یادداشت‌های علم ۲۱ آبان ۱۳۴۸: حسن البکر پدرسگ، ما را برادر خوانده!

یادداشت‌های علم ۲۱ آبان ۱۳۴۸: حسن البکر پدرسگ، ما را برادر خوانده!

تلگرافاتی از اعراب من جمله رئیس جمهور عراق مبنی بر تبریک حلول ماه رمضان به شاهنشاه رسیده بود که جواب‌ها را توشیح فرمودند. عراق پدرسگ (حسن البکر) ما را برادر خوانده است. قرآن کریم درست می‌فرماید که: الاعراب اشد کفرا و نفاقا.

کد خبر : ۱۹۱۳۶۳
بازدید : ۵۹

 اسدالله علم (۱ مرداد ۱۲۹۸ بیرجند – ۲۵ فروردین ۱۳۵۷ نیویورک)، یکی از مهم‌ترین چهره‌های سیاسی دوران محمدرضا شاه، وزیر دربار از ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۶ و نخست‌وزیر ایران از سال ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۲ بود.  

در ادامه بخشی از خاطرات او را می خوانیم.

چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۴۸: صبح ساعت ۸ شارژ دافر انگلیس به جای سفیر به دیدنم آمد. علت این است که این شخص وارد در تنظیم قرارداد خرید اسلحه است. دو سه مطلب مهم گفت: یکی این که آن قسمت از قرارداد که مربوط به تحویل ندادن اسلحه است، خیلی گشاد بی اهمیت نوشته شده، یعنی یک روی هزار چنین اتفاقی نمی تواند بیافتد. ثانیا راجع به ضمانتی که دولت ایران مطالبه می کند آن قدر سنگین است که منطقی نیست، مگر این که بخواهید روی این اصل ما را از میدان به در کنید. راست هم می گوید چون دل ما در پی موشک های [ به کاربردنی در هرگونه شرایط جوی] All Weather [کروتال] Crotale فرانسوی است.
 
سوم این که این موشک ها برای مقابله با طیاراتی است که در ارتفاع کم پرواز کنند و چنین طیاراتی هرگز نمی توانند با هوای بد پرواز نمایند و بنابراین این موشک ها لازم نیست [کاربردنی در هرگونه شرایط جوی] باشند. چهارم این که اسباب هایی هست که می شود روی این موشک سوار کرد که [کاربردنی در هر گونه شرایط جوی شود] یعنی در هوای ابری هم کار بکند. بعد من شرفیاب شدم و مطالب را به تفصیل عرض کردم. شاهنشاه فرمودند: تمام مطالب، مخصوصا قسمت آخر را به ارتش بگو و دستور بده که از آنها ضمانت بگیرند که این اسباب را هم به ما خواهند داد.
 
تلگرافاتی از اعراب من جمله رئیس جمهور عراق مبنی بر تبریک حلول ماه رمضان به شاهنشاه رسیده بود که جواب ها را توشیح فرمودند. عراق پدرسگ (حسن البکر) ما را برادر خوانده است. قرآن کریم درست می فرماید که :الاعراب اشد کفرا و نفاقا ...

منبع: انتخاب

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید