از مواد اولیه مختلف وجود دارد. این غذا آنقدر محبوب شده که جای خود را در منوی رستوران‌ها نیز باز کرده است.

در این مقاله قرار است به آموزش طرز تهیه انواع کباب تابه ای خوشمزه در انواع مدل‌ها بپردازیم که مانند چلو گوشت گزینه‌ای مناسب برای کسانی است که عاشق طعم گوشت هستند. پس اگر شما نیز دوست دارید که این غذا را به ساده‌ترین شکل ممکن در خانه بپزید، تا انتهای مقاله طرز تهیه انواع کباب تابه ای همراه ما باشید.

کباب تابه ای

تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده‌سازی 30 دقیقه
زمان تهیه 45 دقیقه
میزان سختی متوسط

طرز تهیه کباب تابه ای ساده و خوشمزه

ساده‌ترین روش تهیه کباب تابه‌ای، استفاده از گوشت چرخ کرده و سیب زمینی است که اغلب ما با طعم خوب آن آشنایی داریم. مواد لازم و مراحل تهیه آن در ادامه آمده است. اگر روش پخت این کباب را مانند مراحل زیر دنبال کنید، در نهایت یک کباب خوش طعم و خوشمزه خواهید داشت.

مواد لازم کباب تابه ای

در این روش پخت کباب تابه ای به مواد اولیه زیر نیاز خواهید داشت. در جدول زیر مواد لازم نحوه درست کردن کباب تابه ای برای 4 نفر ذکر شده است. در طرز تهیه کباب تابه ای برای دو نفر از نصف مواد اولیه قید شده در جدول استفاده کنید.

مواد لازم

مقدار مورد نیاز

گوشت چرخ کرده

500 گرم

پیاز

2 عدد بزرگ

گوجه فرنگی

4 عدد متوسط

رب گوجه فرنگی

2 قاشق غذاخوری

آبلیمو

1 قاشق غذاخوری

زعفران دم شده

1 قاشق غذاخوری

ادویه (نمک، فلفل و زردچوبه)

به مقدار لازم

دستور پخت کباب تابه ای ساده

در مطلب طرز تهیه انواع کباب تابه ای ، ابتدا به تهیه کباب ساده می‌پردازیم. در نحوه درست کردن کباب تابه ای، شما می‌توانید کباب تابه‌ای را در مدل سرخ شده یا آبدار بپزید که در ادامه هر دو روش را شرح می‌دهیم.

  • مرحله‌ی اول: در ابتدای روش پخت کباب تابه ای ، پیازها را شسته و بعد از پوست گرفتن با یک رنده‌ دندانه متوسط، به خوبی رنده کنید.

  • مرحله‌ی دوم: بعد از رنده کردن پیازها و گرفتن آب پیاز، آن را در یک کاسه‌ی بزرگ ریخته و گوشت چرخ شده را اضافه کنید. ادویه‌ها را نیز به مخلوط گوشت و پیاز افزوده و با دست هم بزنید.

  • مرحله‌ی سوم: ورز دادن مواد را تا جایی ادامه دهید که به خوبی با یکدیگر مخلوط شده و بافت کاملا یک‌دستی ایجاد شود. اگر فرصت کافی دارید، این مواد را در حدود یک ساعت در یخچال قرار دهید؛ در غیر این صورت می‌توانید بدون استراحت دادن مواد، مابقی مراحل را انجام دهید.

  • مرحله‌ی چهارم: بعد از این که مواد آماده شد، در یک تابه مناسب مقداری روغن بریزید. زمانی که روغن داغ شد، مواد کباب را در فرم دلخواه، اما با قطر کم، کف تابه پهن کنید تا به خوبی سرخ شده و هر دو طرف کباب‌ها طلایی رنگ شود.

  • مرحله‌ی پنجم: اگر می‌خواهید کباب تابه‌ای را به حالت سرخ شده و بدون سس میل کنید در این مرحله کار شما به پایان می‌رسد. در غیر این صورت مراحل بعدی را برای تهیه سس کباب تابه ای دنبال کنید.

  • مرحله‌ی ششم: برای درست کردن سس، ابتدا دو عدد گوجه فرنگی را رنده کرده و در یک تابه با مقداری روغن تفت دهید.

  • مرحله‌ی هفتم: بعد از اینکه آب گوجه فرنگی اندکی تبخیر شد، رب گوجه فرنگی را به تابه اضافه کنید و مجددا تفت دهید تا به خوبی سرخ شود. مراقب باشید این کار را بیش از حد انجام ندهید، چراکه باعث سوختگی و تلخ شدن مزه‌ی رب می‌شود.

  • مرحله‌ی هشتم: بعد از تفت دادن رب گوجه فرنگی، ادویه، آبلیمو و زعفران دم کرده را به محتویات داخل تابه اضافه کرده و به خوبی مخلوط کنید. در نهایت سس را به کباب تابه‌ای بیافزایید.

شما می‌توانید از سیب زمینی سرخ شده در کنار این غذا استفاده کرده و آن را با نان نوش جان کنید. همچنین، می‌توانید کباب تابه‌ای را با کته سرو کنید. ناگفته نماند که طرز تهیه کباب تابه ای شمالی نیز به همین روش است، اما می‌توانید اندکی پودر سیر یا خود سیر را نیز به مواد کباب اضافه کنید.

طرز تهیه کباب تابه ای بخارپز

در این قسمت از مقاله طرز تهیه انواع کباب تابه ای با نوع بخارپز این غذا آشنا می‌شویم. برای طرز تهیه کباب ابپز مراحل اولیه کاملا یکسان است و باید تا قسمت آماده‌سازی گوشت و قرار دادن آن در یخچال پیش بروید. در ادامه روش پخت کباب تابه ای بخارپز، یک عدد پیاز را به صورت خلالی خرد کرده و در کف تابه روی حرارت ملایم قرار دهید تا آب بیاندازد و با همان آب پخته شود. یک عدد سیب زمینی را نیز به صورت لایه‌های نازک خرد کنید و روی پیازها بگذارید؛ همین کار را با گوجه فرنگی‌ها نیز انجام دهید.

بعد از لایه‌ای چیدن مواد در تابه وقت اضافه کردن مایه کباب است که به شکل دلخواه، فرم داده و روی لایه‌ی گوجه فرنگی قرار دهید. در ادامه سس را که از قبل آماده کرده‌اید، روی مواد ریخته و درب تابه را بگذارید. اجازه دهید تا کباب‌ها به خوبی پخته شوند، آب آن گرفته شده و روغن بیاندازد.

به همین سادگی می‌توانید بدون استفاده از روغن، کباب تابه ای آماده کنید. این روش پخت برای افرادی که رژیم دارند بسیار مناسب است؛ چراکه کالری کباب تابه ای آب پز به ازای هر 100 گرم عددی در حدود 110 کیلوکالری خواهد بود.

طرز تهیه کباب تابه ای در فر

برای درست کردن کباب تابه ای می‌توانید از فر نیز استفاده کنید. برای این کار پس از آماده شدن مواد کباب تابه ای آن‌ها را در یخچال استراحت دهید. سپس مواد را از یخچال خارج کنید، کف سینی فر را چرب کرده و مواد را داخل سینی به شکل دلخواه پهن کنید. مقداری گوجه خرد شده نیز روی کباب چیده و درب آن را با فویل آلومینیوم بپوشانید. فر را با دمای 180 درجه روشن کرده و 10 دقیقه منتظر بمانید تا کاملا گرم شود. کباب را به مدت 30 تا 40 دقیقه در فر قرار دهید و در ده دقیقه پایانی پخت مخلوط زعفران دم کرده و مقداری روغن را روی آن بریزید. برای خوشمزه‌تر شدن کباب تابه ای می‌توانید آن را با سیب زمینی سرخ شده یا فلفل کبابی سرو کنید.

نحوه درست کردن کباب تابه ای با سیب زمینی

نحوه درست کردن کباب تابه ای با سیب زمینی به این صورت است که ابتدا یک سیب زمینی بزرگ را به خوبی بشویید، پوست گرفته و با یک رنده دندانه ریز رنده کنید.

آب سیب زمینی رنده شده را بگیرید و با گوشت، پیاز و ادویه به خوبی ورز دهید تا بافت یکسانی ایجاد شود. سایر مراحل پخت دقیقا مانند همان چیزی است که در آموزش مرحله به مرحله بیان کردیم. برای طرز تهیه کباب تابه ای با سیب زمینی و گوجه، پس از آماده شدن کباب‌ها، چند عدد گوجه را داخل تابه تفت دهید. دقت داشته باشید که در زمان سرخ شدن گوجه‌ها، درب تابه را بگذارید تا پخته شوند؛ این کار همچنین از پاشیدن روغن روی گاز جلوگیری می‌کند. برخی افراد نیز کباب تابه ای با سیب زمینی آب پز را تهیه کرده و به طعم آن علاقه دارند.

مراحل طرز تهیه کباب تابه ای با مرغ

در این قسمت از مقاله طرز تهیه انواع کباب تابه ای ، به نوع مرغ آن می‌پردازد. برای برخی از افراد که علاقمند به خوردن گوشت قرمز یا گوشت چرخ شده‌ی گوسفندی نیستند، استفاده از مرغ در پخت کباب تابه ای راهکار خوبی است. در روش پخت کباب تابه ای مانند طرز تهیه کباب مرغ به 500 گرم سینه‌ی مرغ چرخ شده نیاز دارید که با گوشت جایگزین می‌شود.

البته شما می‌توانید پخت کباب تابه‌ ای مرغ در فر را نیز انجام دهید. برای انجام این کار به مایه کباب تابه ای اندکی پودر سوخاری نیز اضافه کرده و بگذارید تا مدتی در یخچال بماند. در همین حین سینی فر را چرب کنید و بعد از خروج مواد از یخچال، آن را در سینی به شکل دلخواه قرار دهید. گوجه فرنگی‌ها را نیز به صورت لایه‌ای در بین مواد بچینید. در نهایت روی سینی را با فویل بپوشانید و اجازه دهید در فر به مدت 10 دقیقه و با دمای 180 درجه پخته شود.

بعد از خروج کباب تابه ای مرغ از فر می‌توانید سس را اضافه کرده و نوش جان کنید. در کل پخت کباب تابه ای در فر به همین روش انجام می‌شود. البته این نوع کباب با طرز تهیه مرغ در ماهیتابه دوطرفه نیز امکان‌پذیر است. برای این کار پس از آماده شدن مواد کباب تابه ای، آن را در ماهتابه دو طرفه قرار داده و روی شعله ملایم گاز آماده کنید.

منبع: اسنپ فود

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید