نظریه‌ای جدید درباره علت مرگ مشهورترین فرعون مصر؛ مرگ بر اثر رانندگی در حینِ مستی!

نظریه‌ای جدید درباره علت مرگ مشهورترین فرعون مصر؛ مرگ بر اثر رانندگی در حینِ مستی!

این نظریه می‌گوید که پادشاه توت ـ باوجودی که فرعون مصر بود ـ هنوز نوجوان بود و ممکن است نیاز به سرعت را با ارابه‌رانی در حینِ مستی تلفیق کرده باشد تا تصادفی تماشایی ایجاد کند که منجر به از دست رفتنِ یک سمت از بدن و مرگش شده است.

کد خبر : ۱۳۷۹۰۸
بازدید : ۱۷۶۰

یک نظریه جدید شایع شده که تلاش می‌کند علت تازه‌ای برای مرگ فرعون 19ساله مصری، توت‌عنخ‌آمون، در سال 1323 ارائه کند. این نظریه می‌گوید این فرعون نوجوان به دلیل مستی در مسابقه ارابه‌رانی جان باخته است.

این نظریه می‌گوید که پادشاه توت ـ باوجودی که فرعون مصر بود ـ هنوز نوجوان بود و ممکن است نیاز به سرعت را با ارابه‌رانی در حینِ مستی تلفیق کرده باشد تا تصادفی تماشایی ایجاد کند که منجر به از دست رفتنِ یک سمت از بدن و مرگش شده است.

این اولین‌بار نیست که نظریه کشته‌شدنِ توت‌عنخ‌آمون در یک مسابقه ارابه‌رانی مطرح شده است اما نخستین‌باری است که یک متخصص پزشک قانونی در حوزه مصرشناسی، ایده مصرف کردن شراب قبل از مسابقه را مطرح کرده و آن را به تصادف ارتباط داده است.

17

صوفیا عزیز می‌گوید: «او یک نوجوان معمولی بوده و نوشیده و احتمالاً با سرعت زیاد ارابه‌رانی کرده است.»

نظریه جدید با نگاهی ساده به اشیاء تدفین برجای‌مانده در مقبره توت که نخستین‌بار در سال 1922 توسط هوارد کارتر کشف شدند، مطرح شده است.

براساسِ سنت باستانی، پاشاه توت می‌بایست به همراه اشیائی دفن می‌شده که بیش‌ترین اهمیت را برایش داشته‌اند تا در جهان بعدازمرگ از آن‌ها لذت ببرد. و دو شیء که در مقبره او بسیار چشم‌گیر هستند، یکی مجموعه‌ای از شراب و دیگر 6نوع ارابه مختلف است.  

عزیز می‌گوید: «ولی مردم به شراب فکر نمی‌کنند. اما نمی‌توان ‌آن‌ها را نادیده گرفت زیرا آن‌ها نخستین مجموعه شراب سفید ـ به جای قرمزـ هستند که از آن ناحیه به دست آمده‌اند.»

یکی از باورهای رایج که البته قطعی نیست، می‌گوید که پادشاه توت بر اثر ترکیبِ یک بیماری زمینه‌ای یا زخم به همراه مالاریا جان باخته است. 

در سال 2013، یک نظریه جدید برای توضیح زخم‌های او مطرح شد: تصادف با ارابه. تحلیل‌گران می‌گوید یک سمتِ بدن او بر اثر تصادف چنان آسیبی دیده بوده که لگن، دنده‌ها و قلبش کاملاً از بین رفته است.

عزیز می‌گوید، با درنظر گرفتن عشقِ آشکار پادشاه توت به ارابه و سلاح، که می‌توان بر مبنای اشیاء موجود در گور حدس زد، نمی‌توان تصویرِ او به عنوان نوجوانی بیمار را صحیح دانست. برخی منتقدان می‌گویند که پادشاه توت یک اختلال مادرزادی به نامِ «پاچنبری» داشته که مانعی برای ارابه‌رانی او بوده است.

کسانی که طرفدار پادشاهی فعال هستند می‌گویند که بسیاری از بیماری‌ها، از جمله بیماری پا، که به پادشاه توت نسبت داده شده است، یا در شیوه ضعیفِ مومیایی‌کردن او یا در زخم‌هایی ریشه دارد که خودشان ناشی از نوعی سبک زندگی بیش‌فعالانه ـ مستی یا چیز دیگری ـ بوده‌اند.

عزیز ادعا می‌کند که «می‌توانیم همه آن ناتوانی‌ها و معلولیت‌ها را رد کنیم.» او تنها کسی نیست که این ایده را مطرح و از آن حمایت کرده است.

سحر سلیم، متخصص مومیایی از دانشگاه قاهره، می‌گوید هیچ شواهدی از وجود پای کج یا هر نوع نقص دیگری مشاهده نشده است. او می‌گوید: «پاهای توت مانع از شرکت او در فعالیت‌ها نبوده‌اند. او یک نوجوان فعال بوه است.»

حتی معتقدان به نظریه نوجوان غیرفعال هم نکته مربوط به شکستی پا را قبول دارند. هیچ راه واقعی‌ای وجود ندارد تا آخرین نظریه درباره علت مرگ پادشاه توت از نظریه فراتر برود.

کالبدشکافی‌ای که در سال 1925 انجام شده نیز شواهد قانع‌کننده‌ای برای حمایت از این نظریه ارائه نمی‌کند. با‌این‌حال، بحث‌ها درباره علت مرگ توت و اینکه او یک فرعون بیمارِ فاقد توانایی برای ماجراجویی نبوده، بالا گرفته است.

واحتمالاً ماجراجویی‌های او بعد از بالارفتنِ میزان الکل در خونش صورت می‌گرفته است. 

منبع: راهنماتو

۳
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید