کشف کارگاه شیشه‌سازی ۲۳۰۰ ساله

کشف کارگاه شیشه‌سازی ۲۳۰۰ ساله

باستان‌شناسان بقایای یک کارگاه شیشه‌سازی با قدمت ۲۳۰۰ سال را در شمال کوه‌های آلپ کشف کردند.

کد خبر : ۱۴۳۷۶۸
بازدید : ۴۲۴۴

به گزارش لایوساینس، ‌ باستان‌شناسان در جمهوری چک، ‌قدیمی‌ترین کارگاه شیشه‌سازی شمال آلپ را کشف کردند.

این کارگاه عصر آهن بخشی از یک سکونتگاه قدیمی است که با نام «Němčice» شناخته می‌شود. این کارگاه که در قرن سوم و دوم پیش از میلاد فعالیت داشت، انواع دستبندها و مُهره‌های شیشه‌ای نفیس را تولید می‌کرد.

باستان‌شناسان در حین کاوش در این محوطه، ‌بیش از ۲۰۰۰ سکه طلا و نقره را نیز کشف کردند که توسط سلت‌های ساکن قاره اروپا ضرب شده بودند، به همین دلیل می‌توان نتیجه گرفت که این مکان یک مرکز تجاری بوده است.

بر اساس تحقیقاتی که نتایج آن در ۲۹ ژوئن ۲۰۲۳ در مجله «Antiquity» منتشر شد، این گروه همچنین بقایای نوعی معبد را کشف کردند که نشان می‌دهد مردم عصر آهن در آنجا مناسک انجام می‌دادند.

محققان محوطه تاریخی «Němčice» را در حین حفاری در سال ۲۰۰۲ کشف کردند و طی بررسی‌های بعدی کلبه‌های غرق‌شده، طلسم‌های برنز و سکه‌هایی را کشف کردند که در سراسر این محوطه پراکنده شده بودند. این سکه‌ها سرنخ‌هایی هستند که نشان می‌دهد این محوطه باستانی احتمالاً بخشی از «جاده کهربا» بوده است. «جاده کهربا» ‌ یک شبکه بزرگ اروپای مرکزی بود که سواحل بالتیک را به منطقه مدیترانه مرتبط می‌کرد.

با اینکه ابزار شیشه‌سازی در این محوطه کشف نشده است، اما محققان ترکیبی از اشیاء شیشه‌ای و کهربایی کامل و ناقص را کشف کردند، که نشان می‌دهد این اشیاء در همین مکان ساخته شده‌ و از مکان دیگری وارد نشده‌اند.

به گفته محققان، پیش‌تر اطلاعاتی درباره نحوه ساخت دستبندهای شیشه‌ای توسط «سلت»ها وجود نداشت، بنابراین هرگونه اکتشافی که اطلاعات جدیدی درباره فناوری تولید این نوع دستبندها ارائه دهد، از اهمیت زیادی برخوردار است.

منبع: ایسنا

۲
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید