چهره‌های سنگی و ترسناک 2 هزار ساله از زیر آب‌های آمازون بیرون آمدند (تصاویر)

چهره‌های سنگی و ترسناک 2 هزار ساله از زیر آب‌های آمازون بیرون آمدند (تصاویر)

کارشناسان موسسه میراث تاریخی برزیل قدمت این حکاکی‌ها را تا 2 هزار سال ارزیابی می‌کنند و آن‌ها را متعلق به نخستین مردمانی می‌دانند که در این منطقه ساکن شده‌اند.

کد خبر : ۱۵۷۹۷۱
بازدید : ۲۲۶۰

فرادید| خشکسالی شدید در بخش‌هایی از آمازون منجر به کاهش چشمگیر سطح آب رودخانه‌ها شده و ده‌ها صخرۀ معمولاً غوطه‌ور در زیر آب را با کنده‌کاری‌هایی از اشکال انسانی آشکار کرده است. به گفتۀ کارشناسان قدمت این حکاکی‌ها احتمالا به حدود 2000 سال قبل برمی‌گردد.

به گزارش فرادید؛ لیویا ریبیرو، یکی از ساکنان قدیمی مانائوس (بزرگ‌ترین شهر آمازون)، دربارۀ حکاکی‌های صخره‌ای از دوستانش شنیده و سپس برای بررسی آن‌ها به محل رفته است. او بعد از مشاهدۀ این آثار خیره‌کننده می‌گوید: «ابتدا فکر می‌کردم دروغ است؛ من 27 سال است که در مانائوس زندگی می‌کنم اما هرگز چنین چیزی ندیده بودم».

2

محل کشف چهره‌های سنگی در ساحل رودخانۀ نگرو (از مهم‌ترین رودهای حوضۀ آمازون)

این حکاکی‌های صخره‌ای به طور معمول قابل مشاهده نبوده‌اند زیرا توسط آب‌های رودخانۀ نگرو پوشانده شده بودند؛ اما جریان این رودخانه در هفته گذشته پایین‌ترین سطح خود را در طول 121 سال گذشته ثبت کرد و همین امر باعث پدیدار شدن حکاکی‌ها شد.

جیمی الیویرا باستان‌شناس موسسه میراث تاریخی برزیل گفت: این حکاکی‌ها یک سایت باستان‌شناسی با اهمیت بسیار زیاد را تشکیل می‌دهند.

5

آن‌ها در محلی به نام Praia das Lajes واقع شده‌اند و اولین بار در یک دورۀ دیگر خشکسالی در سال 2010 گزارش‌هایی از مشاهدۀ آن‌ها منتشر شد.

حکاکی‌های صخره‌ای در پس‌زمینه‌ای از جنگل‌های انبوه و در کنارۀ آب‌های قهوه‌ای رنگ رودخانۀ نگرو قابل مشاهده هستند.

بیشتر این حکاکی‌ها چهرۀ انسان را نشان می‌دهند؛ برخی از آنها حالت مستطیلی دارند و برخی دیگر بیضی شکل هستند؛ تعدادی از آن‌ها لبخند می‌زنند و برخی دیگر نیز حالت‌های ترسناکی دارند.

اولیویرا می‌گوید: «انگار این سایت به نوعی احساسات و عواطف را بیان می‌کند؛ اینجا یک سایت باستانی است اما چیزی مشترک با آثار هنری معاصر را در آن می‌توان دید».

4

جیمی الیویرا در حال بررسی چهره‌های سنگی

آشکار شدن حکاکی‌ها در ساحل رودخانه، دانشمندان و عموم مردم را به یک اندازه خوشحال کرده است، اما در عین حال سوالات نگران‌کننده‌ای را نیز ایجاد کرده است.

ریبیرو گفت: «ما می‌آییم، به حکاکی‌ها نگاه می کنیم و فکر می‌کنیم زیبا هستند. اما در عین حال نگران کننده است... من همچنین به این فکر می‌کنم که آیا این رودخانه 50 یا 100 سال دیگر وجود خواهد داشت؟»

خشکسالی در آمازون برزیل در هفته‌های اخیر سطح رودخانه‌ها را به شدت کاهش داده و منطقه‌ای را تحت تأثیر قرار داده است که برای حمل و نقل و آذوقه به پیچ و خم آبراه‌ها وابسته است.

به گفته کارشناسان، فصل خشک امسال به دلیل ال نینو بدتر شده است؛ ال‌نینو یک الگوی آب و هوایی نامنظم بر روی اقیانوس آرام است که آب و هوای عادی را مختل می‌کند و تأثیر تغییرات اقلیمی را تشدید می‌کند.

۷
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید