پیام مخفی در لباس عصر ویکتوریا «رمزی گم‌شده» از آب درآمد

 پیام مخفی در لباس عصر ویکتوریا «رمزی گم‌شده» از آب درآمد

این جملات که ریورز-کوفیلد آن‌ها را در بلاگش با بقیه به اشتراک گذاشت، ده‌ها سال ذهن رمزگشایان در سراسر جهان را به خود مشغول کرده بود. از نظر بعضی، «رمزنگاری لباس ابریشمی» یکی از 50رمز حل‌نشده برتر جهان نامیده شده بود.

کد خبر : ۱۶۷۸۶۷
بازدید : ۶۷

ده سال قبل یک متصدی باستان‌شناسی به نام سارا ریورز-کوفیلد یک لباس ابریشمی برنزی متعلق به دوران ویکتوریا را در مغازه‌ای در مِین در ایالات متحده خرید.

وقتی ریورز-کوفیلد دامن این لباس را پشت‌ و رو کرد جیبی مخفی حاوی یک گلوله کاغذ مچاله‌شده را در آن پیدا کرد. او بعد از آنکه کاغذها را صاف کرد با ده‌ها خط جمله مواجه شد که به نظر چرندیاتی بی‌معنی می‌آمدند.

این جملات که ریورز-کوفیلد آن‌ها را در بلاگش با بقیه به اشتراک گذاشت، ده‌ها سال ذهن رمزگشایان در سراسر جهان را به خود مشغول کرده بود. از نظر بعضی، «رمزنگاری لباس ابریشمی» یکی از 50رمز حل‌نشده برتر جهان نامیده شده بود.

بالاخره یکی پیدا شد که این راز را گشود.

وین چان، یک تحلیلگر کامپیوتر، از دانشگاه مانیتاب در کانادا، نه تنها معنی این واژه‌ها را استخراخ کرده بلکه تاریخ دقیقی که این خطوط نوشته شده‌اند را مشخص کرده است: 17ماه مه سال 1888.

52

چان می‌گوید: «وقتی رمزنگاری لباس ابریشمی در اینترنت انتشار پیدا کرد، نظریه‌هایی درباره معنای این پیام‌های سری ارائه شد. آیا آن‌ها پیام‌های یک جاسوس بودند؟ آیا به قمار غیرقانونی مرتبط بودند؟»

«این واقعیت که این پیام‌ها مشاهدات هواشناسی هستند، باعث شده از شدت هیجان‌انگیزی آن‌ها کاسته شود.»

مشخص شده که این پیام‌ها درواقع نوعی رمز تلگرافی بودند که زمانی ارتش ایالات متحده و اداره هواشناسی در قرن نوزدهم برای به اشتراک‌گذاری ارزانِ پیش‌بینی هوای شهر از آن‌ها استفاده می‌کرد.

53

در آن زمان در آمریکای شمالی، هر واژه تلگرافی می‌توانست چندین دلار خرج بردارد، که اگر ارزش پول رایج قبل از بیش از یک دهه تورم را در نظر بگیرید، متوجه می‌شوید که پول بسیار زیادی بوده است.

درحالیکه برخی از کدهای تلگرافی مصرف تجاری داشتند و در مقیاس بزرگ از آن‌ها استفاده می‌شد، این کدهای خاص فقط توسط بخشی از کارمندان دولت که مسئول تهیه نقشه‌های آ‌ب‌وهوایی بودند، استفاده می‌شدند.

با اینکه صدها تلگراف آب‌وهوایی با استفاده از این کدها هر روز در سراسر کشور مخابره می‌شد، چان فکر می‌کند که این پیام‌ها بعد از برگردان و ترجمه بی‌ارزش بودند و برای همین هیچ‌جایی بایگانی نمی‌شدند.

54

این یکی از تنها نمونه‌های این پیام‌هاست که تا امروز پیدا شده و ایستگاه‌های متعددی در سراسر آمریکا و کانادا را پوشش می‌داده است.

به لطف کتاب رمزگشایی ارتش آمریکا که از سال 1877 باقی مانده و اکنون به صورت آنلاین در دسترس است، رمز لباس ابریشمی رازآلود دیگر برای ما معنی دارد.

کدهای پیدا شده در این لباس به این شکل رمزگشایی می‌شود:

برطبق کتاب رمزگشایی، یک گزارش آب‌وهوایی معمولی مربوط به ساعت 3بعدازظهر، می‌تواند چنین چیزی باشد: «Memphis Target Kernel One Nile Bigot Tide». در این جمله کلمه Memphis به محل ایستگاه اشاره دارد. واژه دوم یعنی Target فشار و دما را توصیف می‌کند.

یک کلمه در این پیام‌ها می‌تواند دو چیز را توصیف کند زیرا می‌توان آن کلمه را به دو بخش تجزیه کرد. مثلا کلماتی که با حروف صدادار شروع می‌شوند، می‌توانند ارزش فشار یا دمای زیر 0.1 را نشان دهند.

کلماتی که با حروف بی‌صدا شروع می‌شوند می‌توانند افزایش فشار یا دما را بر اساس مکان قرارگیری حروف الفبا نشان دهند. مثلا اگر واژه دوم در کد آب‌وهوایی کلمه Dundee باشد، به دو بخش Du که به معنای فشار 0.2 و De به معنای دما 24درجه سانتی‌گراد است.

55

واژه Unfold را می‌توان به U، که یعنی فشار 0 و fo که یعنی دمای 36درجه سانتی‌گراد، تجزیه کرد. واژه Target نشان می‌دهد که دما 44درجه و فشار 0.99 است. کله Karnel اوقات روز و نقطه شبنم را نشان می‌دهد.

کلمات One و Nile باد و میزان رطوبت را نشان می‌دهند. کلمه Bigot اطلاعاتی درباره شدت باد و حداکثر دما می‌دهد و آخرین واژه یعنی Tide ارتفاع رودخانه را مشخص می‌کند.

چان وقتی معنی واژگان را استخراج کرد، داده‌های ملی آب‌وهوا در آمریکا و کانادا را جستجو کرد تا بتواند روز دقیقی که این پیام نوشته شده را استخراج کند. او به تاریخ احتمالی 27 مه 1888 رسید.

این پیش‌بینی‌های محلی در آن روز احتمالا در اتاق تلگراف وزارت جنگ در واشنگتن گردآوری شده است که هیچ زنی به عنوان کاربر در آن کار نمی‌کرد. زنان سمت‌هایی به عنوان منشی، تایپیست و ..داشتند.

چان می‌گوید: «احتمالش هست که صاحب لباس یکی از کارمندان بوده که کد مربوط را مدیریت کرده است.»

اما سوالی که ریورز-کوفیلد مطرح می‌کند این است که چرا این فرد کد را در جیبی مخفی چپانده که به سختی می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد؟ هنوز پاسخی به پرسش داده نشده است.

نام بنت روی لباس ابریشمی دوخته شده و تا اینجای کار این تنها اطلاعاتی است که در دسترس است.

منبع: راهنماتو

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید