معمای پیدا شدن لاشه کشتی در سواحل کانادا

معمای پیدا شدن لاشه کشتی در سواحل کانادا

لاشه یک کشتی غرق‌شده‌ی مرموز که در ساحل نیوفاندلند کانادا ظاهر شده، توجه مردم محلی را به خود جلب کرده است.

کد خبر : ۱۷۵۰۴۰
بازدید : ۵۴۰

فرادید|  لاشه یک کشتی غرق‌شده‌ی مرموز که در ساحل نیوفاندلند کانادا ظاهر شده، توجه مردم محلی را به خود جلب کرده است.  واندا بلک‌مور می‌گوید پسرش در حال شکار اردک‌های دریایی بوده که به طور تصادفی به یک شئ تیره در آب برخورد کرده است. آن شئ یک کشتی چوبی به طول ۲۴ متر بوده که قدمت آن احتمالاً به قرن نوزدهم باز می‌گردد. 

به گزارش فرادید، محلی‌ها فکر می‌کنند این لاشه ممکن است بخشی حیاتی از تاریخ نیوفاندلند باشد و کارشناسان اکنون قصد دارند گذشتۀ این کشتی را قبل از غرق شدنش در دریا کاوش کنند. 

خانم بلک‌مور که ریشه‌ی انگلیسی-ایرلندی-اسکاتلندی دارد، می‌گوید: «ممکن است اجداد من یا اجداد شوهرم، روزگاری مسافر این کشتی بوده باشند.» 

قرار است روز شنبه، تیمی از باستان‌شناسان، لاشه کشتی را بررسی کنند تا سرنخ‌هایی از زمان و دلیل ساخت این کشتی خاص جمع‌آوری کنند. آن‌ها باید سریع دست به کار شوند، چون این نگرانی وجود دارد که امواج قوی، کشتی را از ساحل دور کند و دوباره به سمت آب‌های عمیق‌تر بکشاند. آن‌ها باید در حالی که جزر و مد هنوز کم است خودشان را به محل لاشه برسانند. 

photo_2024-02-05_09-01-52

نیل بِرگِس، رئیس انجمن حفاظت از کشتی‌های غرق‌شده در نیوفاندلند و لابرادور، می‌گوید: «فرآیند بررسی شامل اندازه‌گیری الوارها برای تخمین اندازه اصلی آن‌ها و همچنین تلاش برای تعیین سن درختان استفاده‌شده برای ساخت کشتی می‌شود. امیدوارم بتوانیم اطلاعات کافی از گذشته این کشتی بدست آوریم و بفهمیم از کجا آمده و چگونه سر از اینجا در آورده است.» 

این قبیل بررسی‌ها برای تیم کارشناسان آشناست. جَمی برِیک، باستان‌شناس می‌گوید این جزیره در طول سالیان شاهد کشتی‌های غرق‌شده‌ی بی‌شماری بوده است: «ما در جزیره‌ای زندگی می‌کنیم که تاریخچه‌ی دریانوردی آن غنی است.» 

این کشتی در سواحل شهر ساحلی کوچک کِیپ رِی در ساحل جنوب غربی جزیره‌ی نیوفاندلند ظاهر شده است. فقط حدود ۲۵۰ نفر در کیپ ری زندگی می‌کنند. کیپ‌ری که به قسمت ناهموار اقیانوس اطلس مشرف است، صخره‌های بزرگ و کم‌عمقی دارد که از دهه ۱۸۰۰ ده‌ها کشتی را نابود کرده‌اند. 

برخی بر این باورند که طوفان قدرتمند فیونا که سپتامبر ۲۰۲۲ قبل از رسیدن به کانادا از دریای کارائیب به سمت شمال و اقیانوس اطلس حرکت کرد، ممکن است به بیرون راندن کشتی از کف اقیانوس کمک کرده باشد. 

1

همین ناشناخته‌های بسیار درباره کشتی توجه مردم محلی را به خود جلب کرده و سبب شده که بسیاری از آن‌ها به طور مرتب به این ساحل بیایند و از کشتی غرق‌شده عکس بگیرند. 

بِرت آزموند در این منطقه زندگی می‌کند و می‌گوید مرتباً از کشتی بازدید می‌کند تا مطمئن شود جزر و مد قدرتمند آن را با خود نبرده باشد: «نگرانی بسیاری از مردم این است که نمی‌خواهند لاشه این کشتی به دریا بازگردد. اگر دوباره به دریا برود، ما دیگر چیزی از تاریخ آن کشف نخواهیم کرد.» 

این عطش برای آگاهی از گذشته این کشتی، بسیاری را به این فکر واداشته که شاید این کشتی در گذشته، مهاجرانی را از بریتانیای کبیر یا ایرلند به کانادا آورده باشد. 

خانم بلک‌مور می‌گوید بسیاری از ساکنان کیپ ری می‌توانند ریشه اجدادشان در این منطقه را تا قرن هجدهم دنبال کنند. 

بیشتر نیوفاندلندی‌ها و لابرادوری‌ها (حدود ۹۰٪) نوادگان افرادی هستند که از اوایل قرن ۱۷ تا اواخر قرن ۱۹ از جزایر بریتانیا آمده‌اند. این اسکان مجدد ریشه در سنت ماهیگیری ماهی روغن مهاجر آن سوی اقیانوس اطلس داشت که قرن‌ها ادامه داشت. 

آقای آزموند می‌گوید تاریخچه دریانوردی این منطقه به این معناست که بسیاری از افراد ساکن آن، ارتباط خاصی را با این کشتی و تاریخچه‌ی احتمالی آن حس می‌کنند: «من از دیدن این کشتی شگفت‌زده شدم و هنوز هم شگفت‌زده هستم.»

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید