باستان‌شناسان «استون‌هنج هلند» با قدمت 4000 سال را کشف کردند

باستان‌شناسان «استون‌هنج هلند» با قدمت 4000 سال را کشف کردند

در دنیای باستان، از این منطقه تقریباً 4000 ساله به‌عنوان یک تقویم خورشیدی استفاده می‌شده است.

کد خبر : ۱۳۹۷۲۲
بازدید : ۱۰۹۵

باستان‌شناسان هلندی یک مکان مذهبی تقریباً 4000 ساله با نام مستعار «استون‌هنج هلند» را کشف کردند که شامل یک گورپشته (تپه‌ای که روی گورستان شکل گرفته است) می‌شود. از این گورپشته به‌عنوان یک تقویم خورشیدی استفاده می‌شده است.

طبق گزارش گاردین، این تپه که بقایای حدود 60 مرد، زن و کودک را شامل می‌شود، گذرگاه‌های متعددی دارد که در گذشته، خورشید در طولانی‌ترین و کوتاه‌ترین روزهای سال مستقیم به آن‌ها می‌تابیده است.

به گفته مقامات شهر تیل از هلند که این منطقه 4000 ساله در آن کشف شده، این اولین‌باری است که چنین کشف بزرگی در هلند انجام می‌شود. حفاری این منطقه باستانی از سال 2017 در روستای کوچکی با فاصله 50 کیلومتری از شهر «اوترخت» آغاز شد و نتایج آن اکنون به اطلاع عموم رسیده است.

دانشمندان با بررسی تفاوت ترکیب و رنگ خاک رس این منطقه، سه گورپشته را کشف کردند. قطر تپه اصلی این منطقه حدود 20 متر است و گذرگاه‌های آن برای استفاده به‌عنوان یک تقویم خورشیدی در کنار یکدیگر ردیف شده‌اند. به گفته باستان‌شناسان، مردم آن زمان از این تقویم برای تعیین لحظات مهم از جمله روزهای جشن و برداشت محصول استفاده می‌کردند.

استون‌هنج هلند و موارد کشف‌شده در آن

بازآفرینی یک هنرمند از این منطقه

NOS، خبرگزاری هلندی، درباره این منطقه گفت: «این تپه انسان را به یاد استون‌هنج می‌اندازد؛ بنای معروف و اسرارآمیز پیش از تاریخ بریتانیا که پدیده تقویم خورشیدی نیز در آن رخ می‌دهد.»

دانشمندان همچنین دو تپه کوچک‌تر نیز در این منطقه کشف کردند که به گفته آن‌ها، برای حدود 800 سال به‌عنوان یک محل دفن مورد استفاده قرار می‌گرفته است. کشف جالب دیگر آن‌ها یک مهره شیشه‌ای در داخل یکی از قبرها بود که پس از تجزیه‌و‌تحلیل بیشتر، متوجه شدند منشاً آن به بین‌النهرین (عراق امروزی) مربوط می‌شود. همان‌طور که «کریستین ون در لینده»، محقق ارشد، توضیح می‌دهد، این مهره چهار هزار سال پیش مسافتی در حدود 5000 کیلومتر را طی کرده است.

منبع: دیجیاتو

۴
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید