نامه‌های 1900 ساله‌ای که در «قبرستان حیوانات» کشف شدند

نامه‌های 1900 ساله‌ای که در «قبرستان حیوانات» کشف شدند

نامه‌هایی که اخیرا میان قبرهای صدها گربه، سگ و میمون کشف شده‌اند، احتمالاً توسط فرماندهان روم باستان در قرن اول پس از میلاد نوشته شده‌اند.

کد خبر : ۱۹۰۸۳۷
بازدید : ۵۶۴

فرادید| یک گورستان باستانی حیوانات خانگی در مصر در حال تبدیل شدن به یک گنجینۀ شگفت‌انگیز برای شناخت تاریخ روم است. باستان‌شناسان در میان گورهای بیش از ۲۰۰ گربه، سگ و میمون که با دقت ساخته شده‌اند، اکنون نامه‌هایی را پیدا کرده‌اند که ۱۹۰۰ سال پیش توسط فرماندهان رومی مستقر در آن نزدیکی نوشته شدند. 

به گزارش فرادید، محقق ارشد، مارتا اوسیپینسکا، باستان‌شناس مؤسسه باستان‌شناسی دانشگاه وروسلاو لهستان می‌گوید اگرچه روم قرن‌ها از سال ۳۰ تا اواسط دهه ۶۰۰، مصر را کنترل می‌کرد، اما هنوز مکان‌های رومی کمی در این منطقه شناسایی شده است. این محل دفن که قدمت آن به قرن اول و دوم باز می‌گردد، در برنیکه، بندری در دریای سرخ در جنوب مصر قرار دارد که امپراتور روم تیبِریوس آن را ساخته است. 

تیم اوسیپینسکا نخستین بار سال ۲۰۱۱ این گورستان را کشف کردند و از آن زمان به آرامی در حال حفاری آن هستند. محققان میان گورهای گربه‌ها، سگ‌ها و میمون‌های عجیب، سرامیک، سکه‌های رومی و حالا چندین نامه نوشته شده روی پاپیروس توسط افسران نظامی که فرماندهی واحدهای لژیون‌های رومی را بر عهده داشتند، یافته‌اند. 

2

این گورستان در برنیکه در جنوب مصر در ساحل دریای سرخ قرار دارد

طبق بیانیه دانشگاه وروسلاو، این نامه‌ها منابع ارزشمندی درباره ساکنان باستانی برنیکه در دوران امپراتور نرون، فرمانروای ظالم رومی در اواسط قرن اول است. اوسیپینسکا می‌گوید در طول سلطنت نرون، برنیکه مرکز تجارت بین‌قاره‌ای بود که از طریق آن کالاهایی از هند، عربستان و شرق آفریقا تجارت می‌شد. این بندر محل استقرار بازرگانان منطقه‌ای، مقامات رومی مسئول بازرگانی و همان‌طور که مورخان مدت‌ها گمان می‌کردند، اما هرگز قبلاً ثابت نکرده بودند، واحدی از ارتش روم بود. 

مکاتباتی که به تازگی پیدا شده‌اند حاوی نام‌های زیادی از فرماندهان رومی هستند: هاوسوس، لوسینیوس و پتِرونیوس. اوسیپینسکا می‌گوید، در یک نامه، پترونیوس از لوسینیوس که در برنیکه مستقر بوده، در مورد قیمت برخی از کالاهای انحصاری پرسیده است. پترونیوس در پاسخ نوشته است که از طریق «درومِداریوس»، واحدی از سربازان رومی که سوار بر شتر سفر می‌کنند، پول می‌فرستد و به لوسینیوس می‌گوید گوشت گوساله و میله‌های چادر برای سربازان فراهم کند. 

محققان بر این باورند که رومیان باستان احتمالاً پاپیروس‌ها را در یک دفتر مجاور نگهداری می‌کردند که بعداً تخریب شده و به طور تصادفی محتویات آن در گورستان حیوانات خانگی پخش شده است. در جریان حفاری‌ها، پاپیروسها در قطعات پیچیده‌شده پیدا شدند. آن‌ها را به رادنی آستا، متخصص کتیبه‌های باستانی نشان دادند. هر صفحه‌ی آن‌ها تقریباً یک و نیم فوت طول و یک فوت عرض داشت. محققان میان گورهای حیوانات، تعداد بی‌شماری نیز اُستراکون پیدا کردند (تکه‌های سفالی که نوشته‌هایی روی آن‌ها حک شده است) اما پاپیروس‌ها نخستین متن‌های کاغذی هستند که در محل پیدا شدند. 

1

این گورستان شامل بیش از ۲۰۰ گور گربه خانگی، سگ، میمون و گوساله بود

این نامه‌ها آخرین شواهد تجارت پیشرفته رومی هستند که در این گورستان یافت شدند. اسکلت‌های چند میمون مدفون که به تازگی به عنوان ماکاک‌های بومی هند شناسایی شدند، نشان می‌دهند که رومی‌ها حیوانات غیرمفید را نیز از اقیانوس‌ها وارد می‌کردند. این میمون‌ها، همراه با گربه‌های مو بلند و سگ‌های مینیاتوری، «حیوان خانگی تراز اول» بودند و بسیاری از آن‌ها همراه با اسباب‌بازی‌ها، سرامیک‌ها یا سایر حیوانات دیگر دفن شده‌اند. 

شاید دشوار به نظر برسد که تصویر فرماندهان یک لژیون خارجی باستانی را با چنین حیواناتی که همچون اعضای خانواده با آن‌ها رفتار میشد، تطبیق دهیم. با این حال، این یافته‌ها با صراحت نشان می‌دهند نخبگان نظامی خودشان را با حیوانات خانگی احاطه می‌کردند و یک سبک زندگی منحصر به فرد داشتند.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۳
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید