این تخته‌سنگ عجیب یک «نفرین» ۱۷۰۰ ساله است!

 این تخته‌سنگ عجیب یک «نفرین» ۱۷۰۰ ساله است!

کتیبۀ بیورکتورپ که قدمت آن به ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ سال قبل می‌رسد، حاوی یک مضمون خاص و رازآلود است که هدف از نگارش آن هنوز به طور دقیق مشخص نیست.

کد خبر : ۱۳۹۸۶۱
بازدید : ۴۵۳

فرادید| «رونی» در گذشته سیستم الفبایی وایکینگ‌ها بود. با این حال، وایکینگ‌ها معمولاً از خط رونی برای اهداف ارتباطی بین هم استفاده نمی‌کردند بلکه این خط بیشتر به عنوان ابزاری برای برقراری ارتباط با خدایان به کار می‌رفت. یکی از منابع اصلی اطلاعات ما درباره‌ی خط رونی از کتیبه‌های موسوم به Runestone یا «سنگ‌های رونی» است.

به گزارش فرادید، به لطف وایکینگ‌ها که با خط رونی روی موادی مانند سنگ حکاکی می‌کردند، بازنگری عصر وایکینگ‌ها برای ما میسر شده است. یکی از این اسرارآمیزترن سنگ‌های رونی در ناحیۀ بیورکتورپ (Björketorp) در سوئد قرار دارد. 

800px-Björketorpsstenen_runor

کتیبۀ حک شده بر روی سنگ رونی بیورکتورپ

سنگ رونی بیورکتورپ قسمتی از یک محوطۀ آیینی است که در آن چند سنگ با حالت ایستاده، دایره‌ای را شکل داده‌اند. این سنگ جزو بلندترین سنگ‌های رونی جهان است و ارتفاع آن ۴.۲ متر است. در بین چند تخته‌سنگی که در این گورستان قرار دارند، سنگ رونی بیورکتورپ تنها سنگی است که روی آن کتیبه رونی حک شده است. 

اما آن چیزی که این کتیبه را به یک مورد واقعا خاص و استثنایی تبدیل می‌کند، مضمون کتیبۀ حک شده روی آن است. این کتیبه حاوی یک نفرین است. روی این سنگ از هر دو طرف حک شده است؛ یک طرف از یک خط کوتاه تشکیل شده که معنایش این است: «من هلاکت را پیش‌بینی می‌کنم».

612664395a40232133447d33247d383335353231303233

 «من هلاکت را پیش‌بینی می‌کنم»

اما نفرین اصلی در طرف دیگر سنگ قرار دارد. در پیام طرف دیگر سنگ نوشته شده است: «من، استاد الفبای رونی، اینجا قدرت رونی را پنهان می‌کنم. کینه بی‌وقفه [و] مرگ جانکاه نصیب کسی خواهد شد که این را بشکند». 

27e3794d094fd45bafa09dc0ea0f546b

در برخی از کتیبه‌های رونی نام قبیله ذکر شده است، اما کتیبه‌ی بیورکه‌تورپ فاقد نام سازندگانش است. محققان بر سر هدف خلق این سنگ‌نوشته با هم اختلاف نظر دارند.

یک نظریه این است که این سنگ‌نوشته به عنوان قبر برپا شده و و هدف از حکاکی‌های روی آن که شبیه نفرین هستند، محافظت از مقبره بوده است. اما در سال 1914 کاوش‌هایی در این مکان انجام شد که هیچ یافته‌ای در بر نداشت؛ نه در کنار کتیبۀ رونی و نه در محوطۀ میان سنگ‌ها.

نظریۀ دیگر این است که اینجا نوعی مقبرۀ خالی یا بنای یادبود بوده است؛ نظریۀ سومی هم هست که این سنگ را نوعی نشانه‌گذاری مرزی میان سوئد و سکونتگاه قبایل دانر می‌داند. علاوه براین‌ها برخی نیز این محوطه را نوعی پرستشگاه مربوط به خدایان اقوام شمالی مانند اودین می‌دانند.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۴
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید