اينجا جای زنان نيست!
1- دقیقا ٩ سال پیش بود که خيليها وقتي تصوير جمشيد مشايخي را كنار كولري در بزرگراهها ديدند، با زبان طعنه و طنز، لب به اعتراض گشودند كه چرا پهلوان صحنه، كارش به حاشيه بزرگراه كشيده است. آنها ميتوانستند حضور فوتباليستهاي جوان را در بيلبوردها نشانهاي از روحيه جوانانه آنها بدانند كه ميخواهند ره صدساله را يكشبه طي كنند، اما نميتوانستند هضم كنند كه خاندايي قيصر و رضا خوشنويس و كمالالملك را در اين هيئت تماشا كنند.
٢- بعد از انتقادات فراوان و نقدهای غیرمنصفانه و متلکهای سخیف و البته حضور حسین رضازاده در تبلیغات یک بنگاه املاک در دوبی، معاونت تبليغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با صدور بخشنامهاي در سال ١٣٨٧ منع حضور ورزشکاران و هنرمندان در آگهیهای تبلیغاتی را اعلام کرد.
در اين بخشنامه علت اين ممنوعيت اينگونه توضيح داده شد: «هنرمندان به عنوان الگوهاي جامعه نبايد مروج فرهنگ مصرفگرايي باشند و آنها بايد با حضور خود ارزشهايي مانند فتوت را ترويج دهند...».
٣- با گذشت سالها و درک این نکته از سوی مسئولان که یکی از روشها و شیوههای رایج در بازاریابی و تبلیغ کالا و خدمات، استفاده از هنرمندان مشهور و محبوب است - که از آن به «سلبریتیبرندینگ» یاد میکنند- بار دیگر حضور چهرههای هنری و ورزشی در عرصه تبلیغات مجاز اعلام شد و روابط عمومی معاونت مطبوعاتی این بار یادآور شد: «استفاده از حضور چهرههای هنری- ورزشی در تبلیغ محصولات و تولیدات داخلی، در راستای تأکید بر تحقق شعار سال ١٣٩٣ با عنوان «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی»، روح حاکم بر سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، توجه، باور و حمایت از صنایع و تولیدات داخلی صورت گرفته است».
٤- به دنبال مجازاعلامشدن حضور چهرههای هنری در عرصه تبلیغات، هنرمندان و زوجهای هنری زیادی وارد عرصه تبلیغات شدند. از رضا کیانیان که مدل تبلیغاتی یک دمنوش گیاهی شد تا زوج هنری امین زندگانی و الیکا عبدالرزاقی که یک برند لوازم خانگی را تبلیغ میکردند. در ادامه نیز نیکی کریمی در قراردادی با یک اپراتور جدید تلفن همراه، در قسمتهای پایانی سریال «عاشقانه» با میزانسنی متفاوت در یک تیزر خوشآبورنگ ظاهر شد.
٥- اساس اقتصاد آزاد بر اصل عرضه و تقاضاست و قاعده بازي در اين ميان رقابت. يكي از مهمترين راههاي رقابت در اين بازي نفسگير، تبليغات است. حضور هنرمندان در آگهيهاي تجاري يكي از روشهاي معمول در دنياي تبليغات محسوب ميشود. شأن اجتماعي اين گروه از هنرمندان باعث ميشود كه اهميت كالا براي مصرفكنندگان بالا برود. بالارفتن حجم تبليغات مربوط به يك كالا در يك بازار نشان از رقابت بيشتر توليدكنندگان آن كالا و در نتيجه رونق آن كالاست.
٦- به نظر میرسد انتقادات سختگیرانه و پافشاري بر جلوگيري از عدم گسترش فرهنگ مصرفگرايي بايد بررسي و نقد شود. اگر هنرمندان بايد به گونهاي در جامعه حضور داشته باشند كه اين حضور فقط مروج هنجارهاي فرهنگي باشد، نبايد از اين موضوع مهمتر غفلت كرد كه چگونه بايد آتيه و زندگي هنرمندان را تأمين كرد. همه ميدانيم كه عمر ستارگي كوتاه است و به محض آمدن رقيب جوانتر و موفقتر، او فراموش خواهد شد.
٧- درحاليكه همه درباره حضور نیکی کریمی در آگهي مناقشهبرانگيز بحث ميكنند، عدهای یادشان رفته خبری را که سه سال پیش ایسنا منتشر کرد و از زندگی بازیگر زنی (ثریا حکمت) نوشت که بعد از ٣٨ سال کار و ٦٤ سال سن مجبور شد بهدلیل عقبافتادن اجارهخانهاش چندروزی را در چادر زندگی کند تا بعد از کمک پنجمیلیونی ارشاد بتواند جایی را اجاره کند. همه پایان تلخ و غمانگیز روحانگیز سامینژاد (اولین هنرپیشه زن ایرانی) را فراموش کردهاند که در ٨١سالگی در شرایطی که بسیاری از مورخان سینمایی تصور میکردند سالهاست درگذشته است، چشم از جهان فروبست.