(تصاویر) کشف یک گنج باستانی 2500 ساله پس از رانش زمین در اسپانیا

(تصاویر) کشف یک گنج باستانی 2500 ساله پس از رانش زمین در اسپانیا

نخستین گردنبند به شکل حرف C توسط کارگر یک شرکت تأمین آب پیدا شد که مشغول یافتن منبع آب در منطقه کوهستانی خودمختار پناملرا بایا در آستریاس بود.

کد خبر : ۱۵۳۴۳۰
بازدید : ۵۳۳

دو گردنبند طلا با تزئینات فراوان که احتمالا در حدود 2500سال قبل در قالب یک دفینه بزرگ در انباری ذخیره شده بوده‌اند، اخیرا بعد از رانش زمین در شمال اسپانیا رخ نموده‌اند.

نخستین گردنبند به شکل حرف C توسط کارگر یک شرکت تأمین آب پیدا شد که مشغول یافتن منبع آب در منطقه کوهستانی خودمختار پناملرا بایا در آستریاس بود.

آتش‌سوزی‌های اخیر در این منطقه رانش‌های کوچکی ایجاد کرده بود که باعث شده بود خاک به سمت چشمه ریزش پیدا کند و این قطعه طلا نمایان شود.

با پیدا شدن این قطعه طلا خبر به باستان‌شناسان و اعضای موزه محلی آستوریاس نیز رسید. آن‌ها خیلی زود توانستند یک گنجینه دیگر را نیز در این محل پیدا کنند که بخشی از یک گردنبند دیگر بود و فلزیاب‌ها توانستند به سرعت مابقی قطعات گردنبند را نیز پیدا کنند.

بررسی‌های اولیه بر مبنای سبک و تکنیک به کار رفته در ساخت گردنبند قدمت آن را 500 سال قبل از میلاد تخمین زدند. این تخمین‌ها نشان می‌دهد که گردنبند در عصر آهن در منطقه ایبریا که اسپانیا و پرتغال امروزی است، ساخته شده است.

2

این قطعات جواهر که آثاری از فرسودگی روی آن‌ها مشاهده می‌شود احتمالا به افرادی از طبقات بالای جامعه تعلق داشتند.

این نوع از گردنبندهای ضخیم به نام torques  شناخته می‌شوند که از کلمه لاتین torqueo به معنی «تاب دادن یا پیچ‌ دادن» گرفته شده و نه تنها انعکاس‌دهنده شکل مفتولی این گردنبند است بلکه به شیوه ساخت این نوع گردنبندها نیز اشاره دارد. پیش از این گردنبندهای مفتولی از این نوع در شمال غربی ایبریا با وزن بیش‌تر از 1کیلوگرم پیدا شده‌اند که سنگین‌ترین گردنبند در این ناحیه وزنی در حدود 1.812کیلوگرم داشته است.

وزن گردنبند‌هایی که به تازگی در آستوریاس کشف شده هنوز اعلام نشده اما گردنبندهای آستوریاس شبیه به سایر نمونه‌هایی است که در ایبریا یافت شده است.

این گردنبندها احتمالا توسط قوم سلتیک ساخته شده‌اند که زرگران‌شان آن‌ها را از یک میله مرکزی درست می‌کردند و سپس روی آن‌ها را با اشکال مارپیچی تزیین می‌کردند.

هر دو گردنبند احتمالا بخشی از یک گنجینه بزرگ بودند. یک دفینه عظیم از اشیاء طلایی که معمولا در سمت اروپایی اقیانوس اطلس در اعصار مفرغ و طلا رایج بوده است.

به احتمال زیاد گردنبند در داخل یک محفظه فاسدشدنی از جنس چوب یا چرم جاسازی شده بوده که با گذر زمان از بین رفته است. تزئینات هنرمندانه به کار رفته در ساخت گردنبند به وضوح قابل مشاهده است.

باستان‌شناسان معتقدند که اشیاء باستانی مانند گردنبند طلایی تنها یافته‌های با ارزش نیستند بلکه می‌توانند اطلاعات دقیقی درباره زیست فرهنگی و اجتماعی مردمان گذشته در این نواحی به دست بدهند.

منبع: راهنماتو

۲
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید