نقاشی‌های ۸ هزار سالۀ این غار «زندگی و مرگ» را به تصویر کشیده‌اند

نقاشی‌های ۸ هزار سالۀ این غار «زندگی و مرگ» را به تصویر کشیده‌اند

محققان تصور می‌کنند نقاشی‌های هشت هزارساله‌ای که چند سال قبل در غاری در ترکیه کشف شدند، در واقع تصاویری از تولد، زندگی و مرگ انسان را نشان می‌دهند.

کد خبر : ۱۵۱۴۶۵
بازدید : ۴۵۵

فرادید| در سال ۲۰۱۵ شماری غارنگاره‌های مربوط به حدود ۸۰۰۰ سال پیش در غار اینکایا در استان مرمره‌ی ترکیه طی یک مطالعه‌ی میدانی توسط محققان دانشگاه چاناکاله کشف شدند. 

به گزارش فرادید، طی همین بررسی‌ها غار دیگری در ۵ کیلومتری غار اینکایا نیز کشف شد. این دو غار از مهم‌ترین کشف‌های باستان‌شناسی در منطقۀ آناتولی در سال‌های اخیر به شمار می‌روند. 

غارنگاره‌های کشف‌شده در غارهای بالتالین و اینکایا حاوی اطلاعاتی درباره‌ی زندگی عصر نوسنگی هستند. یکی از یافته‌های قابل‌توجهی که ثابت می‌کند مردم ماقبل تاریخ به شکل غیرقابل‌انکاری در مورد پدیده‌ی زایمان آگاهی داشتند، صحنه‌ای است که میان غارنگاره‌های غار اینکایا یافت شد. این نقاشی، ازدواج، بارداری و زایمان زنی را با حالتی به تصویر کشیده که گویی با هم مطابقت دارند.

Untitled2

وقتی غارهای بالتالین و اینکایا به طور جداگانه تجزیه و تحلیل شدند، مشخص شد عملکردهای متفاوتی داشتند، زیرا موضوع نقاشی‌های یکی از آن‌ها فیگورهای شکار است، در حالی که در دیگری مضامین اعتقادی به تصویر کشیده شده‌اند. نقاشی‌های یافت‌شده در این دو غار مربوط به اواخر دوره نوسنگی هستند. 

استادیار دریا یالچیکلی که غارنگاره‌ها را کشف و بررسی کرده است می‌گوید: «سیستم‌های اجتماعی و اعتقادی در آناتولی غربی در دوره‌های نوسنگی و کالکولیتیک، پرسش مهم باستان‌شناسی آناتولی را شکل می‌دهند و بررسی غارنگاره‌های بالتالین و اینکایا ممکن است به ما در یافتن پاسخ‌های مهم این پرسش‌ها کمک کند.» 

کف و دیوار شمالی غار اینکایا توسط جویندگان گنج به وسیله‌ی دینامیت به شدت آسیب دیده است، با این حال، با وجود این آسیب‌ها، غار همچنان اطلاعات مهمی در مورد دوران نوسنگی را منعکس می‌کند.

غار اینکایا در ۲.۵ کیلومتری شمال غربی محله دلیس قرار دارد. این غار از یک راهرو به عمق ۴.۵ متر، عرض ۸ متر و ارتفاع ۴.۴ متر تشکیل شده است. غار دارای دو بخش حاوی دیوارنگاره است که در لبه‌های بیرونی شمالی و جنوب شرقیِ ورودی غار قرار دارند. چهار نفر در قسمت اصلی تابلو در حال رقصیدن به تصویر کشیده شده‌اند. 

Untitled1

جزئیات نقاشی جنوب غربی

تصویر متفاوتی از انسان خزپوش در سمت راست به همراه دو زن و دو مرد ترسیم شده‌اند، در حالی که سمت چپ این نقاشی، تصویری از جنین در حال رشد در رحم را نشان می‌دهد. 

مقابل انسان خزپوش، انسانی با یک مار به تصویر کشیده شده است. این باور وجود دارد که مار در این تصویر نشان‌دهنده‌ی مرگ است که توسط کارشناسان به «لحظه مرگ» تعبیر شده است. تصویر انسانی که خزپوش است و دستش را به جلو دراز کرده احتمالاً شمنی (جادوگر و حکیم قبیله) است که به ارواح انسان کمک می‌کند در لحظه مرگ به سرزمین مردگان بروند. تصویری از یک انسان مرده بدون سر که به کرکس‌ها تقدیم شده نیز به تصویر کشیده شده است.

زندگی و مرگ، موضوع غارنگاره‌های غار اینکایا است. پانل‌های نشان‌دهنده‌ی زندگی بر اساس تشکیل جنین داخل شکم زن باردار، رشد و تولد آن، همینطور جشن ورود فرد جدید به جامعه هستند و بر نقش شمن در طول این فرآیند تاکید شده است. 

در غارنگاره‌ها، نقوش برجسته و مجسمه‌های دوران نوسنگی در آناتولی، صحنه‌هایی از بارداری و زایمان از زوایای مختلف ارائه شده است. استفاده‌ی موفق از سبک اشعه ایکس در شناسایی غارنگاره‌های اینکایا در دوره نوسنگی، شکافی را در تاریخ نقاشی و مجسمه‌سازی آناتولی پر می‌کند.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید