کشف مجسمۀ عجیب و ترسناک از خدای مایاها

کشف مجسمۀ عجیب و ترسناک از خدای مایاها

باستان‌شناسان مکزیکی مجسمه‌ای از ایزد آذرخش مایاها را یافته‌اند که به خاطر پوزۀ بلند و چشمان عجیبش جلب توجه می‌کند.

کد خبر : ۱۳۱۶۵۴
بازدید : ۱۷۳۶

فرادید| باستان‌شناسان موسسه ملی انسان‌شناسی و تاریخ مکزیک (INAH) در تازه‌ترین کاوش‌هایشان مجسمه‌ای نادر و جالب توجه از ایزد آذرخش در فرهنگ مایاها موسوم به کاویل (Kʼawiil) را کشف کرده‌اند. این ایزد معمولا با رعد و برق، مارها، باروری و ذرت تداعی می‌شود و اغلب با سری به شکل حیوان، چشمانی درشت و پوزه‌ای بلند و رو به بالا به تصویر کشیده شده است.

به گزارش فرادید؛ اهمیت خاص این اکتشاف از این جهت است که علی‌رغم وجود تصاویر این ایزد در نقاشی‌ها و حکاکی‌های باستانی مایاها، تا کنون تنها سه مجسمۀ کامل سه‌بعدی از این ایزد کشف شده بود که همگی آن‌ها نیز متعلق به شهر باستانی تیکال در گواتمالا بودند. این مجسمۀ تازه اولین مورد از نوع خودش در مکزیک است.

foto1 (1)

مجسمۀ کشف شده در واقع بخش بالایی یک گلدان را شکل داده است. باستان‌شناسان می‌گویند که احتمالا بدنۀ این گلدان نیز تصویری از چهرۀ ایزد خورشید را نشان می‌دهد.

foto7

مجسمۀ کاویل در جریان حفاری‌های باستان‌شناسی مربوط به «پروژۀ قطار مایا» کشف شده است. این پروژه قرار است با احداث بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر مسیر ریلی، از سراسر شبه‌جزیرۀ یوکاتان عبور کند. به همین خاطر پیش از ساخت هر بخش از مسیر ریلی حفاری‌های باستان‌شناسی انجام می‌شود تا آثار مهم تاریخی در زیر این خط راه آهن مدفون باقی نمانند.

۵
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید