این مرد حدود 2 هزار سال قبل در انگلستان به «صلیب» کشیده شد

این مرد حدود 2 هزار سال قبل در انگلستان به «صلیب» کشیده شد

یک هنرمند پزشکی قانونی، با استفاده از به‌روزترین روش‌های تشخیص و بازسازی چهره، سیمای این مرد را که زمانی در فاصلۀ قرون دوم تا چهارم میلادی احتمالا توسط رومیان به صلیب کشیده شده بود، بازسازی کرده است.

کد خبر : ۱۷۲۰۰۱
بازدید : ۵۸۷

فرادید| در بریتانیا تا کنون فقط یک اسکلت یافت شده که باستان‌شناسان شیوۀ مرگ او را «کشیده شدن به صلیب» تشخیص داده‌اند. بخشی از سرزمین بریتانیا به مدت نزدیک به چهار قرن تحت استیلای امپراطوری روم بود و یافتن بقایای مرد مصلوب، نشانه‌ای از اجرای مجازات‌های خاص رومی در آن دوره در بریتانیا است.

 به گزارش فرادید؛  اسکلت این مرد با یک میخ دو اینچی که در استخوان پاشنه‌اش فرو رفته، حین حفاری در کمبریج‌شایر در سال ۲۰۱۷ کشف شد. اکنون، محققان تصویر بازسازی‌شده چهره او را منتشر کرده‌اند. 

جو مولینز، دانشمند پزشکی قانونی در دانشگاه جورج مِیسون ویرجینیا، در مستند جدید بی‌بی‌سی با عنوان «مصلوب شدن در کمبریج‌شایر» می‌گوید: «من به چهره‌ای از هزاران سال پیش خیره شده‌ام و خیره شدن به این چهره چیزیست که هرگز فراموش نمی‌کنم.» 

کار مولینز شامل همکاری با مجریان قانون برای بازسازی چهره قربانیان جنایات امروزی می‌شود. او می‌گوید: «این قربانی باستانی تا کنون جالب‌ترین جمجمه‌ای را داشته که من در زندگی حرفه‌ای خود روی آن کار کرده‌ام.» 

2

یک میخ دو اینچی در استخوان پاشنه اسکلت پیدا شد

این اسکلت در یک سکونتگاه رومی در روستای فِنستانتون کشف شد. این سایت حاوی پنج گورستان متعلق به قرن سوم و چهارم بعد از میلاد بود. در حالی که محققان ۴۰ بزرگسال و ۵ کودک مدفون یافتند، بقایای یک مرد با دیگر بقایا فرق داشت: یک میخ بلند در پاشنه پایش فرو رفته بود و پاها نشانه‌هایی از عفونت یا التهاب داشتند که احتمالاً دلیل آن، بسته شدن با غل و زنجیر بوده است. 

در امپراتوری روم، مصلوب کردن یک روش بی‌رحمانه و باستانی برای مجازات تدریجی دشمنان و شمار زیادی از بردگانی بود که به دلیل تخلفات جزئی به صلیب کشیده می‌شدند. این افراد را از صلیب‌های چوبی آویزان می‌کردند و اندامشان را یا با طناب به سازه می‌بستند یا آن را میخ می‌کردند. کنستانتین اول، اولین امپراطور مسیحی روم، این مجازات را در قرن چهارم لغو کرد. 

کورین دوهیگ، استخوان‌شناس دانشگاه کمبریج می‌گوید که پیش از این، شواهدی از مصلوب شدن رومیان تنها در فلسطین یافت شده بود: «ترکیب حفظشدگی خوب و باقی ماندن میخ در استخوان به من اجازه داد این نمونه تقریبا منحصر به فرد را در دورانی بررسی کنم که هزاران نمونه از دست رفته‌اند. این نمونه نشان می‌دهد حتی ساکنان این سکونتگاه کوچک در لبه امپراتوری نتوانستند از وحشیانه‌ترین مجازات رومی‌ها اجتناب کنند.» 

1

اسکلت قربانی در گورستانی در یک سکونتگاه رومی در انگلستان کشف شد

از زمان کشف اسکلت این قربانی، محققان برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هویت او، تحلیل‌های زیادی انجام داده‌اند. تاریخ‌گذاری رادیوکربن نشان داد او بین سال‌های ۱۳۰ تا ۳۶۰ پس از میلاد مرده و احتمالاً در اواسط ۳۰ سالگی خود بوده است. دلایل مرگ خشونت‌آمیز او روشن نیست، هرچند به نظر می‌رسد جسد او به شکل عادی دفن شده است. آزمایش‌های DNA نشان داد که او احتمالا موها و چشمان قهوه‌ای داشته است. 

در تصویر بازسازی شده، مردی ریش‌دار با چشمان تیره و گودرفته را می‌بینیم. این تصویر به تجسم بخشیدن به صورت فردی کمک می‌کند که زمانی بسیار دور از زمان ما می‌زیسته، اما زندگی او چنان پایان وحشتناکی داشته که انگار با دیدن چهره‌اش، می‌توانیم برای او احترام بیشتری قائل شویم.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۲
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید