کشف معدن طلای 2 هزار ساله در اسپانیا

کشف معدن طلای 2 هزار ساله در اسپانیا

محققان در اسپانیا با استفاده از تکنولوژی پیشرفته لیزرهوایی موفق به کشف یک معدن طلای متعلق به رومی‌ها شدند.

کد خبر : ۱۴۳۴۴۸
بازدید : ۵۰

یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه «سالاماناکا» در اسپانیا با استفاده از تکنولوژی جدید لیزر هوایی با عنوان «LIDAR» توانستند محل یک معدن طلا با قدمت 2000 سال را در استان «لئون» واقع در شمال غربی این کشور کشف کنند.

به گزارش «ساینس دیلی»، این مجموعه معدن کشف شده که در دره رودخانه «اریا» واقع شده، شامل سیستم پیچیده‌ای است که آب رودخانه را به داخل معدن هدایت می‌کند.

این معدن یکی از بزرگترین معادن امپراطوری رم بوده است که حجم خاکبرداری صورت گرفته در این منطقه بسیار بیشتر از آن چیزی است که پیش از این تصور می‌شد و این حاکی از اهمیت فراوان این معدن برای رومی‌ها دارد.

«خاویر فرناندز لوزانو»، زمین‌شناس دانشگاه «سالانه مانکا» درباره اهمیت تکنولوژی جدید لیزری در کشف مکان این معدن توضیح داد: این سیستم جدید لیزری برخلاف روش‌های سنتی عکسبرداری هوایی امکان شناسایی بقایای باستان شناسی در زیر پوشش‌های گیاهی و یا زمین‌های شخم زده شده را داراست.

سال گذشته نیز باستان‌شناسان با استفاده از این تکنولوژی جدید لیزری موفق به کشف یک معبد سیستم آبی و جاده در یکی از مناطق تاریخی کشور کامبوج شدند.

سازمان «ناسا»، مخترع سیستم لیزری «LIDAR» قصد داشت از این فناوری برای عکس‌برداری سه‌بعدی از جنگل‌های کره زمین استفاده کند، اما این فناوری هم اکنون در ایستگاه‌های فضایی نیز کاربرد دارد.

منبع: ایسنا

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید