(تصاویر) «دستگیرۀ کِشو» یک گنج سه هزارساله از آب درآمد!

(تصاویر) «دستگیرۀ کِشو» یک گنج سه هزارساله از آب درآمد!

یابندۀ این مصنوع خارق‌العاده و کمیاب، ابتدا تصور کرده بود که بی‌ارزش‌ترین شیء ممکن را پیدا کرده است: یک دستگیرۀ آلومینیومی کِشو!

کد خبر : ۱۷۴۸۱۷
بازدید : ۱۳۳۲۷

فرادید| جاناتان نیدهام، پیرمرد بازنشستۀ انگلیسی که وقت‌های خالی‌اش را با جستجوی فلزات عتیقه به وسیلۀ فلزیاب می‌گذراند، در سال 2022 در حالی که در منطقۀ استافوردشایر در 150 مایلی شمال غربی لندن مشغول جستجو بود به شیء عجیبی برخورد کرد.

به گزارش فرادید؛ آقای نیدهام که قبلا باغبان و متخصص حفاظت از درخت‌های قدیمی بوده، در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفته است که وقتی نخستین بار چشمش به این شیء افتاد، تصور کرد که یک دستگیرۀ کشوی آلومینیومی و رنگ و رو رفته را پیدا کرده است.

2

اما بعد از اینکه نیدهام تصویری از آن شیء را در فضای مجازی منتشر کرد، برخی به او گفتند که این یک نوع «زیورآلات بسیار قدیمی» است. نیدهام می‌گوید بعد از فهمیدن این موضوع از خوشحالی بالا و پایین پریده است.

روز بعد جاناتان طبق قانون این شیء را به یک موزۀ محلی تحویل داد و آن‌ها به او گفتند که این شیء کمیاب که تا به حال فقط هفت نمونه از آن کشف شده است، یک زیور طلایی مخصوص لباس با قدمت سه هزار ساله است. به گفتۀ کارشناسان موزۀ بریتانیا، احتمالا از این شیء که به نحوی ماهرانه ساخته شده، برای محکم نگه داشتن دامن یا شنل استفاده می‌شده است.

4

نیدهام در کنار متخصصان موزه که در حال بررسی شیء هستند

مگان کینگ، از متخصصان آثار باستانی اعتقاد دارد که ممکن است این مصنوع در اصل از ایرلند آمده باشد. او گفت: «ما فکر می‌کنیم این زیور احتمالاً متعلق به یک فرد مهم بوده باشد، زیرا واقعاً خوب ساخته شده است و قطعه زیبایی است».

اکنون قرار است این شی به طور مستقل ارزش‌گذاری شود و آقای نیدهام نیز پاداش دریافتی را با مالک زمین تقسیم خواهد کرد.

1

نیدهام با وجود اینکه از میزان ارزش‌گذاری مطمئن نیست اما گفت که فکر می‌کند این پول بتواند تا حدی زندگی‌اش را تغییر بدهد.

این شیء در نهایت احتمالاً توسط یک موزه خریداری خواهد شد.

۳۴
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید