قدیمی‌ترین تصاویر از جاده چالوس؛ جاده محبوب ایرانی ها

قدیمی‌ترین تصاویر از جاده چالوس؛ جاده محبوب ایرانی ها

جالب است بدانید که این جاده تا سال 1310 هجری شمسی همچنان مالرو و خاکی بود. اما در همان سال ساخت جاده کنونی شرروع شود و در آذر ماه سال 1312 به پایان رسید.

کد خبر : ۱۳۴۷۶۲
بازدید : ۲۱۳۵۷

فرادید| جاده چالوس یکی از قدیمی ترین مسیرهای مواصلاتی شمال البرز به جنوب آن است. جاده ای باستانی که محل عبور و مرور جنگجویان، تجار و شاهان بوده است. البته احتمالا ناصرالدین شاه یکی از شاهانی است که بیشترین استفاده را از این جاده زیبا داشته است.

به گزارش فرادید، یکی از مهم ترین سفرنامه هایی که به شکل مفصل سفر ناصرالدین شاه به مازندران از مسیر جاده چالوس را روایت می کند، گزارش صنیع‌الملک در سال 1283ق است.

او در این رابطه روایت می کند: «راه چالوس و هزارچم از راههای سخت کجور بود. به حدی که اهالی مازندران که بلد آن راه بودند سواره یا پیاده نمی‌توانستند از آن راه عبور و مرور کنند... [شاه] محض آسودگی مردم و تسهیل عبور و مرور و نزدیکی آن راه به دارالخلافه و کنار دریا در سال قبل قستقر مهندس نمساوی را با اسباب و لوازم تعمیرات راه مامور فرموده بودند»

جالب است بدانید که این جاده تا سال 1310 هجری شمسی همچنان مالرو و خاکی بود. اما در همان سال ساخت جاده کنونی شروع شود و در آذر ماه سال 1312 به پایان رسید. 

با این حساب جاده چالوس آسفالت شده امروز قدیمی در حدود 90 سال دارد. جاده ای که همواره جز مسیرهای محبوب ایرانی ها بوده است.

resized_5926236_667

جاده+چالوس+6

جاده-چالوس

 

ساخت+جاده+چالوس

images

 

185986_278

2-9

 

0.312534001407227901_taknaz

۷۲
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    جالبه ۱۰۰ سال پیش جاده را تو ۲ سال کشیدند و صدسال بعد ....

  • ناشناس ارسالی در

    دوساله اسفالت کرده تمومش کرد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید