قبر گمشدۀ «کوپرنیک» چگونه بعد از 500 سال کشف شد؟

قبر گمشدۀ «کوپرنیک» چگونه بعد از 500 سال کشف شد؟

به مدت نزدیک به پنج قرن، محل دقیق دفن یکی از بزرگترین دانشمندان دورۀ رنسانس مجهول مانده بود؛ اما یک مطالعۀ میان‌رشته‌ای و پیچیده بالاخره منجر به کشف مقبرۀ او شد.

کد خبر : ۱۷۰۵۶۰
بازدید : ۸۴۹

فرادید| نیکلاس کوپرنیک اخترشناسی بود که پنج قرن پیش نشان داد این زمین است که به دور خورشید می‌چرخد و نه برعکس. کشف او یکی از تاثیرگذارترین گام‌ها در تاریخ علم است؛ اتفاقی که دیدگاه بشر را نسبت به شکل و شمایل جهان هستی تغییر داد. کوپرنیک همچنین به عنوان یک ریاضیدان، مهندس، نویسنده، نظریه‌پرداز اقتصادی و پزشک نیز فعالیت می‌کرد.

به گزارش فرادید؛ نیکلاس کوپرنیک پس از مرگش در سال 1543 در فرومبورک لهستان، در کلیسای جامع محلی به خاک سپرده شد. اما محل دقیق گور او در طول قرون بعدی به فراموشی سپرده شد.

در جستجوی کوپرنیک

Frauenburger_Dom_2010

کلیسای جامع فرومبورک

کلیسای جامع فرومبورک آرامگاه بیش از 100 نفر بوده است که بیشتر آنها در گورهای بی‌نام قرار دارند.

در طی این چند قرن چندین تلاش ناموفق برای یافتن بقایای کوپرنیک انجام شد که قدیمی‌ترین آن‌ها به قرن 16 و 17 مربوط است. تلاش ناموفق دیگری نیز توسط امپراتور فرانسه ناپلئون در سال 1807 انجام شد. ناپلئون کوپرنیک را به عنوان یک علامه، ریاضیدان و ستاره‌شناس ستایش می‌کرد.

نهایتا در سال 2005، گروهی از باستان‌شناسان لهستانی به جستجوی مقبرۀ این دانشمند مشهور پرداختند. آنها نظرات مورخی به نام جرزی سیکورسکی را راهنمای خود قرار داده بودند؛ سیکورسکی ادعا می‌کرد کوپرنیک، که به عنوان عضوی از کانون کلیسای جامع فرومبورک خدمت می‌کرد، باید در نزدیکی محراب کلیسای جامع دفن شده باشد.

در جریان کاوش‌ها 13 اسکلت در نزدیکی این محراب کشف شد که شامل یک اسکلت ناقص متعلق به یک مرد 60 تا 70 ساله نیز بود. این اسکلت خاص به عنوان نزدیکترین اسکلت به اسکلت کوپرنیک شناسایی شد.

علم ژنتیک

جمجمه اسکلت به عنوان پایه‌ای برای بازسازی صورت عمل کرد. علاوه بر مطالعات ریخت‌شناسی، تجزیه و تحلیل DNA اغلب برای شناسایی بقایای تاریخی یا باستانی استفاده می‌شود. در مورد بقایای احتمالی کوپرنیک نیز، شناسایی ژنتیکی به دلیل وضعیت به خوبی حفظ شدۀ دندان‌ها امکان‌پذیر بود.

اما چطور می‌شد با آزمایش دی ان ای تشخیص داد که این جسد کوپرنیک است؟ یک چالش مهم این بود که هیچ بقایای شناخته شده‌ای از بستگان کوپرنیک وجود نداشت که بشود دی ان ای اسکلت را با آن‌ها مقایسه کرد.

یک یافتۀ غیرمنتظره

zpq9990992000001

کتابی که تارهای موی کوپرنیک در بین صفحات آن یافت شد

با این حال، در سال 2006، منبع جدیدی از مواد مرجع DNA پیدا شد. معلوم شد یک کتاب مرجع نجومی که سال‌ها توسط کوپرنیک استفاده شده بود، حاوی تعدادی تار مو در میان صفحاتش است.

این کتاب پس از حمله سوئد به لهستان در اواسط قرن هفدهم به عنوان غنیمت جنگی به سوئد برده شده بود و در اختیار موزه گوستاویانوم در دانشگاه اوپسالا بود.

بررسی دقیق کتاب چندین تار مو را نشان داد که احتمالاً متعلق به صاحب اصلی کتاب، یعنی کوپرنیک بودند. در نتیجه، این موها به‌عنوان ماده مرجع بالقوه برای مقایسه ژنتیکی با دندان‌ها و ماده استخوانی بازیابی شده از مقبره ارزیابی شدند.

نتیجه خارق‌العاده بود: دی‌ان‌ای موها با دی‌ان‌ای دندان‌ها و استخوان‌های اسکلت کشف شده مطابقت داشت. جسد کوپرنیک بعد از نزدیک به 500 سال کشف شده بود. این نتیجۀ یک تلاش چند رشته‌ای بود که باستان‌شناسی، تاریخ، و تجزیه و تحلیل دی‌ان‌ای در آن نقش داشتند.

این یافته به یاد ماندنی نه تنها آرامگاه یکی از تأثیرگذارترین چهره‌های تاریخ علم را روشن کرد، بلکه توانمندی روش‌های علمی مدرن را در تأیید داده‌های تاریخی به نمایش گذاشت. ترکیبی پیچیده از روش‌های علمی به کشف گور مردی انجامید که خود یکی تاثیرگذارترین چهره‌های تاریخ علم بود.

۵
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید