(تصاویر)‌ نگاهی به تاریخچه لباس هایی که امروز می‌پوشیم؛ از شلوار تا پیراهن هاوایی

(تصاویر)‌ نگاهی به تاریخچه لباس هایی که امروز می‌پوشیم؛ از شلوار تا پیراهن هاوایی

مد از زمانی که ما شروع به پوشاندن بدنمان با لباس کردیم راهی طولانی طی کرده است. در اینجا می‌خواهیم تاریخچه لباس‌ها و ریشه شکل‌گیری برخی از لباس‌های روزمره‌مان را بررسی کنیم.

کد خبر : ۱۹۴۹۲۵
بازدید : ۴۲

تا به حال شده در آینه نگاه کنید و فکر کنید لباسی که به تن دارید چطور به وجود آمده است؟ از تی‌شرت گرفته تا شلوار، ما لباس‌هایمان را مواردی بدیهی می‌دانیم. اما مد از زمانی که ما شروع به پوشاندن بدنمان با لباس کردیم راهی طولانی طی کرده است. در اینجا می‌خواهیم تاریخچه لباس‌ها و ریشه شکل‌گیری برخی از لباس‌های روزمره‌مان را بررسی کنیم.

سوتین

73

سوتین مدت زیادی است که وجود دارد. زنان در یونان باستان و روم باستان آنها را برای حمایت از سینه‌های خود در حین ورزش می‌پوشیدند. این لباس زیر سپس تکامل یافت تا آنکه در سال ۱۹۱۳ مری فلپس جیکوب از آمریکایی، طرح سوتین مدرن را به ثبت رساند.

تی‌شرت

74

پیشینه تی‌شرت را می‌توان در روم باستان ردیابی کرد، جایی که تونیک پوشیده می‌شد. اما تی‌شرت مدرن پیوند نزدیکی با union suit، نوعی لباس زیر بلند یک‌تکه در قرن ۱۹ دارد. لباس سرهمی اولین بار توسط شرکت لباس زیر کوپر در سال ۱۹۰۴ به بازار آمد و بعداً توسط نیروی دریایی ایالات متحده استفاده شد.

75

کلمه «تی‌شرت» اولین بار در کتاب «این سمت بهشت» از اسکات فیتزجرالد در سال ۱۹۲۰ به کار رفت. از دهه ۱۹۴۰ تی‌شرت محبوب شد و همچنان محبوب است.

پاشنه بلند

76

کفش پاشنه بلند را در ابتدا مردان می‌پوشیدند. این ایرانی‌ها و دیگر فرهنگ‌های مشابه بودند که از این نوع کفش استفاده می‌کردند اما در پایان قرن شانزدهم به اروپا رسیدند و محبوب شدند.

77

در قرن هفدهم، خاندان سلطنتی کفش پاشنه ‌‌بلند می‌پوشیدند. لویی چهاردهم فرانسه شخصیت معروفی بود که کفش‌های پاشنه بلند می‌پوشید و در پایان قرن زنان شروع به پوشیدن پاشنه بلند کردند.

دستمال گردن

78

لویی چهاردهم فقط به پوشیدن کفش پاشنه بلند شناخته نمی‌شود. او همچنین به محبوب شدن دستمال گردن هم کمک کرد.

79

نسخه اولیه دستمال گردن قبلاً در بین مزدوران کرواسی محبوب بود و سپس پاریسی‌ها هم از آن استفاده کردند. در آن زمان دستمال گردن‌ها عمدتاً از گیپور یا ابریشم ساخته می‌شدند.

شلوار

80

قدمت قدیمی‌ترین شلواری که تا به حال پیدا شده  به بین ۳۰۰۰ تا ۳۳۰۰ سال پیش باز می‌گردد که توسط سوارکاران عشایری در آسیای مرکزی استفاده می‌شد.

81

مردمان بسیاری از فرهنگ‌های باستانی دیگر نیز آنها را می‌پوشیدند، اما مدتی طول کشید تا یونانیان و رومیان باستان آنها را استفاده کنند. رومی‌ها معتقد بودند که شلوار چیزی است که مردم بربر می‌پوشند، اما زمانی که امپراتوری‌شان به فراتر از دریای مدیترانه گسترش یافت، دیدگاه خود را تغییر دادند.

کت و شلوار

82

در مورد کت و شلوار باید خود را مدیون جرج «بو» برومل، مرد خوش‌پوش انگلیسی بدانیم. او اولین کسی بود که کت و شلوار مدرن را محبوب کرد؛ ترکیبی از یونیفرم رسمی نظامی که با لباس مردانه روستایی انگلیسی ترکیب شده بود.

لباس شنا

83

در قرن نوزدهم بود که مردم بیشتر به ساحل دسترسی پیدا کردند. زنان لباس‌های حمام می‌پوشیدند، که به مرور زمان چسبان‌تر شد.

84

به عنوان مثال، این مایویی است که شناگر حرفه‌ای استرالیایی آنت کلرمن در حدود سال ۱۹۰۵ پوشید. او یک بار به دلیل پوشیدن لباس شنای یک تکه ورزشی خود دستگیر شد.

کلاه

85

انسان از اوایل تاریخ سر خود را می‌پوشاند. اوتسی مرد یخی یک نمونه معروف متعلق به ۵۳۰۰ سال پیش است که بقایای او با کلاهی از پوست خرس کشف شد.

86

یک نقاشی باستانی از کلاه مربوط به حدود ۳۲۰۰ سال قبل از میلاد در مقبره‌ای در تبس مصر کشف شد.

شلوار جین

87

شلوار جین آبی نمادین در پایان قرن نوزدهم توسط لوی اشتراوس و جیکوب دیویس برای معدنچیان در نوادا ایالات متحده اختراع شد.

88

اولین جین آبی Levi’s 501 در سال ۱۸۹۰ تولید شد و تا به امروز از مولفه‌های اصلی مد باقی مانده است.

شورت زنانه

89

انسان‌ها برای قرن‌ها لباس زیر می‌پوشیدند، اما شورت به معنایی که ما امروز می‌شناسیم که دارای دو طرف مجزا برای هر پا باشد، در دهه ۱۶۰۰ ظاهر شد.

90

لباس زیر در طول سالیان با فرمت‌های مختلف تکامل یافت. به عنوان مثال، لباس‌های ویکتوریایی در اواخر دهه ۱۸۰۰، لباس‌های جدید و کاربردی‌تر (از جمله لباس زیر) را برای زنان معرفی کردند.

پیراهن هاوایی

91

پیشینه این پیراهن‌های دکمه‌دار با نقش‌های گلدار با نام اصلی پیراهن آلوها که به پیراهن هاویی معروف هستند به زنان ژاپنی ساکن هاوایی در دهه ۱۹۲۰ بازمی‌گردد.

92

این زنان از پارچه کیمونو برای ساخت پیراهن استفاده می‌کردند. محبوبیت این پیراهن‌ها در طول سال‌ها افزایش یافت و در دهه ۱۹۶۰ بسیاری از مردان مشهور مانند الویس پریسلی افسانه‌ای آنها را می‌پوشیدند.

لباس عروس سفید

93

اگر در روز عروسی خود یک لباس سفید پوشیدید، یا رویای پوشیدن آن را دارید، می‌توانید به خاطر آن از ملکه ویکتوریا تشکر کنید. ویکتوریا وقتی با شاهزاده آلبرت ازدواج کرد این ترند را بنیان گذاشت.

شلوار کارگو

94

همانطور که این تصویر نشان می‌دهد، پیشینه شلوارهای کارگو را می‌توان به یونیفورم نظامی که سربازان بریتانیایی در دهه‌های ۱۹۳۰ و ۴۰ می‌پوشیدند ردیابی کرد.

95

آمریکایی‌ها برای اولین بار در طول جنگ جهانی دوم با شلوارهای چند جیب ظاهر شدند و آن را به عنوان بخشی از یونیفرم خود استفاده کردند.

منبع: روزیاتو

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید