کشف فسیل سالم یک زن که ۷۲۰۰ سال پیش زندگی می‌کرد

کشف فسیل  سالم یک زن که ۷۲۰۰ سال پیش زندگی می‌کرد

بقایای متعلق به یک نوجوان با نام مستعار Bessé در غار Leang Panninge در جزیره سولاوسی اندونزی کشف شد. حفاری‌های اولیه در این غار در سال ۲۰۱۵ انجام شد.

کد خبر : ۱۴۳۳۳۵
بازدید : ۱۳۵۹۳

باستان شناسان DNA باستانی را در بقایای زنی که ۷۲۰۰ سال پیش در اندونزی مرده است کشف کرده اند، یافته‌ای که آنچه را که قبلاً در مورد مهاجرت انسان‌های اولیه شناخته شده بود به چالش می‌کشد.

به نقل از گاردین، بقایای متعلق به یک نوجوان با نام مستعار Bessé در غار Leang Panninge در جزیره سولاوسی اندونزی کشف شد. حفاری‌های اولیه در این غار در سال ۲۰۱۵ انجام شد.

اطلاعات این اکتشاف در مجله نیچر منتشر شد، این نخستین بار است که DNA انسان باستانی در والاسه، زنجیره وسیع جزایر و جزایر مرجانی در اقیانوس بین سرزمین اصلی آسیا و استرالیا کشف شده است.

جزئیات مرتبط با DNA از قسمت کوچک استخوان گیجگاهی فسیل، که گوش داخلی را در خود جای داده است، استخراج شد. پروفسور آدام بروم، استاد دانشگاه گریفیت، که رهبری این تحقیق را بر عهده داشت، گفت که DNA سالم یک فسیل، یافته‌ای نادر است.

23

بروم گفت: "مناطق گرمسیری مرطوب در حفظ DNA در استخوان‌ها و دندان‌های انسان‌های باستانی چندان قدرتمند نیستند. تنها DNA  یک یا دو اسکلت ماقبل نوسنگی وجود دارد که در سرزمین اصلی جنوب شرقی آسیا به دست آمده است. در دیگر نقاط جهان - در عرض‌های شمالی اروپا، در آمریکا - تجزیه و تحلیل DNA باستانی درک ما را از داستان اولیه بشر کاملاً متحول می‌کند. "

محققان فسیل یافت شده را "فسیل ژنتیکی" توصیف می‌کنند. بروم گفت، توالی ژنتیکی نشان داد که او دارای یک سابقه اجدادی منحصر به فرد بوده است که در  هیچ فردی که امروز زندگی می‌کند و هیچ انسان شناخته شده‌ای از گذشته باستان وجود ندارد.

تقریبا نیمی از ترکیب ژنتیکی این فسیل، شبیه بومیان استرالیایی امروزی و مردم گینه نو و جزایر غربی اقیانوس آرام است. بروم گفت: "اجداد او بخشی از موج اولیه حرکت انسان‌های اولیه از سرزمین اصلی آسیا از طریق جزایر والاس به سمت آنچه ما امروزه ساهول می‌نامیم، بوده است، که ترکیبی از سرزمین عصر یخبندان استرالیا و گینه نو بوده است. "

به طرز شگفت انگیزی، DNA این فسیل، پیوند باستانی با شرق آسیا را نشان داد، که آنچه را که قبلاً در مورد زمان مهاجرت به والاسه شناخته شده بود به چالش می‌کشد.

بروم گفت: "تصور می‌شود که اولین باری که مردم با اصالت اصلی آسیایی وارد منطقه والاسان شده اند حدود سه یا چهار هزار سال پیش بود، زمانی که اولین کشاورزان دوران نوسنگی ماقبل تاریخ از تایوان وارد این منطقه شدند. "

اگر ما این اصل و نسب آسیایی را در یک شکارچی جمع آوری کننده پیدا کنیم که هزاران سال قبل از ورود این افراد نوسنگی از تایوان زندگی کرده است، این نشان می‌دهد حرکت قبلی برخی از مردم از آسیا به این منطقه رخ داده است.

24

این فسیل، اولین اسکلت شناخته شده متعلق به فرهنگ تولال است، گروهی از شکارچیان جمع آوری کننده که بین ۱۵۰۰ تا ۸۰۰۰ سال پیش در سولاوسی جنوبی زندگی می‌کردند.

هنگام دفن این فسیل، او حدود ۱۷ تا ۱۸ سال سن داشتهو در کنار بقایای او ابزار سنگی ماقبل تاریخ و صدف قرمز دیده شد. قبر او همچنین حاوی استخوان‌های حیوانات وحشی شکار شده بود.

منبع: انتخاب

۲۸
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید