انسان‌ها «16 هزار سال قبل» در این غار زندگی کردند و دفن شدند

انسان‌ها «16 هزار سال قبل» در این غار زندگی کردند و دفن شدند

باستان‌شناسان حدس می‌زنند قدیمی‌ترین اسکلت از کاوش‌های مالزی احتمالاً ۱۶۰۰۰ سال قدمت دارد.

کد خبر : ۲۰۵۴۶۷
بازدید : ۵۷۱

فرادید| باستان‌شناسان حین بررسی چند غار باستانی در مالزی که قبل از آب‌گرفتگی آن‌ها برای یک مخزن برق‌آبی انجام شد، بیش از ده‌ها تدفین ماقبل تاریخ را کشف کرده‌اند که گمان می‌کنند ۱۶۰۰۰ سال قدمت دارند. 

به گزارش فرادید؛ این غارها در دره‌ی دورافتاده نِنگیری در حدود ۲۱۵ کیلومتری شمال کوالالامپور، در صورتی که مخزن طبق برنامه در اواسط سال ۲۰۲۷ پر شود، به زیر آب خواهند رفت تا دریاچه‌ای به مساحت ۵۳ کیلومتر مربع برای تغذیه یک نیروگاه برق‌آبی ۳۰۰ مگاواتی ایجاد شود.

Untitled

زولیسکاندر رَملی، باستان‌شناس دانشگاه ملی مالزی، به لایو ساینس گفته که به نظر می‌رسد بیشتر اسکلت‌ها مربوط به فرهنگ پیش از نوسنگی این منطقه هستند. 

برخی محققان معتقدند اینجا شاخه‌ای از فرهنگ شکارچی‌گردآورنده‌ی هوآبینهی می‌زیستند که ابزارهای سنگی متمایز ساخت آن‌ها در سایر نقاط آسیای جنوب شرقی، از جنوب غربی چین تا اندونزی، یافت شده است. دانشمندان فکر می‌کنند مردم هوآبینهی از گیاهان وحشی زیادی استفاده می‌کردند از جمله فلفل، باقلا و فوفل که امروزه در این منطقه اهلی شده‌اند. 

رَملی که کاوش‌های دره نِنگیری را رهبری کرده می‌گوید که تیم او در مجموع ۱۶ فرد مدفون را یافته‌اند که در ۱۳ غار آهکی در چهار مکان دفن شده بودند. 

3

4

تاریخ‌گذاری نشان می‌دهد که قدیمی‌ترین اسکلت کشف‌شده در غارهای دره نِنگری به ۱۴۰۰۰ تا ۱۶۰۰۰ سال قبل بازمی‌گردد

یافته‌های غار

رَملی گفته که ۱۵ اسکلت در حالت قوزکرده یا کاملاً خم دفن شده‌اند که این وضعیت نشان‌دهنده تدفین پیش از دوران نوسنگی در این منطقه است. اما اسکلت دیگر در  حالت دراز کشیده مدفون شده بود و تاریخ‌گذاری لایه‌های رسوبی غار، از جمله تاریخ‌گذاری رادیوکربن، نشان داد قدمت آن حدود ۶۰۰۰ سال پیش است. 

باستان‌شناسان افزون بر ۱۶ اسکلت، بیش از ۷۱۰۰۰ دست‌سازه‌ی ماقبل‌تاریخ را از غارها کشف کردند. 

بسیاری از قطعات کارشده از ابزار سنگی هستند، اما در حفاری‌ها هزاران قطعه سفال و همچنین تزیینات سنگی نیز پیدا شده است. 

2

1

کاوش ۱۳ غار آهکی در بخشی از دره ننگیری که قرار است در آینده پرآب شود در مارس ۲۰۲۲ آغاز و در اکتبر ۲۰۲۳ به پایان رسید

خبرگزاری دولتی مالزی گزارش داده که کار باستان‌شناسی در محوطه‌های دره ننگیری در ماه مارس ۲۰۲۲ آغاز و در اکتبر ۲۰۲۳ به پایان رسید. یکی از مهم‌ترین یافته‌ها اسکلت کامل انسان در غاری به نام گوآ کلدانگ کِسِل بود که تخمین زده می‌شود بین ۱۴۰۰۰ تا ۱۶۰۰۰ سال قدمت داشته باشد. 

رَملی به لایو ساینس گفته: «این کامل‌ترین و قدیمی‌ترین اسکلت در وضعیت کاملاً خمیده در کشور است.»

بسیاری از دست‌سازه‌ها، گورنهاده‌هایی بودند که آگاهانه همراه با مردگان در غارها دفن شده بودند. در گورهای پیش از نوسنگی، معمولاً ابزارهای سنگی، مواد معدنی هماتیت یا اخرای سرخ و کریستال را با مردگان دفن می‌کردند. با این حال، در گور مربوط به دوره نوسنگی، گورنهاده‌ها شامل یک دستبند سنگی، ابزار سنگی صیقلی و قطعات سفال می‌شدند.

مترجم: زهرا ذوالقدر 

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید