یک نقاشی آبرنگ مبهم که شاهکاری 500 هزاردلاری از آب درآمد
حراج «کریستیز» این نقاشی آبرنگ را در تاریخ ۴ فوریه به حراج خواهد گذاشت. انتظار میرود این نقاشی که قدمت آن به حدود سال ۱۸۴۰ بازمیگردد، بین ۳۰۰.۰۰۰ تا ۵۰۰.۰۰۰ دلار به فروش برسد.
فرادید| پس از آنکه صاحب اثر آن را به یک سرویس ارزیابی آنلاین ارسال کرد، متخصصان خانه حراج متوجه شدند این اثر دههها به اشتباه به هنرمند دیگری نسبت داده شده بود.
به گزارش فرادید، کارشناس هنر، رزی جاروی، متخصص نقاشیها و آبرنگهای بریتانیایی خانه حراج، گفته: «تصویر ارسالشده کیفیت خوبی نداشت و نقاشی پشت یک شیشه قدیمی بود که تهرنگ سبز داشت. با این حال، من از روی ضربات قوی قلممو، سادگی خطوط و پالت رنگها احساس کردم باید این اثر را از نزدیک بررسی کنیم.»
در نهایت، کاشف به عمل آمد که این نقاشی آبرنگ اثر هنرمند انگلیسی جی. ام. دابلیو ترنر بود. ترنر که سال ۱۷۷۵ متولد شد، شاید بتوان گفت محبوبترین هنرمند رمانتیک انگلیسی بود. او مناظر و دریانوردیها را با توجه ویژه به نور و رنگ نقاشی میکرد و به گفته کارشناسان آثار او پایهگذار امپرسیونیسم در اواخر قرن نوزدهم بودند.
حراج کریستیز این نقاشی آبرنگ را با نام «نزدیک شدن به ونیز» یا «ونیز از تالاب» در حراج «نقاشیهای استادان قدیم و نقاشیهای بریتانیایی» خود در نیویورک در تاریخ ۴ فوریه به حراج خواهد گذاشت. انتظار میرود این نقاشی که قدمت آن به حدود سال ۱۸۴۰ بازمیگردد، بین ۳۰۰.۰۰۰ تا ۵۰۰.۰۰۰ دلار به فروش برسد.
مالک کنونی این اثر از نسل هَدن سی. آدامز است، مهندس و کارشناس هنری قرن بیستم که آثار جان راسکین، نویسنده و هنرمند انگلیسی قرن نوزدهم را با وسواس جمعآوری میکرد. او در تمام طول زندگیاش راسکین را تحسین میکرد و یک بار گفته بود: «جمعآوری آثار راسکین تنها تفنن من است.»
خودنگارهای از جی. ام. دابلیو ترنر
وقتی آدامز «نزدیک شدن به ونیز» را حدود سال ۱۹۳۰ خرید، نقاشی بهدرستی به ترنر نسبت داده شده بود. اگرچه این هنرمند بیشتر آثار خود را به «مجموعه هنر ملی بریتانیا» اهدا کرده بود، برخی از آثار خود را به دلالش، توماس گریفیث واگذار کرده بود که شامل همین اثر نیز میشد. اندکی پس از خرید آدامز، این نقاشی به اشتباه به راسکین نسبت داده شد.
این اشتباه در شناسایی و خرید نقاشی توسط آدامز شاید به این واقعیت مربوط باشد که راسکین در واقع ترنر را میشناخت و او را تحسین میکرد. در واقع، راسکین و پدرش مشتریان همیشگی آثار ترنر بودند: آنها نقاشی سفارش میدادند و راسکین دسترسی ویژهای به آثار ترنر داشت. به گفته تاریخنگار هنر، رابرت هویسون: «ترنر به او طراحیهایش را نشان میداد و میپرسید: نظرت در مورد این کار چیه؟ میخواهی این کار را به یک نقاشی تکمیلشده تبدیل کنم؟»
راسکین نقاش بود، اما بیشتر وقت خود را صرف نوشتن در مورد هنر میکرد و این کار شامل حمایت از آثار ترنر میشد. راسکین یک بار ترنر را اینگونه توصیف کرده بود: «بزرگترین نقاش تمام دورانها، مردی که عظمت قدرتش را حتی یک لحظه نمیتوان با هیچ ذهنیتی از دورانهای گذشته مقایسه کرد.»
وقتی کریستیز آبرنگ را دریافت کرد، پیتر باوئر نتیجه گرفت کاغذ آن مشابه دیگر نقاشیهای ترنر از ونیز است. یک محقق دیگر به نام ایان وارل نیز اصالت نقاشی را تأیید کرد.
پرترهای از منتقد هنری جان راسکین توسط هنری زیگیسموند اولریش
اصلاح این اشتباه و نسبت دادنش به ترنز ارزش آن را بهطور قابلتوجهی بالاتر برده است. یک نقاشی از ترنر تقریباً ده برابر بیشتر از آثار راسکین ارزش دارد. سال ۲۰۲۳، یک نقاشی آبرنگ ترنر بیش از ۱ میلیون دلار به فروش رسید.
مترجم: زهرا ذوالقدر