زلزله ای که درست پیش بینی شد و حدود 150 هزار نفر نجات یافتند

زلزله ای که درست پیش بینی شد و حدود 150 هزار نفر نجات یافتند

پیش از آن که در 4 فوریه زلزله ای به بزرگی 7.3 ریشتر هایچنگ را بلرزاند، اقداماتی که در راستای تخلیه ساکنان صورت گرفته بود موجب شد تا میزان تلفات جانی ناشی از فرو ریختن ساختمان ها بسیار کم باشد.

کد خبر : ۱۷۷۸۸۰
بازدید : ۶۴

پیش بینی زلزله تقریبا غیرممکن است. این امر موجب شده تا دولت ها با ساخت سازه های انعطاف پذیر و مقاوم و آموزش مردم در مورد اقداماتی که باید طی وقوع زلزله انجام دهند، بر پیشگیری از آسیب متمرکز شوند.

با این وجود، حیوانات ممکن است دارای حس ششم برای پیش بینی این نوع از بلایای طبیعی باشند. در همین راستا، رفتار غیر عادی حیوانات یکی از عواملی بود که به کاهش تلفات جانی ناشی از زلزله سال 1975 در هایچنگ، چین کمک کرد.

1768263_712

پیش از آن که در 4 فوریه زلزله ای به بزرگی 7.3 ریشتر این شهر را بلرزاند، اقداماتی که در راستای تخلیه ساکنان صورت گرفته بود موجب شد تا میزان تلفات جانی ناشی از فرو ریختن ساختمان ها بسیار کم باشد.

یک هشدار سطح پایین با افزایش منطقه ای ارتعاش که بعدا به عنوان پیش لرزه شناخته شد، ارائه شد. در نهایت هم مقامات و هم شهروندان در حالت آماده باش کامل قرار گرفتند و به دلیل افزایش پیش لرزه ها دستور تخلیه صادر شد.

1768264_297

زلزله اصلی در ساعت 7 و 36 دقیقه بعد از ظهر رخ داد و جان 2041 نفر را گرفت. با این وجود، تعداد تلفات بسیار کمتر از تخمین 150 هزار نفری در صورت عدم تخلیه بود. این یکی از معدود موارد تخلیه موفقیت آمیز مردم پیش از وقوع زلزله ای ویرانگر در تاریخ است.

در کنار هشدارهای ناشی افزایش ارتعاشات در منطقه، موارد دیگری مانند رفتار عجیب و غریب حیوانات، تغییر شکل سطح زمین، و تغییرات در نوسانات آب های زیرزمینی در پیشگیری از بروز فاجعه ای بزرگ ناشی از زلزله در شهر هایچنگ موثر بودند.

منبع: عصر ایران

۲
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید