کشف «تبلیغات انتخاباتی» ۲ هزار ساله روی دیوار‌های شهر باستانی!

کشف «تبلیغات انتخاباتی» ۲ هزار ساله روی دیوار‌های شهر باستانی!

شهر پمپئی به دلیل دفن شدن ناگهانی در زیر خاکستر آتشفشان، جزئیات بسیار متنوعی از زندگی رومیان باستان را تا به امروز در خود حفظ کرده است. تبلیغات انتخاباتی که هنوز روی دیوارهای این شهر باقی مانده‌اند، نمونه‌ای از این جزئیات جالب‌توجه هستند.

کد خبر : ۱۴۹۴۱۲
بازدید : ۱۵۲۹

فرادید| بقایای دو هزارسالۀ شهر پمپئی که در سال 79 میلادی در اثر فوران ناگهانی آتشفشان وزوو در زیر خاکستر مدفون شد، سرشار از شگفتی‌هایی است که انگار هرگز تمامی ندارند. پروژه‌های باستان‌شناسی در این شهر به صورت دائمی در جریان هستند و هر سال اکتشافات غافلگیرکننده‌ای را در آنجا رقم می‌زنند.

به گزارش فرادید؛ یکی از این یافته‌ها که جنبۀ جالب‌توجهی از زندگی رومیان در دو هزار سال قبل را آشکار می‌کند، دیوارنوشته‌های متعددی هستند که با انگیزه‌های تبلیغاتی بر روی دیوارهای شهر نگاشته شده‌اند. در بین این نوشته‌ها جالب‌ترین موارد مربوط به تبلیغات انتخاباتی هستند.

2

لطفا تربیوس را که مردی نیک است برای شهرداری انتخاب کنید

ظاهرا در آخرین بهار قبل از مدفون شدن شهر، یک همه‌پرسی برای انتخاب شهردار پمپئی برگزار شده که تبلیغات آن هنوز بعد از دو هزار سال بر روی دیوارها به چشم می‌خورند. این نوشته‌ها معمولا با رنگ‌های قرمز و سیاه بر روی لایه‌ای نازک از گچ سفید نوشته شده‌اند.

3

لطفا آئولوس سئوتیوس را به عنوان مدیر مراقبت از جاده‌ها و ساختمان‌های مقدس انتخاب کنید؛ او مردی نیک و شایسته مدیریت است

البته به غیر از انتخابات شهرداری، در موارد دیگری نیز انتخابات برگزار می‌شده که انتخاب «مسئول جاده‌ها و ساختمان‌های مقدس» یکی از آن‌ها بوده است.

در این نوشته‌ها نام افرادی که نامزد انتخاباتی شده بودند، همراه با جملاتی تبلیغاتی برای قانع کردن مردم به رای دادن به آن‌ها دیده می‌شود. باستان‌شناسان برخی از این افراد را قبلا با کشف بقایای خانه‌هایشان شناسایی کرده‌اند. مثلا یکی از این نوشته‌های تبلیغاتی مربوط به خانوادۀ ثروتمند آلبوچی است که یکی از ویلاهای مجلل پمپئی معروف به «خانۀ نقره‌ای» متعلق به آن‌ها بوده است.

graffiti-1

لطفا الویو سابینو را انتخاب کنید؛ مردی نیک که سزاوار این منصب است

عبارت‌های تبلیغاتی که در این پوسترهای دو هزار ساله نوشته شده‌اند گاهی بسیار شبیه به تبلیغات انتخاباتی هستند که همین امروز هم در سراسر دنیا شاهدشان هستیم.

در یکی از این پوسترها نوشته شده: «لطفا الویو سابینو را انتخاب کنید؛ مردی نیک که سزاوار این منصب است». درست در زیر همین نوشته، نوشتۀ دیگری با رنگ قرمز هست که به حمایت از رقیب سابینو یعنی آلبوچی اختصاص دارد. جملات معمول در اینگونه تبلیغات، «مرد نیک» و «مرد باصداقت» بوده‌اند.

4

آلبوچیوس را به عنوان شهردار انتخاب کنید

در یکی دیگر از این پوسترها نوشته شده: «لطفا گایوس جولیوس پولیبوس را برای شهرداری انتخاب کنید؛ او نان خوب ارائه می‌کند». از آنجایی که باستان‌شناسان می‌دانند که پولیبوس نانوا نبوده، حدس آن‌ها این است که او در تبلیغات انتخاباتی‌اش نان و غذای رایگان بین مردم توزیع می‌کرده.

۶
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید