کشف اسکلت‌هایی در زیر کلیسا؛ «مرد قدبلند» کیست؟

کشف اسکلت‌هایی در زیر کلیسا؛ «مرد قدبلند» کیست؟

الان بیش از پنجاه سال از اولین کاوش‌ها در زیر ساختمان کلیسای شهر استاوانگر نروژ می‌گذرد اما هنوز هم بقایای جالب توجهی در این سایت تاریخی کشف می‌شوند.

کد خبر : ۱۴۰۳۳۳
بازدید : ۸۴۵۳

فرادید| کلیسای بزرگ شهر استاوانگر (Stavanger) در نروژ در حدود سال 1125 میلادی بنا شد؛ یعنی تقریبا 900 سال قبل. البته قبل از بنای ساختمان سنگی نیز در همان مکان یک کلیسای کوچک چوبی قرار داشت.

به گزارش فرادید؛ در سال 1967 میلادی باستان‌شناسی به اسم پری رولفسن متوجه شد که در زیر کف این کلیسا، دیوارهایی سنگی هست که بین آن‌ها راهروها و اتاقک‌هایی قرار دارد و اسکلت‌هایی نیز در آنجا دفن شده‌اند.

1

رولفسن و همکارانش در آن زمان بیش از 30 اسکلت را کشف کردند که بعد از آزمایش قدمت‌سنجی معلوم شد متعلق به فاصلۀ قرن‌های هشتم تا دوازدهم میلادی هستند. بسیاری از این اسکلت‌ها قبل از ساخت کلیسای سنگی و در زمان وجود کلیسای چوبی در آنجا دفن شده بودند.

در سال 1967 بودجۀ کافی برای ادامۀ کاوش‌ها تامین نشد اما در سال 2021 دوباره باستان‌شناسان به سراغ این کلیسا رفتند. در جریان کاوش‌های تازه علاوه بر قبرهای دیگر، بقایای دو ساختمان از دورۀ وایکینگ‌ها نیز در زیر ساختمان کلیسا کشف شد. معلوم شد که این مکان در زمان وایکینگ‌ها نیز دارای اهمیت خاصی بوده است.

2

یکی از باستان‌شناسان در حال بررسی یک قبر در دالان تاریک زیر کلیسا

اما تازه‌ترین کاوش‌ها که در سال 2023 در حال انجام است، اطلاعات بیشتری دربارۀ تاریخ این منطقه را آشکار می‌کند و البته پرسش‌ها و معماهای تازه‌ای را هم به وجود می‌آورد. برای مثال یکی از اسکلت‌هایی که در کاوش‌های اخیر کشف شده، متعلق به مردی با قد 190 سانتیمتر است؛ با توجه به میانگین قد مردم این منطقه در دورۀ قرون وسطی، این یک مورد استثنایی و جالب توجه به حساب می‌آید.

4

باستان‌شناسان در حال بررسی گور «مرد بلند قد»

این اسکلت که باستان‌شناسان نامش را «مرد قدبلند» گذاشته‌اند و قدمتش به قرن دوازدهم میلادی می‌رسد، در حال حاضر تحت آزمایش‌های تحلیل دی‌ان‌ای قرار دارد تا اطلاعاتی دربارۀ هویتش به دست بیاید. نتایج این تحلیل می‌تواند نشان بدهد که این مرد در چندسالگی از دنیا رفته، اهل کجا بوده و خویشاوندان احتمالی یا قوم و قبیله‌اش چه کسانی بوده‌اند.

۲۶
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید