علیخانی، مدیری و غفوریان حذف شدند، معتمدی و رضا صادقی چه میکنند؟
خود «عصر جدید» یک کپی دست چندم از یک برنامه دیگر بود و البته بسیار مورد استقبال قرار گرفته بود، بازهم تعطیل شد و یک کپی خیلی ضعیفتر از برنامه «عصر جدید» ساخته شد. برنامهای به نام «رویانیوم» که سیدبشیر حسینی اجرای آن را برعهده داشت. کسی که خود داورد مسابقه «عصر جدید» بود.
به تازگی برنامهای به نام «آوای جادویی» با حضور محمد اصفهانی، محمد معتمدی، رضا یزدانی و رضا صادقی روی آنتن شبکه نمایش خانگی رفته که تقلیدی از برنامههای خارجی مسابقات خوانندگی است.
اساسا در آثاری که برای تلویزیون ساخته میشود، رگههای خلاقیت و نبوغ چندان به چشم نمیخورد. این مسئله هم به این خاطر نیست که هنرمندان خلاقیت ندارند یا بلد نیستند برنامهای متفاوت بسازند. اتفاقا هنرمندان ما بسیار هم توانمندند، اما چه میشود که در تلویزیون برنامهای ساخته نمیشود که متفاوت باشد؟
اولین ایرادی که به این ماجرا وارد میشود، عدم توانایی تلویزیون در نگه داشتن هنرمندان توانمندش است. میپرسید چرا؟ همین ویژهبرنامههای نوروزی را نگاه کنید، کدام یک از مجریانی که محبوب بودند و هر سال روی آنتن مخاطبان را سرگرم میکردند، امسال هم حضور دارند؟ رامبد جوان، مهران مدیری، رضا رشیدپور، علی ضیا و... این افراد هم مجریان توانمندی هستند، هم ایدههای خوبی برای برنامهسازی دارند. یکی از همین ایدهها «خندوانه»ی رامبد جوان بود؛ اما چه شد؟ جهانی شد؟ خیر. درآخر او را کنار گذاشتند.
مسئله دومی که درباره عدم توانایی در ساخت برنامههای متنوع، متفاوت و خلاقانه در تلویزیون مطرح میشود، این است که این رسانه مقبولیت و مشروعیت خود را نسبت به گذشته از دست داده و کمتر کسی آن را دنبال میکند.
کاهش جذابیت برنامهها، افت کیفی سریالها، کم شدن مخاطبان و موارد دیگر، از مهمترین اتفاقاتی است که در سالهای اخیر در تولیدات سازمان صداوسیما دیده میشود. شاید برای گریز از این بحران بود که مدیران سیما تصمیم گرفتند تا با کپیبرداری از برنامههای محبوب خارجی یا اصطلاحا بومیسازی و ایرانیزه کردن آنها، برای تلویزیون جذابیتی دستوپا کنند.
اگرچه عدهای معتقدند این مسئله امری عادی در دنیای تلویزیونها است و در همه جای جهان با چنین اتفاقی روبهرو هستیم، اما بسیاری دیگر این مسئله را نقصی اساسی برای نهادی بزرگ و گسترده مانند صداوسیما میدانند و تاکید میکنند کپیکاری، بیشتر در شبکههای کوچک و غیرملی با پوشش کم استفاده میشود، اما گویا شبکههای داخلی، گوششان به این انتقادها چندان بدهکار نیست و همچنان بر طبل کپیکاری میکوبند. در ادامه چند نمونه از کپیهایی که اخیرا در تلویزیون پخش شدهاند را مرور میکنیم.
مگر «عصر جدید» چه ایرادی داشت؟
به تازگی در یکی از شبکههای فارسیزبان خارجی برنامهای پخش میشود که هنرمندان و کسانی که صدای خوبی دارند، در هر سن و با هر جنسیتی در آن برنامه حاضر میشوند و استعداد خوانندگی خود را به نمایش میگذارند، برنامهای که مشابه آن را داشتیم، اما فقط به خوانندگی معطوف نمیشد و به هر استعدادی بها میداد. نام این برنامه «عصر جدید» با اجرای احسان علیخانی بود. زمانی که این برنامه روی آنتن تلویزیون رفت، تَب این تقلیدها تازه در تلویزیون داغ شده بود.
ماجرای فراگیر شدن این برنامه استعدادیابی از آنجایی شروع شد که حدود سه ماه قبل از آغاز «عصر جدید»، علی فروغی، مدیر شبکه سه سیما، به برنامه «حالا خورشید» آمد و خبر از ساخت یک برنامه جدید با اجرای احسان علیخانی داد.
بعد از صحبتهای مدیر شبکه سه در مورد برنامه «عصر جدید»، تبلیغاتش شروع شد که از مردم میخواست ویدئوی استعداد خودشان را در زمینههای مختلف برای برنامه بفرستند، باز هم تا اینجا چیزی مشخص نبود که میخواهند با این ویدئوها چه کاری انجام بدهند. از اوایل بهمن که ویدئوهای تبلیغاتی این برنامه آغاز شد، همه متوجه شدند که با یک مسابقه استعدادیابی طرف هستند.
تا اینجای کار اتفاق عجیبی رخ نداده بود، اما پس از شروع اولین قسمت و دیدن دکور و اجرای برنامه مشخص شد که سوژه ساخت «عصر جدید» چیزی نبود جز برنامه «آمریکا استعداد دارد» (America's Got Talent) که در کشورهای مختلف دنیا با رعایت قانون کپی رایت امتیاز آن خریداری شده و در شکلهای مختلف و با دکورهای متنوع اجرا میشود.
با وجود این که خود «عصر جدید» یک کپی دست چندم از یک برنامه دیگر بود و البته بسیار مورد استقبال قرار گرفته بود، بازهم تعطیل شد و یک کپی خیلی ضعیفتر از برنامه «عصر جدید» ساخته شد. برنامهای به نام «رویانیوم» که سیدبشیر حسینی اجرای آن را برعهده داشت. کسی که خود داور مسابقه «عصر جدید» بود.
«آوای جادویی» و جریاناتش
در آمریکا، اروپا، ترکیه و کشورهای زیادی برنامه استعدادیابی خوانندگی برگزار میکنند و پس از سالهای طولانی نوبت برگزاری این مسابقات به ایران رسیده است.
بعد از «عصر جدید» که با تعطیلیاش موقعیتهای استعدادیابی از دست رفت یکی از پلتفرمها تصمیم به پخش مسابقهای به نام «آوای جادویی» گرفت. برنامهای که به کشف استعدادهای موسیقی میپردازد و داوران آن محمد اصفهانی، محمد معتمدی، رضا یزدانی و رضا صادقی هستند و پخش آن از صبح روز پنجشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ به صورت هفتگی از پلتفرم فیلمنت آغاز شده است. علیرضا افکاری به عنوان مدیر هنری مسابقه حضور دارد و علی اوجی هم اجرای این مسابقه را برعهده دارد.
در نخستین قسمت از مسابقه «آوای جادویی»، علاوه بر معرفی داوران و جزییات مسابقه، اولین گروه از شرکتکنندگان هر کدام یک قطعه اجرا میکنند و نفرات منتخب وارد تیم داوران میشوند. این مسابقه ابتدا قرار بود اسفند سال گذشته پخش خود را آغاز کند ولیکن درنهایت از آخرین پنجشنبه سال ۱۴۰۱ از فیلمنت عرضه شد.
پیشتولید این مسابقه سال ۹۹ آغاز و فراخوان ارسال ویدئوها توسط علاقهمندان به شرکت در خرداد سال ۱۴۰۰ منتشر شد. پس از اعلام فراخوان، چندین هزار ویدئو به دبیرخانه «آوای جادویی» ارسال شد که این آثار در گروهی به سرپرستی علیرضا افکاری مورد بررسی قرار گرفت و افراد منتخب برای مرحله اولیه مسابقه با عنوان راستی آزمایی به طور حضوری دعوت شدند. از بین این افراد، منتخبانی که اجرایشان مورد تایید قرار گرفت کارت طلایی دریافت کرده و وارد مسابقه شدند. در هر قسمت از «آوای جادویی»، شرکتکنندگان به اجرای قطعاتی از آثار چهرههای مطرح کشور میپردازند و نفرات برگزیده با نظر داوران به مراحل بعدی راه مییابند.