(تصاویر) کشف یک سنجاق سینه ۲۵۰۰ ساله آهنی مرموز در لهستان

(تصاویر) کشف یک سنجاق سینه ۲۵۰۰ ساله آهنی مرموز در لهستان

باستان شناسان اعلام کرده اند که اخیرا یک سنجاق‌سینه‌ برنزی سنگین، مرموز و کمیاب با قدمت ۲۵۰۰ سال در نزدیکی روستایی در وُی‌وُدشیپ لوبلین در جنوب شرقی لهستان کشف شده است.

کد خبر : ۲۰۳۳۴۱
بازدید : ۴۹۹

فرادید| این پنجمین سنجاق سینه از این نوع است که در لهستان یافت شده و تنها یکی از آن‌هاست که در گورهای فرهنگ لوزایان یافت نشده است. 

به گزارش فرادید، این سنجاق سینه که به کمک یک فلزیاب با مجوز رسمی از اداره استانی حفاظت از بناهای تاریخی در لوبلین کشف شده، ۷ سانتیمتر طول و ۲.۴ سانتیمتر عرض در عریض‌ترین نقطه کمان بادامی‌شکل خود دارد. سطح بالای کمان با دو خط موازی تزئین شده است. یک انتهای کمان به سمت غلاف به پایین و برای سوزن بست خم شده است. سپس غلاف به سمت بالا خم شده و روی آن محافظ دکمه‌ای به قطر ۱.۴ سانتیمتر قرار دارد. فنر و سوزن گم شدند، اما بقیه سنجاق دست‌نخورده است. 

شکل، بزرگی و تزئینات گواه این هستند که این دست‌سازه زیوری متعلق به آخرین دوره فرهنگ لوزایان، دوره هالشتات D (حدود ۵۵۰-۴۰۰ سال قبل از میلاد) است. 

1

ویزلو کومِن، باستان‌شناس شعبه زاموسک دفتر استانی حفاظت از بناهای تاریخی در لوبلین گفته: «این یافته برای باستان‌شناسان اهمیت زیادی دارد. هم از نقطه‌نظر حفاظت، چون ما یک محوطه‌ی باستان‌شناسی جدید یافتیم که ممکن است گورستانی از فرهنگ لوزایان باشد و هم از دیدگاه تحقیقاتی و شناختی مهم است.» 

فلزیابی که این سنجاق سینه را یافته، دو سلاح قرون وسطایی را هم در همان مکان پیدا کرده: یک سر گرز و تبر نبرد آهنی. 

2

دانشمندان حدس زدند قدمت این سر گرز که یک سلاح اوایل قرون وسطائی است، قرن ۱۱ تا ۱۳ است. این شئ یک بدنه‌ی گرد با تقریباً ۷ سانتی‌متر طول و تقریباً ۲.۷ سانتیمتر ضخامت و یک سوراخ بزرگ برای اتصال طناب یا بند دارد. روی سطح آن نشانه‌های آسیب‌دیدگی دیده می‌شود. 

تبر نبرد آهنی مربوط به قرن ۱۳-۱۵ است. طول این سلاح ۱۵ سانتی‌متر است، تیغه‌ی کمی قوسی تا ۶.۷ سانتی‌متر و سری به ابعاد ۳ در ۲.۵ سانتی‌متر دارد. از نظر دانشمندان، وضعیت تبر بسیار خوب است. 

باستان‌شناسان قصد دارند برای بررسی کامل به محوطه بازگردند. آثار کشف‌شده به موزه زاموسک منتقل خواهند شد.

مترجم: زهرا ذوالقدر 

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید