جزئیات ثروت خاندان پهلوی اعلام شد +عکس مخزن جواهرات سلطنتی

جزئیات ثروت خاندان پهلوی اعلام شد +عکس مخزن جواهرات سلطنتی

۴۵ سال قبل خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارشی درباره میزان ثروت خاندان پهلوی منتشر کرد.

کد خبر : ۱۷۴۷۰۶
بازدید : ۴۴۷

۴ روز پس از خروج محمد‌رضا پهلوی و فرح دیبا از ایران در اول بهمن ۱۳۵۷ خبرگزاری آسوشیتد‌پرس براساس منابعی اعلام نشده میزان ثروت خاندان پهلوی را ۲۵ میلیارد دلار تخمین زد. این گزارش همان روزها در روزنامه اطلاعات منتشر شد. این گزارش را بخوانید و عکسی دیده نشده از مخزن جواهرات سلطنتی در سال ۱۳۵۶ در بانک مرکزی ایران تماشا کنید. زمان انتشار این خبر، تمام اعضای خاندان پهلوی از کشور خارج شده بودند.

در بخشی از این گزارش آمده است: مقام های آگاه آشکار کردند که اعضای خاندان پهلوی دارای مالکیت کامل یا عمده ۱۰۵ موسسه ایرانی هستند که در آنها فرآورده هایی از سرکه و نان گرفته تا تراکتور و موتوسیکلت ساخته می شود. گفته می‌شود که دارایی شخصی خاندان پهلوی تا ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد.

شاه ایران، پیش از ترک ایران استاد املاک شخصی خود را به مبلغ ۲۳۳٫۹۰ میلیون دلار به بنیاد پهلوی واگذار کرد. این اقدام به عنوان کوششی برای رفع آلودگی فساد از خاندان سلطنتی صورت گرفته است.

منابع نزدیک به بنیاد پهلوی گفتند که فعال ترین سرمایه گذار در خاندان پهلوی پرنس محمودرضا است که دارایی او شامل ٢٤ موسسه بزرگ صنعتی چندین کارخانه چند معدن و یک کارخانه آجر و یک کارخانه لاستیک سازی اتومبیل است. دیگر اعضای خاندان سلطنتی در امور بازرگانی و صنعتی متعددی مداخله دارند . از جمله پرنسس شمس که ۲۰ کارخانه از جمله کارخانه خانه سازی، لوله سازی و کشتی سازی دارد.

پرنسس اشرف که در ١٦ موسسه بزرگ سرمایه گذاری کرده است و دارائی او شامل یک مجتمع خانه سازی در تهران به ارزش صد میلیون دلار، یک مجتمع ساحلی در کنار دریای خزر و یک شرکت عظیم بیمه در خاورمیانه است. پرنس عبد الرضا برادرشاه ایران که صاحب ۱۱ کارخانه چند معدن و چند مجتمع کشت و صنعت است که در برخی از آنها با سرمایه گذاران آمریکایی مشارکت دارد. پرنس غلامرضا برادر دیگر شاه، دارای املاک وسیع و سهام عمدهبی در آموسسه صنعتی بزرگ، از جمله در یک کارخانه پارچه بافی و در شرکت آزمایش است.

پرنس احمد رضا، پنج شرکت دارد که بیشترشان فرآورده های غذائی تولید می کنند. پرنسس شهناز دختر شاه دارای دو موسسه کشت صنعت است به اضافه کارخانه ای که در آن دو چرخه و موتوسیکلت ژاپنی هوندا تولید می‌شود. پرنسس فاطمه کوچکترین خواهر شاه یک باشگاه بولینگ، سه شرکت بزرگ صنعتی دارد که در امور خانه سازی مهندسی و روغن نباتی فعالیت دارند.

137628_975

137629_218

137631_335

منبع: اطلاعات آنلاین

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید