(تصاویر) آخرالزمان برفی ایران که 52 سال قبل اتفاق افتاد

(تصاویر) آخرالزمان برفی ایران که 52 سال قبل اتفاق افتاد

شاید وقتی عبارت «مرگبارترین کولاک تاریخ» را می‌شنویم، به ذهنمان برسد که این اتفاق در یک کشور سردسیر مثل روسیه، کانادا یا یکی از کشورهای شمال اروپا اتفاق رخ داده باشد؛ اما در کمال تعجب این ایران بود که در بهمن ماه سال 1350 شاهد یک آخرالزمان برفی بود.

کد خبر : ۱۷۷۵۱۹
بازدید : ۵۵۵

فرادید| می‌گویند این مرگبارترین بارش برف در تاریخ نوشته شدۀ بشر بوده است؛ کولاکی که حدود یک هفته ادامه داشت، دمای هوا را به منفی 20 درجه (و در برخی نقاط حتی به کمتر از منفی 30 درجه) رساند و جان دست کم 4 هزار ایرانی را گرفت.

به گزارش فرادید؛ در حالیکه در روزهای قبل از آن نیز بارش برف در نقاط مختلف آغاز شده بود، اما بارش سنگین و کولاک اصلی در 14 بهمن از راه رسید؛ بارشی که بعد از یک هفته، ردپایی از ویرانی وحشتناک را به جا گذاشت؛ حدود 200 روستا به کلی نابود شدند و وسایل نقلیه زیادی به همراه سرنشینانشان دفن شدند.

1

در مناطق روستایی شمال غرب، مرکز و حتی جنوب ایران ارتفاع برف گاهی به بیش از سه متر می‌رسید.

بر اساس گزارش‌ها، شهرستان سپیدان استان فارس در زمره مناطقی بود که بیشترین آسیب را دیدند؛ در برخی از سکونتگاه‌های روستایی شمال غرب ایران نیز حتی یک نفر هم جان سالم به در نبرد. برای مثال، بعد از فروکش کردن سرما، امدادگرانی که به روستای شکلاب در نزدیکی مرز ایران و ترکیه رفته بودند، بعد از دو روز حفاری و در عمق 2.5 متری 18 جسد را پیدا کردند. هیچ کس در این روستا زنده نمانده بود.

10

این بریده از روزنامۀ اطلاعات مربوط به 10 بهمن 1350 است؛ بارش برف در نقاط مختلف مدت‌ها قبل از کولاک اصلی آغاز شده بود

این واقعه که در زمرۀ مهیب‌ترین رویدادهای آب و هوایی قرن بیستم قرار دارد، تقریباً تمام وسعت کشور ایران را در زیر پوششی از برف مدفون کرد؛ پوششی آنقدر ضخیم که در بسیاری نقاط خانه‌ها را به کلی ناپدید کرده بود.

6

386666_305569652801363_853512006_n

13

3

7

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید