(عکس) آیین تدفین ۱۵۰۰ ساله: پسری که در مقبره پدرش قربانی شد

(عکس) آیین تدفین ۱۵۰۰ ساله: پسری که در مقبره پدرش قربانی شد

تجزیه و تحلیل ژنتیکی بقایای یک مقبره ۱۵۰۰ ساله در پرو نشان داد که پسر خانواده در کنار پدر و سایر افراد خانواده قربانی شده است.

کد خبر : ۲۳۳۲۶۳
بازدید : ۱۳۵

تجزیه و تحلیل ژنتیکی یک مقبره از فرهنگ موچه مربوط به حدود ۵۰۰ پس از میلاد نشان داد که ۶ نفر در این مقبره دفن شده اند و دو نفر از این افراد جوان برای اقوام نزدیک قربانی شده اند.

بر اساس یک مطالعه ژنتیکی جدید، دو نوجوان ۱۵۰۰ سال پیش در جریان آیین تدفین باستانی در آند قربانی شدند، در کمال تعجب مشخص شد که پسر جوان پس از مرگ پدر و دختر جوان پس از مرگ عمه اش قربانی شدند – آیینی که باستان شناسان نمونه آن را تاکنون مشاهده نکرده اند.

افراد موجود در مقبره متعلق به فرهنگ موچه بودند که در سواحل شمالی پرو بین سال های ۳۰۰ تا ۹۵۰ پس از میلاد رونق داشت. شواهد باستان شناسی نشان می دهد که جامعه موچه به طور گسترده ای انسان را برای احترام به خدایان خود قربانی می کرد.

لارس فرن اشمیتز، یکی از نویسندگان این مطالعه، کارشناس باستان شناسی در دانشگاه کالیفرنیا، سانتا کروز، می گوید: «بیشتر چیزهایی که تاکنون در مورد فرهنگ موچه می دانیم، بر اساس اشکال بسیار آشکار و وحشتناک قربانی انسان است.

او می‌گوید: «اما، همانطور که مشاهده کردیم، هیچ مدرکی دال بر قربانی شدن بستگان نزدیک یا افراد جوان وجود نداشت. این نوع مشاهده در هیچ جای دیگری در ادبیات باستان شناسی گزارش نشده است.

این قربانیان در مقبره ای در زیر یک ساختار هرم مانند به نام Huaca Cao Viejo ، دفن شدند. این مقبره بقایای شش نفر را در خود جای داده است، از جمله جسد زنی که به خوبی حفظ شده است به نام “Señora de Cao” (بانوی کائو). این گور همچنین حاوی بقایای سه مرد و دو جوان بود که با طناب هایی از الیاف گیاهی خفه شده بودند.

47

شش عضو خانواده در چهار مقبره در معبد Huaca Cao Viejo در مجموعه باستان‌شناسی ال بروجو در پرو دفن شده‌اند. ج: جفری کویلتر

مدت‌ها تصور می‌شد که چنین گروه‌های تدفین نخبگان موچه از اعضای خانواده مرتبط تشکیل شده‌اند، اما این مطالعه جدید که در مجله PNAS منتشر شده است ، اولین موردی است که این فرضیه را به‌طور علمی اثبات می‌کند. محققان تجزیه و تحلیل ژنتیکی انجام دادند تا مشخص کنند که شش نفر در قبر چه نسبتی با هم داشته اند.

محققان ابتدا سن اسکلت ها را با استفاده از کربن ۱۴ تعیین کردند و متوجه شدند که پنج نفر از آنها تقریباً در همان زمان دفن شده اند. سپس توالی ژنوم افراد در گور را تعیین کردند و روابط بیولوژیکی آنها را آشکار کردند و یک شجره خانوادگی ایجاد کردند. تجزیه و تحلیل ژنومی نشان داد که بانوی کائو با دختر جوانی که برای او قربانی شده بود،نسبت خانوادگی داشته است. گمان می رود که آنها احتمالاً عمه و برادرزاده بوده اند.

بر اساس این مطالعه، دو مرد در مقبره به احتمال زیاد برادران بانوی کائو بودند و یکی از آنها احتمالاً پدر دختر قربانی بود. بر اساس تجزیه و تحلیل تاریخ‌گذاری کربن، مرد سومی که ده‌ها سال پیش درگذشته بود، ممکن است پدر یا پدربزرگ این خواهر و برادر بوده باشد.

در حالی که معمول است که اقوام با هم در مقبره خانوادگی دفن شوند، رابطه بانوی کائو با قربانی یکی از خواهران و برادرانش بی سابقه است: محققان کشف کردند که این پسر جوان برای پدرش قربانی شد.

فرن اشمیتز می‌گوید: «نمونه های دیگری از قربانی کردن افراد مشاهده شده است. تصور می‌شود که این نوع قربانی، شکل خصوصی‌تر و شرافتمندانه‌تری از کشتار آیینی است که شاید برای افراد دارای موقعیت اجتماعی یا مذهبی/روحی بالاتر باشد.»

اشمیتز می گوید که تیم تحقیقاتی قصد دارد این سوال را بررسی کند که چرا اقوام قربانی شده اند و سایر قبرهای با منزلت را بررسی خواهند کرد تا ببینند آیا قربانی اعضای خانواده یک عمل رایج در میان نخبگان موچه بوده یا خیر.

جفری کویلتر، مسئول مردم شناسی در موزه باستان شناسی و قوم شناسی پی بادی دانشگاه هاروارد ، گفت: «کسانی که مقدمات قربانی ها و تدفین را فراهم کردند، جدای از افراد قربانی شده بوده اند. سرنخ هایی در مورد دسیسه های قدرت را می توان در نتیجه بررسی این یافته ها مشاهده کرد. این نشان می‌دهد که مطالعات باستان‌شناسی این پتانسیل را دارد که نه تنها گذشته، بلکه ساختار اجتماعی و سیاسی جامعه را نیز روشن کند.

منبع: مجله باستان شناس

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید