(تصاویر) کشف عصای «استخوانی» در مقبرۀ ۲۵۰۰ سالۀ یک جنگجو

(تصاویر) کشف عصای «استخوانی» در مقبرۀ ۲۵۰۰ سالۀ یک جنگجو

یک عصای استخوانی منحصر به فرد متعلق به یک جنگ‌سالار سکایی از قرن پنجم قبل از میلاد طی حفاری‌ها در یک معدن نمک ماقبل تاریخدر نزدیکی منطقۀ شهری پروُوادیا-سوُلنیتساتا در شمال شرقی بلغارستان کشف شد.

کد خبر : ۱۵۴۷۱۹
بازدید : ۳۳۳

فرادید| سکاها مردم استپی و نیمه استپی بودند که در قرن هفتم قبل از میلاد به رود دانوب رسیدند. آنها وارد بلغارستان امروزی شدند، اما هیچ مدرکی دال بر جنگیدن آنها با مردم محلی وجود ندارد. البته اطلاعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه آنها پس از قرن پنجم قبل از میلاد با تراسی‌ها درگیری داشته‌اند.

به گزارش فرادید، اخیرا یک تیم باستان‌شناسی که توسط پروفسور واسیل نیکولوف هدایت می‌شد، این عصای استخوانی را در یک گور سکایی در بلغارستان کشف کرد. پروفسور واسیل نیکولوف به خبرگزاری بلغارستان (BTA) گفته است که گورهای سکایی در شمال شرقی بلغارستان امروزی بسیار نادر هستند و فقط چهار یا پنج مورد آنها تا کنون کشف شده است.

نیکولوف توضیح داده است که گودال حفاری‌شده با گودال‌هایی که تاکنون کشف شده متفاوت است. شکل قبر جنگجوی سکایی شبیه یک چکمه است که یک قسمتی توخالی دارد و ظاهراً در زمان‌های بعدی حفاری شده است، اما تیم کاوش جمجمه و قسمت بالایی اسکلت مرد را دیدند و بلافاصله دست از حفاری برداشتند.

Scepter-long

عصای سکایی که در معدن نمک ماقبل تاریخ و مرکز شهری پروُوادیا-سوُلنیتساتا در شمال شرقی بلغارستان یافت شد

احترام به گورستان‌های اجدادی برای سکاها بسیار اهمیت داشت. هر کس که به یکی از این گورها آسیب می‌رساند به سکاها آسیب رسانده بود. شاید افرادی که گور را حفر کردند دریافتند فردی که آنجا دفن شده یک سکایی مهم است و بدون غارت، قبر را به حال خودش گذاشتند.

Warrior-burial

گور جنگجوی سکایی

اکنون باستان‌شناسان عصای استخوانی را یافته‌اند که محققان آن را «دستاورد باورنکردنی هنر آن زمان» توصیف کرده‌اند. در کنار استخوان‌های انسان، استخوان‌های یک اسب، یک چاقوی آهنی، یک سگ کوچک و یک لاک‌پشت هم پیدا شده است.

سکاها سنتی استثنایی در هنر کنده‌کاری استخوان داشتند. طول این عصا 39 سانتی‌متر است، دسته‌ی آن از دو تکه استخوان بهم چسبیده ساخته شده است. اتصال بین سر و دسته‌ی عصا بسیار دقیق است. از یک طرف شبیه منقار عقاب است، اما از طرف دیگر، صنعتگر باستانی تصویر انسان‌نمایی حک کرده که منقار روی آن شبیه کلاه است.

Untitled1

دستۀ عصا حکاکی‌هایی بسیار ظریف دارد که از جهاتی شبیه به سر یک پرنده است

نیکولوف خاطرنشان کرده است که این عصا شاهدی بر مهارت استادان آن زمان است و افزوده است که احتمالاً متعلق به فرمانده‌ی نظامی یک واحد نظامی کوچک بوده است.

نیکولوف می‌گوید: «آنهایی که تاکنون یافت شده‌اند معمولاً شکل صلیب دارند و قسمت بالایی آنها اورنیتومورفیک است (شکلی در هنر باستانی شبیه پرنده). بیشتر مواقع، صنعتگران عقاب را حک می‌کردند چون این پرنده بخشی از سیستم مذهبی-اسطوره‌ای سکایی است.»

مترجم: زهرا ذوالقدر 

۲
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید