کشف سنگ نگاره های تاریخی در تفتان سیستان وبلوچستان

کشف سنگ نگاره های تاریخی در تفتان سیستان وبلوچستان

این سنگ‌ نگاره‌ها گویای دورانی است که بشر به ابزار نخستین شکار (سنگ‌های تیز) و رام کردن حیوانات و پس از آن کشاورزی و کاشت گیاهان روی آورد.

کد خبر : ۱۴۰۳۱۰
بازدید : ۲۲۰۸۱

روستای ولان یکی از روستاهای تاریخی شهرستان فعلی تفتان و قدیمی خاش سیستان وبلوچستان بوده که آوازه های گذشتگان را در دل سنگ نگاره های آن می توان شنید و رد پای نیاکانی را که روزگاری در تلاش برای زندگی بودند را دید.

در میان ارتفاعات ولان، صخره های پر از طرح ها و نقاشی های ابتدایی و جالبی وجود دارد که حکایت از روزگاران انسان های اولیه و عصر حجر دارد.

این سنگ‌ نگاره‌ها گویای دورانی است که بشر به ابزار نخستین شکار (سنگ‌های تیز) و رام کردن حیوانات و پس از آن کشاورزی و کاشت گیاهان روی آورد.

مسئول انجمن میراث فرهنگی تمندان تفتان از کشف سنگ نگاره های تاریخی در این روستا خبر داد و افزود: سنگ نگاره های ولان از کهن ترین ادوار گذشته به شمار می آیند.

مرتضی تمندانی به ایسنا گفت: آن زمان که خط و نگارشی وجود نداشته و آدمی مجبور بوده، اطلاعات معیشتی و شکار، حفاظت و اعلام خطرو شیوه زندگی را از طریق نقش و نگاره ها به دیگران منتقل کند.

وی بیان کرد: بر روی این سنگ نگاره ها، صحنه های از شکار، نبرد آدمیان، نمایش محیط طبیعی، نمایش آداب و رسوم، باورها و عقاید و اسطوره ها به وضوح قابل مشاهده است.

تمندانی خاطر نشان کرد: این سنگ نگاره ها به عنوان یکی از مهمترین اسناد دست نخورده بشر در این منطقه می توانند گره گشای بسیاری از ابهامات تاریخ باشند.

وی ادامه داد:سنگ نگاره های تاریخی ولان یکی آثار تاریخی این منطقه هستند که بیانگر هویت مردمان این منطقه است که به بصورت پراکنده در اطراف این روستا قابل مشاهده هستند اما این محوطه کشف شده با نقوشی بی نظیر بعنوان یک موزه سنگی هنرهای صخره ای است که هر بیننده با ذوقی را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد که چگونه در ازمنه گذشته افراد سواد خواندن و نوشتن نداشته اند، چنین با دقت و ظرافت هنر آفریده اند.

مسئول انجمن میراث فرهنگی تمندان از متولیان امر خواست نسبت به شناسایی و ثبت این سنگ نگاره های کشف شده اقدام نمایند.

گفتنی است روستای ولان در دامنه تفتان "بام شرق ایران" و در 50 کیلومتری شهرستان خاش قرار دارد.

منبع: ایسنا

۳۵
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید