(عکس) سفر به تاریخ؛ «جاده چالوس را این کارگران ساختند»؛ سال 1310
در نهایت کار ساخت این جاده از زمان رضاخان یعنی از اردیبهشت ۱۳۱۰ شروع شروع شد و در سال ۱۳۱۲ به افتتاح رسید. مراسم افتتاحیه نیز در دهم آذر ۱۳۱۲ با حضور رضاخان انجام شد و جاده با نام «راه مخصوص» شناخته شد. طول این جاده نیز ۱۶۸ کیلومتر و عرض آن بین ۸ تا ۱۲ متر است.
فرادید| تا پایان دوره قاجار، جادهای بین کرج و چالوس وجود نداشت و تنها یک مسیر خاکی و سخت برای دسترسی به روستاهای منطقه بود.اما در نهایت کار ساخت این جاده از زمان رضاخان یعنی از اردیبهشت ۱۳۱۰ شروع شروع شد و در سال ۱۳۱۲ به افتتاح رسید. مراسم افتتاحیه در دهم آذر ۱۳۱۲ با حضور رضاشاه انجام شد و جاده با نام «راه مخصوص» شناخته شد. طول این جاده نیز ۱۶۸ کیلومتر و عرض آن بین ۸ تا ۱۲ متر است.
به گزارش فرادید، پس از افتتاح این جاده، رستورانها، مراکز اقامتی و پذیرایی در کنار آن ایجاد شدند. ساخت سد امیرکبیر در سال ۱۳۴۰ نیز به جذابیتهای این مسیر افزود و در مدت کوتاهی این جاده به یکی از تفریحگاههای مهم گردشگری ایران تبدیل شد. بر اساس روایات شفاهی، کارگران برای کندن تونل کندوان بدون تجهیزات مدرن، با پاداشهای اندک تشویق میشدند. ساخت تونل کندوان از اردیبهشت ۱۳۱۴ آغاز شد و در ۲۷ اردیبهشت ۱۳۱۷ به پایان رسید. این تونل به طول ۱۸۸۶ متر، عرض ۵ تا ۷ متر و ارتفاع ۶ متر، مسیر بین کرج و چالوس را ۱۳ کیلومتر کوتاهتر کرد.
این جاده از میان رشتهکوههای البرز مرکزی میگذرد و با ساخت تونلها و پلهای متعدد به وجود آمده است. بیشتر سفرهای تفریحی از تهران و کرج به سواحل دریای خزر به ویژه در فصل تابستان از طریق این جاده و جاده هراز انجام میشود. با این حال، به دلیل طراحی قدیمی، این جاده برای سرعتهای بالا مناسب نیست.