کشف گورستان چهارهزارساله در محل پرتاب موشک

کشف گورستان چهارهزارساله در محل پرتاب موشک

مشاهده بقایای این گورستان از سطح خاک ممکن نیست. این گورستان باستانی مشابه سایر گورستان‌هایی است که بالاتر از سطح زمین و در جزایر «شتلند» ‌ یا سایر نقاط بریتانیا کشف شده‌اند.

کد خبر : ۱۴۴۴۱۶
بازدید : ۸۱۹

باستان‌شناسان بقایای یک گورستان چهارهزارساله را در محل ساخت یک محوطه پرتاب موشک واقع در بریتانیا کشف کردند.

به گزارش لایوساینس، ‌ باستان‌شناسانی که پیش از آغاز مراحل ساخت‌وساز یکی از نخستین‌ سکوهای پرتاب موشک بریتانیا در جزایر شتلند مشغول کاوش بودند، بقایای یک گورستان چهارهزارساله را از دل خاک بیرون کشیدند.

این اکتشاف که در «انست»، یکی از جزایر شمالی «شتلند» به دست آمده است، بقایای چندین استخوان سوزانده‌شده انسان و  مجموعه‌ای از سنگ‌های مدفون‌شده را شامل می‌شود.

مشاهده بقایای این گورستان از سطح خاک ممکن نیست. این گورستان باستانی مشابه سایر گورستان‌هایی است که بالاتر از سطح زمین و در جزایر «شتلند» ‌ یا سایر نقاط بریتانیا کشف شده‌اند و به همین دلیل باستان‌شناسان معتقدند قدمت این گورستان به عصر برنز، یعنی حوالی ۲۲۰۰ پیش از میلاد تا ۱۸۰۰ پیش از میلاد بازمی‌گردد.

این اکتشاف در اوایل ماه جولای و در جریان آماده‌سازی سکوی پرتاب «SaxaVord» به‌دست آمد. نخستین موشک این سکو در ماه اکتبر ۲۰۲۳ پرتاب خواهد شد و در این صورت نخستین موشک عمودی خواهد بود که از بریتانیا پرتاب می‌شود.

این گورستان باستانی دست‌کم ده‌ها بقایای دفن‌شده به همراه مجموعه‌ای از سنگ‌های گرانیتی را دربرگرفته که به شکل یک هلال کنار هم قرار گرفته بودند. در این مکان همچنین چاله‌هایی وجود دارد که برای شکل‌گیری یک حلقه کامل حفر شده بودند. باستان‌شناسان هنوز نتوانسته‌اند تعداد بقایای انسان‌ها در هر چاله را شناسایی کنند.

باستان‌شناسان در صورت امکان از روش‌های علمی همچون بررسی DNA برای تعیین تعداد افراد دفن‌شده در این مکان استفاده خواهند کرد.

همچنین مشخص نیست آیا در این محل افراد بومی یا مهاجران دفن شده‌اند. باستان‌شناسان می‌گویند: البته در عصر برنز، آب و هوای  این جزایر بدتر و به دنبال آن زندگی سخت‌تر می‌شد، در نتیجه مهاجران اسکاتلندی یا نروژی تمایل کمتری به سکونت در این منطقه داشتند و احتمال بیشتری وجود دارد که مردم بومی در این گورستان دفن شده باشند.

باستان‌شناسان همچنین حلقه‌ای از تکه سنگ‌های کوارتز سفید را کشف کردند که در سایر گورستان‌های عصر آهن (حدود ۸۰۰ پیش از میلاد تا ۴۰۰ میلادی) پیدا شده بود. به گفته کارشناسان، کوارتز سفید در طول این اعصار شیء خاصی در نظر گرفته می‌شد.

برخی از ویژگی‌های گورستان، از جمله نحوه چیدمان سنگ‌ها، گودال‌ها و محوطه سنگ‌های کوارتز  نشان می‌دهند که احتمالاً یک محوطه تشریفاتی و آیینی در این مکان وجود داشته است.

با اینکه جزایر «شتلند» بسیار دورافتاده‌اند، اما مردم دست‌کم از ۶۰۰۰ سال پیش، یعنی مدت‌ها قبل از ساخت این گورستان، ‌ در این جزایر ساکن بودند. این مجمع‌الجزایر، هزاران محوطه باستان‌شناسی را شامل می‌شود، ‌ اما این نخستین گورستان مرده‌سوزی متعلق به عصر برنز است که تاکنون در این منطقه کشف شده است.

منبع: ایسنا

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید