(تصاویر) یافته‌های جالب دانش‌آموزان در یک محوطۀ تاریخی

(تصاویر) یافته‌های جالب دانش‌آموزان در یک محوطۀ تاریخی

انجمن باستان‌شناسی روستای کلمسکات در انگلستان، دانش‌آموزان و نیروهای داوطلب را بعد از یک آموزش دوهفته‌ای به جستجوی آثاری از یک روستای قرون وسطایی فرستاده که این کاوش نتایج جالبی هم داشته است.

کد خبر : ۱۴۳۳۷۷
بازدید : ۲۹۳

فرادید| دومین فصل از «برنامه تحقیقات باستان‌شناسی انجمن کِلمِسکات» (CARP) با ارزیابی و ایجاد شیار در دو مزرعه در روستای کلمسکات در آکسفوردشایر ادامه پیدا کرد. این کاوش در ادامۀ گمانه‌زنی‌هایی انجام شد که سال قبل صورت گرفته بودند.

به گزارش فرادید؛ نکتۀ جالب در این فصل از کاوش‌ها استفاده از نیروهای داوطلب آماتور و دانش‌آموزان مدرسه‌ای بود. البته در کنار این نیروهای داوطلب، متخصصان باستانشناسی، متخصصان مغناطیس‌سنجی و محققان ژئوفیزیک هم حضور داشتند.

1

تیلی، یکی از دانش‌آموزان داوطلب، قطعه‌ای از یک غربال را پیدا کرده است

در جریان این کاوش شیارهایی با طول سی متر در دو مزرعه ایجاد شدند. گودال‌های گمانه‌زنی که سال قبل حفر شده بودند تمرکزی قابل توجه از سفال‌های قرون وسطایی را در این ناحیه شناسایی کرده بودند. اما قبلا هیچ نشانه‌ای از سکونتگاه‌های قدیمی پیدا نشده بود.

8

بعضی از دانش‌آموان قطعاتی قدیمی از استخوان‌های حیوانات را یافته‌اند

امیدواری باستان‌شناسان این بود که شیارهایی که در فصل تازۀ کاوش ایجاد می‌شوند، آثاری از روستای قرون وسطایی را آشکار کنند. به همین منظور 36 داوطلب در طول 9 روز به جستجو پرداختند. داوطلبان قبل از شروع کار به مدت دو هفته آموزش‌های لازم را دیده بودند.

حالا به لطف این کار گروهی، کشفیات تازه‌ای انجام شده است. گرچه نشانۀ قطعی‌ای از روستا به دست نیامده است اما آثاری از چند پرچین و خندق پیدا شده که احتمالا به همان سکونتگاه مربوط بوده‌اند و مرزهای آن را مشخص می‌کرده‌اند.

6

مجسمۀ کوچک سربی از یک سرباز دورۀ ناپلئون

قطعاتی از سفال‌های با قدمت حدودا هزار ساله نیز در جریان این کاوش کشف شد که نشان داد قدمت سکونتگاه بیشتر از آن چیزی است که قبلا تصور می‌شد. همچنین استفاده از فلزیاب منجر به کشف یک سکۀ قرن شانزدهمی شد که در شهر نورمبرگ ضرب شده است.

7

سکۀ قرن شانزدهمی

به غیر از این‌ها، یک مجسمۀ سربی کوچک از یک سرباز متعلق به دوران ناپلئون، تعدادی ابزار مثل چاقوتیزکن و غربال و همینطور تعدادی استخوان حیوان در این کاوش توسط نیروهای داوطلب کشف شد.

5

لوید یک شاخ گاو پیدا کرده است!

کاوش‌هایی مثل این که با حضور داوطلبان انجام می‌شود، مردم و خصوصا نوجوانان شهرهای انگلستان را در رابطه‌ای نزدیک با تاریخ و فرهنگ گذشتۀ خودشان قرار می‌دهد؛ رابطه‌ای که علاوه بر افزایش آگاهی، احساسات مثبت آن‌ها را نیز نسبت به سرزمینی که در آن زندگی می‌کنند افزایش می‌دهد.

۲
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید