پهپادها آثار جنگ جهانی دوم را در دل جنگل پیدا کردند

پهپادها آثار جنگ جهانی دوم را در دل جنگل پیدا کردند

محققان ابتدا از فناوری لیدار برای کشف نزدیک به ۱۰۰۰ ویژگی ناشناخته از میدان جنگ معروف بولج استفاده کردند. بررسی‌های میدانی بعدی، منجر به کشف آثار سنگرها و اشیاء باقی مانده از دوران جنگ شد.

کد خبر : ۱۴۷۶۶۲
بازدید : ۲۸۴۵۵

فرادید| نبرد بولج یکی از مهم‌ترین و مشهورترین رویدادهای جنگ جهانی دوم بود. محققان تجزیه و تحلیل گسترده‌ای را وقف آخرین تلاش نیروهای نازی برای توقف پیشروی متفقین کردند که در شرق بلژیک در سال ۱۹۴۴ آغاز شد و در ژانویه ۱۹۴۵ پایان یافت. 

به گزارش فرادید، اما بریگر استیخلبات، باستان‌شناس دانشگاه گنت بلژیک می‌گوید محققان مدت‌هاست یکی از جنبه‌های این نبرد را که به حمله آردن نیز معروف است، نادیده گرفته‌اند. 

Stichelbaut در بیانیه‌ای می‌گوید: «این میدان نبرد معروف و شناخته‌شده است و مورخان نظامی بسیار در مورد آن مطالعه کرده‌اند و موضوع توجه خاص موزه‌ها و رسانه‌های عمومی بوده است، اما اطلاعات کمی در مورد بقایای مادی آن منتشر شده است».

drones-reveal-the-secr-1

اسکن‌های لیدار ویژگی‌های مختلفی را در بخش‌هایی از میدان جنگ فاش کرده است. 

Stichelbaut اخیرا به همراه گروهی از محققان دیگر، بررسی‌های میدانی را با استفاده از روش‌ها مختلف دربارۀ این میدان نبرد که در یک جنگل واقع شده انجام داده است. محققان بخشی از سایت را با پهپادهای مجهز به لیدار بررسی کردند؛ یک فناوری سنجش از راه دور که از لیزر برای اسکن منظره استفاده می‌کند. در این مورد، لیدار از تکنیک‌های دیگر مؤثرتر است: جنگل‌های انبوه این منطقه، دید از بالا را مبهم و عکاسی هوایی را چالش‌برانگیز می‌کنند. بررسی یک میدان نبرد وسیع هم از روی زمین کار دشواری است. 

اما محققان با استفاده از لیدار، نزدیک به ۱۰۰۰ ویژگی ناشناخته از این چشم‌انداز، مانند لانه‌های روباه و چاله‌های بمب را کشف کردند. Stichelbaut می‌گوید این چشم‌انداز فیزیکی، آخرین شاهد بازمانده جنگ است. 

2

آثار سنگرهایی که در دوران جنگ حفر شده‌اند

محققان توانستند یافته‌هایشان را به رویدادها و داستان‌های نبرد مرتبط کنند. برای نمونه، بسیاری از ویژگی‌هایی که آن‌ها یافتند در حاشیه‌ی جنگل بود، جایی که سربازان احتمالاً راحت‌تر می‌توانستند پنهان بمانند. آن‌ها همچنین محل یک توپخانه آمریکایی را هم پیدا کردند؛ این توپخانه بر اساس شکل «U» متمایز و قرارگیری آن به سمت شرق شناسایی شد. در بازدید حضوری از این سایت، آثاری از تسلیحات آلمانی هم پیدا شد. نظریه‌ی محققان این است که آلمانی‌های ممکن است این سایت را از آمریکایی‌هایی که در حال عقب‌نشینی بودند، تصاحب کرده باشند.

بررسی‌های بعدی در روی زمین که با استفاده از تصاویر به دست آمده انجام شد، منجر به کشف آثار متعددی از این نبرد، از جمله سنگرهای حفر شده و برخی اشیاء باقی ماندۀ مربوط به تجهیزات نظامی شد.

1

آثار فلزی باقی‌مانده در محل استقرار توپخانۀ آمریکایی

دیوید کاولی، باستان‌شناس اسکاتلندی که شخصا در این مطالعه شرکت نداشته می‌گوید: «در اینجا مقیاس‌های متعدد تجزیه و تحلیل و تفسیر در کار است، که همگی به روشن کردن روایت جهانی جنگ جهانی دوم کمک می‌کنند.»

جیمز سیموندز، باستان‌شناس تاریخی دانشگاه آمستردام که او نیز در این تحقیق شرکت نداشته می‌گوید: «در آینده، این روش‌ها می‌تواند به متخصصان در حفاظت از مکان‌های تاریخی کمک کند. این مطالعه‌ی جدید نیاز به طراحی استراتژی‌های میراث فرهنگی برای حفاظت از میراث آینده را برجسته می‌کند.» 

محققان به نوبه خود تصدیق می‌کنند لیدار فقط می‌تواند باستان‌شناسان را راهنمایی کند و نمی‌تواند نشان دهد چه آثاری زیر سطح قرار دارند. با این حال همانطور که Stichelbaut می‌گوید، این فن‌آوری یک گام مهم رو به جلو است: «پیش از مطالعه ما، دانش بسیار اندکی درباره حفاظت از باستان‌شناسی صحنه‌ی نبرد وجود داشت. به لطف این تحقیقات… ما شروع به دریافت دیدگاهی از تراکم، تنوع و توزیع آثار باستان‌شناسی جنگ کرده‌ایم.»

 مترجم: زهرا ذوالقدر

۵۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید