(تصاویر) کشف عجیب نقاشی‌های 2500 ساله شیر آفریقایی در جزایر آمریکای مرکزی

(تصاویر) کشف عجیب نقاشی‌های 2500 ساله شیر آفریقایی در جزایر آمریکای مرکزی

یک مطالعه تازه نشان می‌دهد که این هنر بسیار قدیمی‌تر از چیزی است که قبلا تصور می‌شد و احتمالا بردگان آفریقایی برخی از نقاشی‌های این غار را کشیده‌اند.

کد خبر : ۱۶۰۴۶۹
بازدید : ۵۴

غار هنر پورتو‌ریکو طرحی از شیرهای یالدار آفریقایی ـ که قطعا بومی این ناحیه نبوده‌اند ـ و سایر موضوعات غیرمعمولی مثل ماهی برقدار بر دیواره‌های خود دارد.  

یک مطالعه تازه نشان می‌دهد که این هنر بسیار قدیمی‌تر از چیزی است که قبلا تصور می‌شد و احتمالا بردگان آفریقایی برخی از نقاشی‌های این غار را کشیده‌اند.

77

سنگ‌نگاره، پیروگلیف و تصویرنگاره

تعیین تاریخ این نقاشی‌ها دشوار بود و فقط به واسطه استنباط از سایر مصنوعات موجود در نزدیکی فراهم شد. این غار سه نوع هنر متمایز را به نمایش می‌گذارد: سنگ‌نگاره (حکاکی‌های روی سنگ)؛ پیروگلیف (نقاشی‌هایی که به کمک شیء سوخته کشیده شده‌اند) و تصویرنگاره‌ها (نقاشی‌ها).

مردم تصویرنگاره‌ها را به کمک یک ماده سیاه ارگانیک ثبت کرده‌اند و محققان توانستند از آن برای تعیین تاریخ‌نگاری کربن استفاده کنند. محققان برای آنکه به نقاشی‌ها آسیبی وارد نشود در استخراج این ماده ارگانیک بسیار گزینشی و دقیق عمل کردند.

انجل آکوستا-کلن، نویسنده ارشد این مقاله، می‌گوید: «اگر یکی از تصویرنگاره‌ها را لمس کنیم، همه آن را برای همیشه پاک می‌کنیم و نسل‌های آینده از لذتی که ما از دیدن این تصویرنگارها بردیم، محروم می‌شوند.»

بنابراین فقط بخشی کوچک شامل 1 تا 2میلی‌گرم از هر نقاشی برداشته شد. محققان رویهم‌رفته از 61نقاشی در سراسر 11غار در جزیره اصلی پورتوریکو نمونه‌هایی برداشت کردند.

نتیجه تاریخ‌نگاری کربن نشان می‌دهد که مردم اولین‌بار این نقاشی‌ها را بین سال‌های 400 تا 700قبل از میلاد کشیده‌اند.

آکوستا-کلن می‌گوید: «این نتیجه برای‌مان مهم است زیرا وقتی اروپایی‌ها به پورتوریکو هجوم آوردند، در سندی نوشتند که جمعیت قبل‌ از استعمار این ناحیه فقط 400 یا 500سال قدمت داشتند. این نشان می‌دهد که ما هزاران سال قبل‌تر از چیزی که آن‌ها نوشته‌اند در این نواحی زندگی می‌کردیم.»

نقاشی شیر در این ناحیه 1500سال قدمت دارد. اگر گفته‌های آکوستا-کلن درست باشد، این نقاشی‌ها به نخستین اشکال هنر برده‌داری در این ناحیه تبدیل می‌شوند.

78

دوران هنر غار

تاریخ‌نگاری کربن سه مرحله متمایز از هنر غار را نیز نشان داد. نخستین دوره از هنر غار شامل اشکال هندسی می‌شود که قدمت آن به سال‌های 400 تا 700 قبل‌ازمیلاد باز می‌گردد.

دومین مرحله نقاشی‌های ساده‌ انسانی است و به سال‌های 220 تا 400میلادی باز می‌گردد. سومین مرحله به سال‌های 700 تا 800 میلادی باز می‌گردد و شامل هنری با بیش‌ترین جزئیات می‌شود و هم حیوانات و هم انسان‌ها را ترسیم کرده است.  

آکوستا-کلن باور دارد که تحقیقات بیش‌تر تاریخ پورتوریکو را سال‌ها بیش‌تر به عقب ـ احتمالا به 5000سال قبل از میلاد ـ خواهد برد.

منبع: راهنماتو

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید